پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۹۹۸۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
روز یکشنبه نخست وزیر عراق در فاصله کمتر از دومتری اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهورایران در اتاق بازرگانی نشسته بود و با دقت به سخنان رییس اتاق بازرگانی ایران ، وزیر صنعت معدن و تجارت و وزیر نیروی ایران وهمچنین سخنان معاون اول رییس جمهور ایران گوش می کرد.
شعارسال: او آخرین نفری بود که دربخش نخست همایش تجاری ایران وعراق سخن می گفت. البته بسیاری از بازرگانان ایرانی را می شد دید که به هردلیل از گوشی های مخصوص ترجمه همزمان استفاده نمی کردند و شاید شماری از انها چیزی از حرفهای نخست وزیر عراق را درهمان لحظه متوجه نشدند. عبدالمهدی نخست وزیر عراق در سخنانش که با ملاحظات شدید دیپلماتیک تهیه شده بود هرگز روی عدد تجارت بیست میلیارددلاری موردعلاقه مقامهای ایرانی تمرکزنکرد.

مقامهای ایرانی از جمله اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور ایران اما دراین همایش چندین با روی تجارت 20 میلیارددلاری باعراق متمرکز شدند. این آرزوی بزرگ مقامهای ایران است که بتوانند درشرایطی که بازارهای جهانی راه را برای ورود کالاهای ایرانی به دلایل گوناگون ناهموار کرده اند بتوانند از بازار عراق برای دورزدن تحریمهای آمریکایی استفاده کنند. فعالان اقتصادی اما باوردارند که نباید به این رویا ی تجارت 20 میلیارددلاری با عراق زیاد دل بست سید علی موسوی خلخالی سردبیر دیپلماسی ایرانی و تحلیلگر ایرانی آگاه به مسایل عراق چند روز پیش از سفر عبدالمهدی به ایران به درستی نوشته بود: "نخست وزیر عراق در راس هیئتی اقتصادی به ایران سفر خواهد کرد و در سفر دو روزه خود در تهران، در نشست اقتصادی مشترک ایران و عراق که در آن تجار دو طرف شرکت دارند نیز حضور خواهد داشت، انتظار هم می رود تفاهم نامه ای تازه ای میان دو طرف امضا شود تا حجم مبادلات دو کشور را بیش از گذشته کند. طرف عراقی تمایل کامل دارد تا مناسباتش را در تمامی سطوح با طرف ایرانی گسترش دهد. سفر موفق روحانی به عراق که به صفر رسیدن هزینه روادید میان دو کشور و صدور تفاهم نامه ای در رابطه با توافق 1975 الجزایر مهمترین دستاوردهای آن بود، ثابت می کند که طرف عراقی به طور جدی به دنبال گسترش روابط با تهران است. اما نمی توان واقعیت ها را نادیده گرفت. فشار امریکایی ها همان طور که روی تمامی کشورهای طرف تجارت با ایران بالاست، روی طرف عراقی نیز بالاست.

عراقی ها اگرچه اراده کافی برای رد تقاضاهای امریکا برای همراهی با تحریم های ایران را دارند و به صراحت در مناسبت های مختلف و از زبان مقاماتشان گفته اند که نمی خواهند با تحریم های یکجانبه امریکا علیه ایران همراه شوند و حتی رهبران فراکسیون های بزرگ مجلس عراق، یعنی سید عمار حکیم، رهبر ائتلاف اصلاح و سازندگی و هادی عامر، رهبر فراکسیون الاعمار، بارها تحریم های امریکا علیه ایران را خطرناک و تهدیدی برای منطقه توصیف کرده اند، اما واقعیت این است که به دنبال دردسر و تنش جدید برای خود نیز نمی گردند. آنها تا جایی می توانند با ایران همراهی کنند که آسیب عملی متوجه خودشان نشود. مثلا در تعاملات مالی عراقی ها مجبورند با طرف ایرانی با ارزی غیر دلار کار کنند. این فشار زمانی بیشتر ملموس می شود که می بینیم حساب های ارزی فروش نفت عراق در بانک های امریکایی است و امریکایی ها روی این حساب ها نظارت کامل دارند. لازم به یادآوری است که دست کم 90 درصد بودجه عراق وابسته به نفت است." با توجه به اینکه تجارت عراق درکل عددبزرگی نیست و هیچ کشوری در شرایط عادی حاضر نیست بخش اصلی تجارت خود را به یک کشور گره بزند باید درباره رویای بیست میلیاردلاری که لابد بخش اصلی آن صادرات ایران به عراق است را با احتیاط درکانون توجه قرار داد.

ناظران آگاه با دیدن ارقام و اعدادی که آرزوی ایران درتجارت با عراق است یاد دورانی می افتند که هوگوچاوز به نمایندگی از کشور ونزوئلا و محمود احمدی نژاد به نمایندگی از ایران درباره سرمایه گذاری های افسانه ای میان دوکشور حرف می زدند و تفاهم نامه امضا می کردند. به یکی از دهها خبری که درآن روزها برزبان مدیران اقتصادی جاری می شد توجه کنید : "محسن شاطرزاده معاون امور اقتصادی و بین‌الملل وزارت صنایع و معادن در نشست مشترک با واحدهای صنعتی و معدنی بخش خصوصی و دولتی، آنان را به سرمایه‌گذاری و فعالیت صادراتی در ونزوئلا فرا خواند. اظهار داشت: ارزش قراردادهای انتقال دانش فنی و صادرات کالای ایران به ونزوئلا 5/6میلیارد دلار است. وی در ادامه یادآور شد: سومین اجلاس مشترک همکاری‌های دو کشور از جهت عملکرد و نتیجه فعالیت، از جمله فعالترین نشست‌های دو جانبه بود و وزارت صنایع و معادن در اجلاس اخیر وظیفه هماهنگی سایر دستگاه‌های اجرایی و واحدهای تولیدی و صادراتی کشور را بر عهده داشت"

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 19 فروردین 1398 ، کدخبر: 435429 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
0
0
امیدوارم این همکاری تجاری به نفع اقتصاد کشور باشه و کمی از مشکلات جامعه کم کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین