پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۹۱
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
آیت‌الله جعفر سبحانی در دوازدهمین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه اول سیما پخش شد، در خصوص تفاوت بین نحوه اقامه نماز بین شیعه و سنی اظهار کرد: اهل سنت نماز را در پنچ وقت می‌خوانند و بین زمان اقامه نماز ظهر و عصر و یا مغرب و عشا فاصله می‌اندازند در حالی که در هر دو صورت سنت پیامبر بوده است و پیامبر گرامی اسلام هم دو نماز را جدا از هم خوانده‌اند و هم بدون فاصله نمازها را اقامه کرده‌اند.

شعار سال: وی با اشاره به اینکه با زوال خورشید زمان اقامه نماز ظهر و عصر مهیا می‌شود گفت: مهم این است که ابتدا نماز ظهر اقامه شده و سپس نماز عصر را به جا آورد.

این مرجع تقلید در خصوص اقامه نماز با فاصله گفت:‌ اگر نمازها را با فاصله اقامه کنیم آنها را در وقت خود خوانده‌ایم و اگر بدون فاصله نیز نمازها را اقامه کنیم بازهم نماز در وقت خود خوانده شده است.

وی به دو وقت «اجزا» و «فضیلت» برای اقامه نماز بیان کرد: ‌وقت اجزا زمانی است که در زمان زوال خورشید نماز ظهر را به جا آوریم و وقت فضیلت نیز این است که وقتی سایه شخص مثل خود شاخص شد ، نماز عصر را به جا آوریم.

آیت‌الله سبحانی بیان کرد: کسی که ابتدای وقت نماز ظهر را خوانده و با فاصله نسبت به اقامه نماز عصر اقدام می‌کنم عمل به فضیلت کرده است و ما نیز اعتقاد داریم این شیوه افضل است. کسانی که نماز ظهر را در وقت فضلیت و نماز عصر را در وقت اجزا می‌خوانند نیز کار درستی انجام داده‌اند هرچند که فضلیت در تاخیر در اقامه نماز عصر است.

وی تصریح کرد: نبی مکرم اسلام برای سهولت مردم در هر دو وقت نماز را اقامه کردند و 20 رویات نیز در خصوص اقامه نماز از سوی پیامبر در هر دو وقت وارد شده است.

این مرجع تقلید با اشاره به نظر برخی از فقهای اهل سنت مبنی بر اینکه نمازها باید جدا از هم خوانده شود، گفت: البته فقهای اهل سنت معتقد هستند که اگر نماز ظهر و عصر در ظهر و مغرب و عشا نیز در ابتدای شب بلافاصله اقامه شد اشکالی نیست.

وی با بیان اینکه ممکن است اگر بخواهیم مردم را به افضل وادار کنیم اصل خواندن نماز فراموش شود، گفت: به طور مثال جوانانی که در کشورهای دیگر اشتغال دارند اگر بخواهند نماز را به فاصله بخوانند مشکلاتی پیدا می‌کنند و ممکن است که دیگر نماز نخوانند.

آیت‌الله سبحانی با تاکید بر اینکه باید مردم به روشی که سهولت بیشتری دارد هدایت شوند، گفت:‌ نبی مکرم اسلام در شرایط خاص نمازها را به صورت اجزا خوانده‌اند.

وی بیان کرد: ‌از فقهای اهل سنت می‌خواهیم که فتوا داده و مسلمانان را در این خصوص مختار کنند که اگر مایل بودند نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا را در وقت فضیلت اقامه کنند و اگر در شرایط خاصی بودند به شکل اجزا بخوانند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار 31 خرداد 95 ، کد مطلب: 187855:www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین