پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۹۳۲
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۳
حلقه محاصره تندروها تنگ‌تر شده، تا جایی که پای گرداننده پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان مجلس درباره لوایح مرتبط با FATF به شبکه افق سیما هم باز شده است. موضوعی که صدای مجلسی‌ها را در آورده.

شعار سال: علیرضا رحیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، دراین‌باره در توییتی نوشته: «‌حلقه‌گردان شبکه پیامک‌های تهدیدآميز درخصوص FATF به نمایندگان (خلیل موحد) سر از شبکه افق درآورد و مفسر گام دوم شد! شبکه پیامک تهدیدی علیه نمایندگان با تضمین مصونیت راه بیندازید و از صداوسیما آنتن بگیرید!». نزاع نابرابر حامیان و مخالفان لوایح مرتبط با FATF باعث شده وضعیت دو لایحه پالرمو و CFT از آغاز ورود به مجمع تشخیص مصلحت نظام هم تغییرات زیادی داشته باشد. رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس از فضای منفی نسبت به لایحه پالرموی مجلس در آخرین جلسه مجمع حکایت کرده بود. به گفته حشمت‌الله فلاحت‌پیشه فضای منفی از جلسات پیشین مجمع بیشتر شده است، درحالی‌که پیامک‌های تهدیدآمیز به‌همراه لوایح از نمایندگان مجلس به اعضای مجمع منتقل شد و تا تهدید به قتل نیز پیش رفت. موضوعی که مجید انصاری به آن اشاره کرده است. مخالفت‌ها با لوایح مرتبط با FATF به پیامک محدود نبوده است، مخالفان همواره از امکان‌هایي مانند تحصن و طومارنویسی در این زمینه نیز برخوردار بوده‌اند. حالا تریبون تلویزیون را هم باید به این فهرست اضافه کرد.
‌‌

تریبون سیما در اختیار تندروها
مهرماه سال گذشته معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی از خلیل موحد به‌عنوان پشت پرده پیامک‌های تهدیدآمیز از مشهد به نمایندگان مجلس نام برد. محمدرحیم نوروزیان در آن هنگام گفته بود موحد هنوز دستگیر نشده است. چند ماه بعد یعنی اسفند 97 نیز فایلی صوتی از این عضو سابق شورای شهر مشهد افشا شد که در آن با لحن بسیار تندی علیه دولت صحبت می‌کرد. او در آن فایل در مقام سخنران جلسه‌ گفته بود که «اگر در بحث هسته‌ای ضرر کردیم، تجربه بود، اما اگر ادامه پیدا کند، خیانت است؛...
بنابراین امروز در زمینه پالرمو و CFT خیانت در حال شکل‌گیری است تا دشمن از ما راضی باشد. امروز کشور شرایط دوران بنی‌صدر را تجربه می‌کند، به‌طوری‌که آن زمان خرمشهر و سوسنگرد و هویزه را می‌دادند و امروز می‌خواهند پایگاه‌های اقتصادی را واگذار کنند». کمی بعد گرداننده پیامک‌های تهدیدآمیز مشهد صحت این فایل را تأیید کرد. البته پیش از موحد دیگر نماینده مشهد یعنی جواد کریمی‌قدوسی که طومار تکذیب ادعاهایش پایانی ندارد، رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس را به سبب حمایت از FATF خائن خوانده بود. گویا موحد نیز از مصونیت پولادین نماینده مشهد برخوردار بود که نوروز 98 پایش به شبکه افق سیما هم باز شد. او که نزدیک به جبهه پایداری است، به نظر می‌رسد تلاش برای شرکت در انتخابات پیش‌روی مجلس را هم آغاز کرده است.
‌‌

موافقت نهادهای اجرائی و امنیتی با پالرمو
رؤسای دو قوه کشور بارها از پیوستن به FATF دفاع کرده‌اند. علی لاریجانی در مصاحبه با هفته‌نامه «مثلث» از موافقت همه نهادهای اجرائی و امنیتی مرتبط با کنوانسیون پالرمو خبر داده بود. لاریجانی گفته بود «...ما مطالعه کردیم و در مرکز پژوهش‌ها و دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، آقای شمخانی، وزارت اطلاعات، وزارت خارجه، وزارت اقتصاد و اطلاعات سپاه و همه اینها را جمع‌وجور کردند و نامه‌ای را برای ما نوشتند که با این شروطی که مرکز پژوهش‌ها پیشنهاد داده است، مشکلی ندارد و خود آقای شمخانی در جلسه مجلس آمد و غیرعلنی گفت من این را برای امنیت کشور لازم می‌دانم». مجمع اما در شش ماه گذشته تحت فشارها تعویق‌های پی‌در‌پی در تصمیم‌گیری داشته؛ تعویق‌هایی که اکنون به ایجاد فضای منفی علیه لوایح ختم شده است. حسن روحانی اسفند سال گذشته در واكنش به تعلل مجمع تشخيص مصلحت نظام و مخالف‌خواني‌ها با تصويب دو لايحه از لوايح FATF در مجمع گفته بود: «...نمی‌شود کشور را دست ۱۰، ۲۰ نفر داد و گفت هر تصمیمی گرفتند ما تابع آنیم. نخیر، ملت ایران صاحب این کشور است. حتما ملت، بانک مرکزی و بانک‌های ما حرف می‌زنند. اگر رابطه ما با گروه اقدام مالی قطع شود، فعالیت بانکی ما در سطح دنیا با مشکل مواجه می‌شود... ذره‌ای برای دنیا عقل و تدبیر را هم بپذیریم. تمام کشورهای دنیا در یک نظام و گروهی شرکت کرده‌اند؛ یعنی هیچ‌کدام عقل و تدبیر نداشته‌اند؟».
‌‌

نزاع‌های نابرابر جناحی
موضوع FATF دچار نزاع‌های جناحی شده است. این نکته‌ای است که رئیس مجلس به‌تازگی بار دیگر آن را برجسته کرده؛ لاریجانی گفته «بسیاری از منافع ملی دچار کشمکش‌‌های سیاسی شده، اگر واقعا این قوانین خلاف منافع ملی بود، چرا سال 86 تصویب کردید؟ چرا سال 90، دبیرخانه به این موضوع ورود کرد و نظر داد؟! می‌خواهم بگویم بحث FATF چه تفاوتی با قبل دارد؟ مشکل این است موضوعی که محتوایش درباره منافع ملی کشور است، دستمایه مسائل جناحی می‌شود». این اتفاق در حالی رخ داده که به گفته کارشناسان در هیچ‌کدام از 190 کشوری که به پالرمو پیوسته‌اند، این کنوانسیون محل بحث‌های جناحی و کف خیابان نبوده است. با‌ این اوصاف گروه ویژه اقدام مالی در آخرین نشست خود در پاریس مهلت ایران برای تصویب قوانین مرتبط با پول‌شویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم را تا تیرماه سال جاری تمدید کرده است. براساس قاعده تشکیل جلسات مجمع که هر دو هفته یک بار برگزار می‌شود، باید منتظر ادامه بررسی پالرمو در شنبه آینده بود. هرچند زمان تشکیل جلسه آتی مجمع به گفته غلامرضا مصباحی‌مقدم هنوز مشخص نشده است. البته بررسی CFT (مبارزه با تأمین مالی تروریسم) که روند پیچیده و طولانی‌تری دارد، هنوز در مجمع آغاز نشده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 18 فروردین 98، شماره: 3396


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین