پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۹۸۳۸۰
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
شهروندان ایرانی در سال 1397 دوبار با جهش نرخ انوع کالاها و خدمات مواجه شدند . یک بار در بهار سال 1397 و یک بار در زمستان همین سال. براساس برخی برآوردها ایرانیانی که تنها محل درآمدشان فروش نیروی کار است در سال یادشده هرگز افزایش مزد و حقوق را تجربه نکردند . به این ترتیب است که برخی برآوردها نشان می دهد ایرانیان دست کم نیمی از قدرت خرید خود را به دلیل دو جهش قیمتی در نخستین و آخرین فصل سال از دست دادند.
شعارسال: حالا و درحالی که سال 1398 با سیل و طغیان رودخانه ها و سدها در بیشتر مناطق ایران شروع شده است موضوع نرخ تورم درسال 1398 و اندازه آن درکانون توجه قرارگرفته است. ایرانیان نگران ادامه ضعف مفرط قدرت خرید خود درسال جدید به دلیل طغیان تورم هستند. اما سازمان برنامه و بودجه ، بانک مرکزی و ووزارت اقتصاد به مثابه سه نهاد اصلی اقتصاد ایران دراین روزها و هفته های تازه سپری شده و درادامه راهبرد سکوت ،هیچ اطلاع رسانی عمومی و حتی تخصصی درباره نرخ تورم سل جاری ارایه نکرده اند.

این سه نهاد اصلی فرماندهی اقتصاد ایران آنقدر درگیر حل مسایل درون سازمانی خود هستند که فراموش کرده اند درباره شاخص های کلان اقتصادی سال جاری برآوردی داشته و آن را انتشار دهند تا شهروندان و فعالان اقتصادی با استفاده از این شاخص ها رفتار خود را تنظیم کنند. درغیاب ارایه تحلیل و آمارهای روشنگرانه از شاخص های کلان مثل رشد تولید ناخالص داخلی و نرخ تورم از سوی دولت اما فعالان اقتصادی دیدگاههای خود را برپایه مطالعات کارشناسانه بیرون از دولت درباره تورم ارایه کرده اند.

پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران درپیام توییتری خود و با استنتاد به رخدادهای سیل در ایران تاکید کرده است: سیل بزرگ‌تر در راه است؛ طغیان تورم و فروپاشی اقتصاد. اما با این سیل کسی عکس یادگاری نخواهد گرفت. از سوی دیگر محمد فطانت رییس سابق سازمان بورس سهام درایران نیز باوردارد و نوشته است " یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های سیاستگذار پولی در سال جدید مهار تورم است اما متاسفانه با توجه به وضعیت نقدینگی و عدم کنترل انتظارات تورمی به نظر نمی‌رسد دولت توفیقی برای کنترل تورم داشته باشد و پیش‌بینی بر ادامه روند افزایشی تورم در سال جدید است. وی تاکید دارد متاسفانه حکومت و دولت طی سال‌های گذشته با اتخاذ برخی سیاست‌ها در عرصه سیاسی و سیاست‌های اشتباه در عرصه اقتصادی باعث شدند تا امید در دل مردم فرسایش پیدا کند. در این شرایط ممکن است در کوتاه‌مدت برخی سیاست‌ها اثرگذار باشند اما اگر نتواند حمایت مردم و پشتیبانی سرمایه اجتماعی مردم را داشته باشد موفقیت سیاست‌های مطلوب هم دوام چندانی نخواهد داشت. چون اعتماد مردم به این سیاست‌ها کمرنگ شده است. مهم‌ترین اقدامی که دولت باید در سال جدید انجام دهد بازگرداندن اعتماد عموم مردم است. فروش نفت در سال جدید چالش اصلی است، باید دولت بازنگری اساسی در سیاست‌هایش به ویژه ارز 4200تومانی انجام دهد. از طرفی دولت تمایل بیشتری برای تامین کسری‌های بودجه از طریق انتشار اوراق پیدا کرده؛ اما چون دولت به‌طور افراطی و بی‌نظم اقدام به انتشار اوراق می‌کند، هیچ بعید نیست در میان‌مدت با مشکلات جدی مواجه شویم و ابرچالش جدیدی در این حوزه شکل گیرد. بهتر است دولت در بودجه سال جدید به عواقب این مساله در انتشار اوراق توجه کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 11 فروردین 1398 ، کدخبر: 434361 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین