پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۴۸۴
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
در صورت نپیوستن به fatf اندک بانک‌هایی هم که اکنون با ما کار می‌کنند، تحت فشار‌هایی به جز فشار‌های تحریمی مجبور می‌شوند ارتباط‌هایی که با ما دارند را قطع کنند یا اگر هم همکاری می‌کنند، هزینه این همکاری را بالا ببرند.
شعارسال: در حالی که به پایان مهلت پیوستن ایران به faftنزدیک می‌شویم، آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد و باعث شد تا بهانه مخالفان برای پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی را بیشتر و بیشتر کند. لایحه fatfاکنون برای رای نهایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به سر می‌برد و طبق گفته برخی از اعضای مجمع، «این لایحه با مخالفان زیادی روبه رو است و بعید است که به تصویب مجمع برسد.» اینکه قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی چگونه با fatfمرتبط است، موضوعی است که داوود سوری آن را بررسی کرده است.

داوود سوری کارشناس مسائل اقتصادی و سیاسی به رویداد۲۴ می‌گوید: براساس قواعد بین الملل کشور‌ها ملزم شدند قوانین را رعایت کنند تا بتوانند باهم ارتباط کمکی صحیحی داشته باشند. طبعا شبکه بانکی بین المللی کشوری را که این قوانین را نمی‌پذیرد، در خود قبول نمی‌کند و این می‌تواند برای ما مشکل‌ساز شود.

با نپیوستن به fatf بهانه‌ها را بیشتر نکنیم

سوری با بیان اینکه مشکلات کشور ما به خودی خود کم نیست، تصریح کرد: مشکلاتی که ما داریم آنقدر زیاد است که اگر بحث نپیوستن به fatf نیز به آن اضافه شود شاید آنقدر هم متوجه نشویم، اما اگر بخواهیم یک روابط کارایی را با نظام مالی بین‌المللی داشته باشیم، ملزم به رعایت این قوانین هستیم.

این کارشناس اقتصادی-سیاسی ادامه داد: اکنون ما به دلیل مشکلات بسیار زیادی که برای پیوستن به نظام مالی بین‌المللی داریم، fatf یکی از آن بهانه‌هایی است که آمریکا و مخالفان می‌توانند در کنار ده‌ها بهانه دیگری که دارند، داشته باشند. شاید تاثیر خیلی زیادی را اکنون روی کار ما نگذارد، اما بدون پیوستن به آن هیچ‌گاه نخواهیم توانست به نظام شفاف مالی بین المللی بپیوندیم.

سوری معتقد است درصورت نپیوستن به fatf اندک بانک‌هایی هم که اکنون با ما کار می‌کنند، تحت فشار‌هایی به جز فشار‌های تحریمی مجبور می‌شوند ارتباط‌هایی که با ما دارند را قطع کنند یا اگر هم همکاری می‌کنند، هزینه این همکاری را بالا ببرند.

مسائل اقتصادی را سیاسی نکنیم

سوری با اشاره به قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا، گفت: برخی این موضوع را بهانه‌ای برای نپیوستن به fatf کرده‌اند، باید بگویم که fatf یک بحث بسیار تخصصی است و نباید آن را سیاسی می‌کردند یا اینکه آن را به خیابان‌ها می‌کشاندند که متاسفانه اینگونه شد. این یک بحث تخصصی بانکی است و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و با جزئیات آن آشنا هستند، بیشتر می‌توانند در این باره نظر بدهند.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: موضوع سپاه با fatf ارتباطی با هم ندارد و اساسا هم نباید آن‌ها را باهم مرتبط دانست، یعنی نظر کارشناسان نیز همین است و تا جایی که اطلاع دارم آن‌ها اطلاعاتی از ما نمی‌خواهند و ما نیز قرار نیست اطلاعات خاصی را از موضوعات کشورمان به آن‌ها بدهیم و صرفا قرار است یکسری از قوانین را رعایت کنیم لذا به تصمیم گیرندگان توصیه می‌کنم به حرف کارشناسان گوش دهند و از جناحی کردن این مباحث تخصصی خودداری کنند. ما کارشناسان بسیار خوبی در حوزه نظام بانکی داریم که می‌توانند بدون جهت گیری جناحی بگویند این موضوع به نفع کشور هست یا خیر.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 26 فروردین 1398 ، کدخبر: 171309 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین