پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۱۲
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰
معاون وزیر خارجه آمریکا ضمن اعلام حمایت کشورش از روند عادی سازی روابط میان آنکارا وتل‌آویو تصریح کرد، عملیات "منبج" به خاطر همکاری با ترکیه از موفقیت‌های حقیقی برخوردار بود.

شعارسال: به نوشته روزنامه حریت، آنتونی بلینکن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر یک روزه‌اش به آنکارا در مصاحبه با شبکه خصوصی "سی.ان.ان" ترک گفت: در حقیقت ما در منبج با یکدیگر همکاری می‌کنیم و این یک عملیات "بسیار مهم" است. منطقه‌ای مرزی میان ترکیه و سوریه وجود دارد که تحت کنترل داعش است و داعش از آن نه تنها برای جذب شبه نظامیان خارجی که به سوریه می‌آیند، بلکه برای اعزام تروریست‌ها از سوریه هنگامی که برای انجام حملات در ترکیه، اروپا و آمریکا آموزش‌های لازم را دیدند، استفاده کرده است. ما با همکاری با یکدیگر عملیاتی را برای بستن این مرز آغاز کردیم. این عملیات از غرب به شرق و همچنین از شرق و جنوب به سمت شمال و غرب در حال اجراست. این عملیات موفقیت‌های "واقعی و ملموسی" داشت و دلیل این موفقیت ها همکاری و هماهنگی میان آمریکا و ترکیه است.

بلینکن در خصوص همکاری آمریکا با یگان‌های "مدافع خلق کرد" گفت: واشنگتن با تعدادی از گروه‌ها که بخشی از یک منفعت مشترک در شکست داعش هستند همکاری می‌کند و در عین حال نگرانی‌های ترکیه نسبت به حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به "پ. ک. ک" را نیز مدنظر دارد.

وی افزود: همان طور که گفتم شکست داعش به نفع همه است و ما در سوریه با گروه‌های مختلفی که ذی‌نفع هستند، همکاری می‌کنیم. ما در تلاشیم تا حد ممکن در نابودی داعش موثر باشیم. ما همچنین نسبت به نگرانی‌های ترکیه در خصوص پ.ک.ک حساس هستیم و در حقیقت از تلاش‌های ترکیه حمایت می‌کنیم و بارها از پ.ک.ک خواسته‌ایم تا اقدامات تروریستی‌ را متوقف کنند، سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به پای میز مذاکرات بازگردند، در نتیجه هنگامی که موضوع پ.ک.ک باشد ما با ترکیه متحدیم.

بلینکن تاکید کرد: آمریکا از گروه‌هایی که از وضعیت سوریه برای منافع سیاسی خود "سوء‌استفاده" می‌کنند، حمایت نمی‌کند. "هدف ما یک سوریه متحد با استقلال و حاکمیت ملی متحد خودش است."

وی افزود: پس از عملیات منبج چالش‌های ما شکست داعش و ایجاد شرایطی برای یک گذار سیاسی است و آمریکا و ترکیه باید در خصوص این چالش‌ها نیز با یکدیگر همکاری کنند. خوشبختانه داعش در حال از دست دادن مناطق تحت کنترلش است همزمان با ادامه مبارزات علیه تروریسم تعداد افرادی که به این گروه ملحق می‌شوند کاهش می‌یابد.

این مقام ادامه داد: به طور کلی در آمریکا، ترکیه و دیگر کشورها پیشرفت‌های بسیار خوبی در مبارزه با تروریسم داریم اما باید صادق باشیم. هنگامی که یک فرد آماده است تا جان خود را به خاطر کشتن مردم دیگر بدهد، هیچ کشوری نمی‌تواند او را متوقف سازد اما در سراسر جهان این درک به وجود آمده که چنین افرادی شهید محسوب نمی‌شوند بلکه قاتل هستند و دولت‌های ما موظفند تا امنیت را برای مردم به وجود آورند و این کاری است که با کمک یکدیگر در حال انجام آن هستیم.

بلینکن گفت: روابط آمریکا و ترکیه به شدت گسترده و عمیق است؛ چرا که هر دو کشور نگرانی‌های مشترکی دارند و برای حل مسائل مختلف با یکدیگر همکاری می‌کنند. قطعا در روابط اختلافاتی نیز وجود دارد. مطمئنا زمان‌هایی وجود دارد که ترکیه از آمریکا یا آمریکا از ترکیه ناامید شده است. اما اصل همکاری دولتی و ائتلاف است.

وی گفت که بزرگترین اختلاف میان دو کشور نگرانی‌ها درباره آزادی بیان، آزادی عقیده و آزادی گردهمایی در ترکیه است.

بلینکن همچنین اعلام کرد: آمریکا از تلاش‌ها برای عادی سازی روابط میان ترکیه و اسرائیل حمایت می‌کند و امیدواریم که این تلاش‌ها موثر و سازنده باشند. آنکارا و تل‌آویو هر دو از دوستان نزدیک آمریکا هستند و سازش میان دوستانمان به نفع ما نیز است.

وی در خصوص تغییر مناقشه آمیز سیستم ریاست جمهوری در ترکیه نیز گفت: تصمیم گیری در این خصوص به مردم ترکیه مربوط است نه ما. ما سیستم خودمان را قبول داریم و این سیستم برای ما موثر و کارآمد است. اما در این خصوص هر کشوری باید خودش تصمیم گیری کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 30خرداد1395، کدخبر: 95032917744: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین