پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۹۰۰۵۸
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۶
تصویب و یا رد لوایح موسوم به FATF، CFT و پالرمو به یکی از موضوعات داغ روز تبدیل شده است موضوعی که به دلیل وسعت تاثیرات آن بر زندگی روزمره مردم سبب شده است جنبش دانشجویی به این موضوع ورود کرده و تقریباً تمام تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های کشور در باره این موضوع اظهار نظر کنند.

شعارسال: دشمن درصدد است تا از هر طریقی به تقابل با انقلاب اسلامی بپردازد یکی از این راه‌ها تحمیل لوایح پالرمو و CFT است که اعتراضات بسیاری در پی دارد.

 تصویب و یا رد لوایح موسوم به FATF، CFT و پالرمو به یکی از موضوعات داغ روز تبدیل شده است موضوعی که به دلیل وسعت تاثیرات آن بر زندگی روزمره مردم سبب شده است جنبش دانشجویی به این موضوع ورود کرده و تقریباً تمام تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های کشور در باره این موضوع اظهار نظر کنند.

ریشه ماجرا کجاست؟

FATF مخفف واژه‌های «گروه ویژه اقدام مالی» است این گروه در سال ۸۹ میلادی توسط کشورهای موسوم به G۷ تشکیل شد؛ هدف گروه بین دولتی FATF تعیین استانداردها و ترویج اجرای موثر اقدامات قانونی، نظارتی و عملیاتی برای مبارزه با پولشویی و‌ مقابله با تامین مالی تروریسم و سایر تهدیدهای مربوط به یکپارچگی سیستم مالی بین‌المللی است.

آنچه این گروه ویژه، استانداردهای جهانی برای مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم می‌نامد، در قالب ۴۰ توصیه برای مبارزه با پول‌شویی و ۹ توصیه ویژه برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم منتشر شده است.

گروه‌های تروریستی برای خرید سلاح و تامین هزینه‌های جاری خود نیاز به پول دارند و این پول را از راه‌های مختلفی به دست می‌آورند؛ حال باید برای مبارزه با گروه‌های تروریستی راه‌هایی که گروه‌های تروریستی از طریق آن صاحب پول می‌شوند را مسدود کرد؛ می‌توان گفت گروه ویژه اقدام مالی به همین منظور سازمان بین دولتی FATF را ایجاد کرده‌اند؛ این گروه یک لیست سیاه از کشورهایی که مقررات مالی و پولشویی نگران کننده‌ای دارند منتشر می‌کنند؛ در لیست منتشر شده تا سال ۲۰۱۵ کشورهای ایران و کره شمالی به عنوان کشورهای خطرناک شناخته شده‌اند.

CFT یا کنوانسیون بین‌المللی مقابله ‌با تأمین ‌مالی تروریسم لایحه دیگری است که تصویب این لایحه ازجمله شرایط حذف دائم ایران از لیست موسوم به لیست سیاه FATF اعلام شده است.

با نگاه به نقشه کشورهای عضو و مقایسه آن با کشورهای پرمخاطره از نظر این گروه، تناقض‌های بسیاری دیده می‌شود که دست پولادین زیر دستکش مخملین این نهاد به اصطلاح بین‌المللی را آشکار می‌کند.

ّ

تقریبا هیچ یک از کشورهای حوزه بالکان و اروپای شرقی عضو FATF نیستند و از کشورهای مانند لتونی، لهستان، استونی و لیتوانی به عنوان بهشت پولشویی در جهان یاد می‌شود؛ اما هیچ یک از این کشورها در بین کشورهای لیست سیاه یا پرمخاطره قرار ندارند.

از بین کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز هیچ یک از این کشورها در گروه ویژه اقدام مالی عضویت ندارند؛ اما با وجود اینکه حمایت کشورهایی همچون قطر، امارات و عربستان از گروه‌های تروریستی القاعده، داعش و مانند آن‌ها مشهود است اما این کشورها نیز در کمال ناباوری در لیست کشورهای پرمخاطره قرار ندارند.

سوالی که کارشناسان و موافقین پیوستن ایران به FATF باید پاسخ دهند این است که چطور کشورهایی که در ایجاد و حمایت از گروه‌های تروریستی یا پولشویی شهرتی جهانی دارند؛ اجباری از سوی این گروه برای عضویت ندارند و تنها جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی در لیست سیاه قرار می‌گیرند؟

حق تحفظ بهانه مجلس برای تصویب لوایح FATF

مجلس شورای اسلامی با الحاق ماده‌واحده‌ای پیوستن ایران به FATF و لوایح چهارگانه آن را تصویب کرد و در آن مقرر شده است که دولت جمهوری اسلامی ایران مجاز است کنوانسیون مذکور را با اعلام شروطی بپذیرد و در ادامه در ۷ بند حق شرط‌های ایران نسبت به این معاهده بیان شده است.

اما از نظر حقوق بین‌الملل حق شرط یا تحفظ در مواردی استفاده می‌شود که دولتی قصد الحاق به یک معاهده را دارد و به علت بعضی ایرادات جزئی در آن معاهده، با استفاده از این شرط، خود را از شمول بعضی از قسمت‌های معاهده مستثنا می‌کند.

۲۲ ایراد شورای نگهبان به لایحه FATF

شورای نگهبان قانون اساسی در ۲۲ بند ایرادات و ابهاماتی را در خصوص مصوبه الحاق ایران به FATF بیان کرد و در پایان با توجه به ایرادات و اشکالات متعدد مذکور، با فرض غیرقابل اصلاح بودن اشکالات وارد بر معاهده در مجلس، الحاق به این معاهده را خلاف منافع و امنیت ملی کشور جمهوری اسلامی ایران و درنتیجه مغایر موازین شرعی شناختند.

وقتی توپ ناخواسته در میدان مجمع می‌افتد

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور طی نامه‌ای خطاب به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ارجاع لوایح مربوط به FATF به مجمع تشخیص، توسط رئیس مجلس شورای اسلامی قبل از اصرار مجدد مجلس بر مصوبه قبلی خود تصریح کردند این اتفاق، نقض آشکار قانون اساسی و نیز موجب زیر سوال رفتن فلسفه وجودی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

با این اقدام علی لاریجانی، توپ بازی تصویب FATF ناخواسته در میدان مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌افتد؛ جایی که طرفداران تصویب این لوایح امید دارند تا شورای نگهبان را در ماجرای تصویب این لوایح دور بزنند.

ورود جنبش دانشجویی؛ اقدامی برای تمام اقشار

جنبش دانشجویی با توجه به پیشینه تاریخی خود؛ از آذر سال ۳۲ که در اعتراض به دخالت بیگانگان در امور داخلی کشور سه شهید تقدیم وطن کردند، در تمام بزنگاه‌هایی که کشور را در خطر می‌بینند، واکنش‌های خود را اعلام می‌کنند. در مراحل بررسی و تصویب لوایح FATF نیز موجی از اعتراضات و روشنگری تشکل‌های دانشجویی آغاز شد.

مجتبی بختیاری، دبیر سابق سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت، ۲۹ اردیبهشت امسال در گفتگو با آنا گفت: تصویب لوایح سه گانه FATF را موجب فشار اقتصادی بیشتر بر کشور و به سود دشمنان ایران عنوان کرد.

وی همچنین اضافه کرد: جنبش دانشجویی اجازه نمی‌دهد این طرح‌ها تصویب شود و نمایندگی که به این لوایح رای می‌دهند باید به پاسخگوی ملت و جنبش دانشجویی باشند؛ اگر برای رای خود دلیل و برهانی دارند ما استقبال می‌کنیم، درهای دانشگاه‌ها باز است تا استدلال آقایان شنیده شود. باید به جامعه نخبگان دانشگاهی پاسخ داده شود و همچنین اذهان عمومی روشن شود.

۴۶ دفتر بسیج دانشجویی ششم خرداد ماه امسال در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی مخالفت خود را در مورد تصویب لوایح FATF اعلام کردند؛ دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور در نامه‌ خود نوشتند: مجلس در امتحان بزرگی قرار گرفته است و هر نطق و رأیی در آینده این حکومت و ملت اثرگذار خواهد بود، جنبش دانشجویی به نمایندگی از مردم از شما انتظار پاسخگویی دارد.

امین سلیمی، دبیر سابق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور ۲۳ خرداد امسال، در گفتگو با آنا درباره اظهارات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون پیامک‌های تهدیدآمیز دانشجویان درخصوص مخالفت با تصویب FATF، اظهار کرد: بسیج دانشجویی و سایر تشکل‌های انقلابی چند هفته‌ای بود که به صورت خاص درگیر موضوع FATF بودند و بیانیه‌ها و نامه‌های مختلفی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتشر کردند و موضوع را پیگیری می‌کردند؛ جریانی که پیش آمد، اتفاق بسیار ساده و معمولی بود اما توسط نمایندگان مورد مبالغه قرار گرفت؛ دانشجویان از نمایندگان شهر خود، مطالبه‌ای داشتنند؛ تصور می‌کنم این حق و انتظار را داشته باشیم که از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی درخواست کنیم با چنین چیزی که مسلماً با منافع ملی ناسازگار است مخالفت کنند.

برخی نمایندگان مجلس برچسب‌ها و عنوان‌های شنیعی مانند سازمان‌دهی شده از طرف قاچاقچیان، بدهکاران بانکی به دانشجویان زدند، این گونه الفاظ از مصادیق ریاکارانه آقایان در مواجهه با آزادی بیان است.

سلیمی در ادامه درباره مطالبی که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحت عنوان پیامک‌های تهدید آمیز از سوی دانشجویان مطرح کردند، گفت: این موجی که تحت عنوان «تهدید نمایندگان مجلس»، یا «تحت فشار گذاشتن نمایندگان» اتفاق افتاده به این دلیل است که جریانی در مجلس از اثرگذاری جنبش دانشجویی احساس خطر کرده یا احساس نمودند با این روند مطالبه‌گری اعمالشان تحت نظر بدنه نخبگانی از تشکل‌های دانشجویی است و باید پاسخگوی نحوه عملکردشان در مجلس باشند.

سید علی صالح‌پور، قائم مقام وقت واحد تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ششم مردادماه بیان کرد: ایران در منگنه توافقنامه‌های بین‌المللی سنگین قرار گرفته است؛ برجام شروع پیوستن به معاهده‌های ننگین است؛ معاهده پاریس، سند۲۰۳۰، FATF، پالرمو نمونه‌های بارزی از تبعات همین برجام است که شاید نتوان حتی نمونه‌ای از دستاورد‌های آنان را ذکر کرد.

جنبش عدالتخواه دانشجویی ۲۵ شهریور در نامه‌ای به سرپرست وزارت اقتصاد و دارایی در خصوص تصویب سه لایحه مرتبط با FATF نوشت: FATF نه تنها باعث کاهش قیمت ارز نشده بلکه باعث افزایش افسار گسیخته قیمت آن گردیده است.

اعتراضات و نامه‌های تشکل‌های دانشجویی ادامه داشت تا جایی‌که بسیج دانشجویی دانشگاه تهران هشتم مهرماه، تصمیم می‌گیرد رئیس مجلس شورای اسلامی را که از حامیان تصویب FATF است، به مناظره دعوت می‌کند.

مسجد پناهگاه مردم؛ تجمعات دانشجویی موج جدید اعتراضات مردمی علیه FATF

این اعتراضات به لوایح استعماری تا جایی پیش رفت که جمعی از دانشجویان، طلاب و اقشار مختلف مردم در اعتراض به لایحه FATF از ظهر پنجشنبه چهارم بهمن، در مسجد لولاگر تهران روبه‌روی مجمع تشخیص مصلحت نظام تحصن کرده‌اند؛ تجمع‌کنندگان که مخالف تصویب لایحه‌های FATF، CFT و پالرمو هستند، راه‌حل‌های اقتصادی مطالبه می‌کنند.

موج تجمع دانشجویان و اقشار مختلف مردم که از روز پنجشنبه در اعتراض به تصویب کنوانسیون‌های تحمیلی خارجی، در مسجد لولاگر تهران آغازشده بود؛ روز جمعه به مردم بابل رسید و دانشجویان و آحاد مردم بابل در مسجد امام حسن مجتبی(ع) تجمع کردند.

جمعی از طلاب و مردم قم در اعتراض به لوایح استعماری پالرمو و CFT و افزایش فشارهای معیشتی به مردم ناشی از تصویب این لوایح استعماری در مصلای قدس این شهر تجمع کردند.

محمدحسین صبوری، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در پاسخ به خبرنگار آنا که چرا دانشجویان و مردم در مسجد تجمع می‌کنند، اظهار کرد: مردم ایران بنابر رسم دیرینه خود در اعتراض به مسائل جاری کشور به مسجد که پناهگاه مردم محسوب می‌شود، مراجعه کرده و تجمع می‌کنند و این سنت در اعتراض به تصویب لوایح استعماری FATF احیا شد و پس از حرکت دانشجویان در مسجد لولاگر تهران در سایر شهرها نیز به‌صورت خودجوش ادامه پیدا کرد.

مجمع مردد در تصمیم گیری

جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز ششم بهمن برگزار شد تا درباره لایحه پالرمو اعلام نظر کند اما این جلسه به رای‌گیری منجر نشد و ادامه بررسی این لایحه به جلسه بعدی مجمع منتقل شد.

آیت‌الله محسن مجتهدشبستری درباره جزئیات جلسه ششم بهمن مجمع تشخیص مصلحت نظام که برای بررسی پالرمو برگزار شد به خبرنگار آنا گفت: در این جلسه کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام، گزارش‌های خود را مطرح کردند و هرکدام از این کمیسیون‌ها نظرشان بر این بود تا پالرمو مورد تأیید قرار نگیرد؛ علی لاریجانی مانند اعضای دیگر، مزایا و معایب پالرمو را مطرح کرد؛ اما هنوز او خودش درباره پالرمو به نتیجه قطعی نرسیده است، لذا باید منتظر برگزاری رأی‌گیری نهایی ماند تا مشاهده کنیم چه کسانی نظر مثبت دارند و چه کسانی نظر منفی.

دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان پس از انتشار مصاحبه آیت‌الله محسن مجتهدشبستری درباره مردد بودن لاریجانی درباره رد یا تایید لایحه پالرمو در پیام اینستاگرامی خود نوشت: تردیدی در استعماری بودن لایحه پالرمو نیست؛ آقایان! برای رد لوایح به قطعیت برسید.

متین منتظمی با اشاره انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با اشاره به سخنان آیت‌الله شبستری مبنی بر مردد بودن علی لاریجانی در رد یا تائید لایحه پالرمو در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، نوشت: «تردیدی نداریم که این لوایح استعماری هستند و دشمن تمام هم و غم خود را برای مقابله با اندیشه انقلاب اسلامی به‌کار گرفته است؛ به نظرم وقت آن رسیده تا سران نظام هم به قطعیت برسند؛ دشمنی آمریکا قابل کتمان نیست».

وی در پایان پیام خود خطاب به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: «آقایان لطفا به قطعیت برسید هرگونه کوتاهی در این مورد گناه بزرگی است».

ادامه تحصن‌های دانشجویی در مسجد بازار تهران

روزهای گذشته نیز جمعی از دانشجویان، طلاب و اقشار مختلف مردم در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران تجمع کردند؛ این تجمع اعتراضی در راستای نه به لوایح استعماری نظیر FATF، پالرمو، CFT و برجام صورت گرفته است.

در این تحصن محمد دهقان و سیدامیرحسین قاضیزاده هاشمی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور یافتند؛ حمید رسایی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی؛ احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز که قبلاً خود را از موافقین پذیرش FATF معرفی می‌کرد با اعلام سازوکار مالی اروپا، اعلام کرد از نظر خود برگشته و از این پس مخالف FATF است، در بین متحصنین حضور یافت.

احمد توکلی نیز در سخنرانی خود در جمع دانشجویان و اقشار مختلف مردم اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند هر کسی صبح کند و در فکر اصلاح امور مسلمانان نباشد مسلمان نیست؛ این تحصن نشانه اهتمام امور دانشجویان به امور مسلمانان است.

وی ادامه داد: در اینکه FATF و موارد مشابه آن با استقلال سازگار نیست، همه توافق دارند؛ کسی از مسئولین نیست که بگوید این مسئله نفی سبیل نمیکند و با استقلال سازگار است. استقلال اهمیت بسیاری دارد زیرا همیشه بیگانگان دنبال مطامع خود هستند. اگر آنها بتوانند تاثیر بگذارند، تصمیمات ما که به نفع خودمان است را نقض می‏کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از قرارداد دارسی تا ملی شدن صنعت نفت، بیگانگان ۸۸درصد پول فروش نفت ما را تاراج می‌کردند، تصریح کرد: ما چون سابقه داریم بیگانگان با ما بدرفتاری می‏‌کنند و نسبت به هر کشوری طمع می‌‌ورزند، استقلال مقوله بسیار مهمی است. این قراردادهایی که به ما تحمیل می شود با استقلال سازگار نیست.

توکلی بیا بیان اینکه لطمه زدن به عزت ملی آثار عینی زیادی دارد، افزود: ملتی که عزت نفس نداشته باشد، نوآوری نمی‌کند و دنباله رو می‌شود. نوآوری خاص افراد دارای اعتماد به نفس است. ضررهایی که fatf دارد باعث میشود که بعد آن در منابع ما طمع میکنند. وضعیت چگونه است؟ آیا مصلحت است که ما این کار را انجام دهیم؟

وی با بیان اینکه بی اعتمادی نتیجه این است که «برجام اگر امضا شد اینجا بهشت میشود» و «ما میخواهیم هم چرخ اقتصاد بچرخد هم چرخ سانتیریفیوژ» خاطرنشان کرد: قول دادن و عمل نکردن باعث بیاعتمادی میشود؛ حالا قول دادهاند نتوانستهاند عمل کنند، چرا گردن دیگری میاندازند؛ بیاعتمادی نتیجه این است که گفتند برجام اگر بشود همه جا بهشت میشود. حالا می‏گویندFATF اگر نشود همه جا جهنم میشود. هر دو غلط بوده و هست.

وی با بیان اینکه سوء تدبیر با خیانت فرقی نمی‏‌کند، گفت: ظریف گفت با نپذیرفتن FATF وضعیت مردم بهتر نمیشود و ما نمیتوانیم مملکت را اداره کنیم. اگر نمیتوانید اداره کنید، استعفا دهید؛ نظرم درباره FATF در ابتدا اشتباه بود و اکنون تغییر کرده است. بیانیه سه وزیر مرا خیلی رنجاند.

طومارهایی که در بازار امضا شدند

حمید محمدپور، عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی در گفتگو با خبرنگار آنا اعلام کرد: اینکه بعضی از افراد می‌گویند پیوستن به FATF باعث گشایش در معیشت مردم خواهد شد، باید می‌دیدند که طومار اعتراض به این لایحه در بازار تهران به‌سرعت توسط مردم امضا شد؛ آن‌هم توسط بازاریان و مردمی که در بازار بودند و وضعیت بازار را از نزدیک مشاهده می‌کردند.

طومار امضای مردم در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران علیه FATF نیز تحویل توکلی شد و او اعلام کرد که این طومار را روز شنبه، ۲۷ بهمن در راهروی مجمع تشخیص مصلحت نظام پهن خواهد کرد.

جلسه دوم مجمع نیز بی‌نتیجه ماند

پرویز داوودی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز، در توئیتر خود درباره FATF نظر داد. وی با انتشار کاریکاتوری از نان مردم که در زیر ساتورFATF و برجام قرار دارد، به کنایه‌ای سیاسی نوشت: ما اجازه تکرار اشتباه دوباره را نمی‌دهیم!

جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام از صبح آغاز شد؛ محوری‌ترین مبحث امروز جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، بررسی و رأی‌گیری نهایی درباره لایحه «پالرمو» است. این جلسه به ریاست‌ آیت‌الله آملی‌لاریجانی برگزار شد؛ از نکات جالب امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام عدم حضور روحانی و علی لاریجانی به‌عنوان رؤسای دو قوه بود.

آیت‌الله محسن مجتهد‌شبستری در گفتگو با آنا، درباره جزئیات جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: در جلسه امروز مجمع به دلیل اینکه سخنرانان و مقامات دولت و مجلس برای تبیین لایحه پالرمو از هفته قبل وقت گرفته بودند، به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام زمان کافی برای صحبت نرسید.

وی با تأکید بر اینکه نبود زمان کافی در جلسه سه ساعت، بررسی لایحه پالرمو به نشست بعدی موکول شد، افزود: احتمال می‌رود جلسه بعدی مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از دو هفته‌ آینده برگزار شود.

مطالبه دانشجویان تا رد لوایح ادامه خواهد داشت

حمید محمدپور، عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی با اشاره به لزوم اعلام نظر نهایی مجمع در مورد لوایح پالرمو و CFT گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام به نظر کمیسیون تخصصی درباره رد لوایح استعماری احترام بگذارد؛ انتظار داریم در جلسه مجمع، کار یکسره شده و بررسی این لوایح به تأخیر نیفتد.

وی در ادامه افزود: مطالبه‌گری جنبش دانشجویی تا رد لوایح استعماری ادامه خواهد داشت؛ چراکه این لوایح تمام زندگی مردم ایران را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

با این همه این پایان راه نیست و عده‌ای همچنان درصددند تا با گره زدن سفره مردم به لوایخ ذکر شده منافع خود را پیگیری کنند با این همه باید منتظر ماند و دید که بعد از این هجم از اعتراضات ادامه‌دار مردم نسبت به متضرر شدن کشور توسط لوایح پالرمو, FATF و CFT مسئولین کشور و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام چه تصمیم در رابطه با این موضوع خواهند گرفت.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 28بهمن 1397 ، کدخبر:361107 ،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین