پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۱۳
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸
دیپلمات‌های آمریکایی ظاهرا از سیاستهای اوباما درباره سوریه خشمیگن هستند و نامه اخیر آنها نیز حاکی از این امر است اما شواهد نشان می‌دهد که ایجاد تغییر اساسی در این سیاست بعید به نظر می رسد.

شعارسال: خبرگزاری فرانسه در مقاله ای در این باره آورده است: در جریان جنگ داخلی سوریه بیش از 280 هزار تن کشته و میلیون ها تن نیز بی خانمان شده‌اند. استفاده بی حد و حصر از بمب های خوشه ای، بمب های بشکه ای ، بمب های شیمیایی، قتل، تجاوز و شکنجه، سوریه را به تلی از خاک و جولانگاهی برای شورشیان بدل کرده است.

یکی از مقام های دولت آمریکا در راستای متهم کردن دولت سوریه گفت: اقدامات دولت اسد با هرگونه مفهوم کمک‌های بشردوستانه ضدیت دارد. نشانه هایی شوم از این مساله وجود دارد که دولت اسد به دنبال جلوگیری از تولید مواد غذایی است.

یکی دیگر از مقام های آمریکایی گفت: در سوریه فکر می‌کنید به انتها رسیده اید.

با همه این موارد، دولت باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا تاکید دارد که تنها اسد و حامیانش ایران و روسیه می‌توانند به این دیوانگی پایان دهند.

اما حتی دیپلمات های ارشد نیز می گویند که ناتوانی آنها در متوقف کردن این جنگ پنج ساله وجدانشان را به چالش کشیده است. آنها می گویند هرآنچه در آینده رخ دهد، باز هم سوریه را به کشوری بدل می کند که تا مدت ها نمی تواند به ارائه خدمات برای مردم بپردازد.

براساس یادداشتی که به صورت عمدی فاش شده، 51 تن از دیپلمات های ارشد آمریکایی خواستار آن شده‌اند که به این روند پایان داده شود و تاکید دارند که اوباما برای پایان دادن به این درگیری ها الزام اخلاقی دارد.

آنها می گویند برای آنکه اسد را برای مذاکرات حقیقی صلح مجبور کنند، اوباما باید حملات هوایی علیه دولت سوریه انجام دهد و معتقدند "چنین سیاستی می تواند باعث نارضایتی بیشتر از اسد و شاید ریشه کنی این نابه سامانی در سوریه شود."

اما کاخ سفید سریعا اعلام کرد که آماده این تغییر 180 درجه ای نیست و جنیفر فریدمن، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این یادداشت افشا شده گفت: رییس جمهوری آمریکا همواره این مساله را روشن کرده که به دنبال راه حل نظامی برای بحران سوریه نیست و این روند همینگونه باقی می‌ماند.

در طول پنج سال جنگ در سوریه جان کری، وزیر خارجه آمریکا ماموریت مذاکره را با قدرت نفوذ و تاثیری گذاری کم و بیش ادامه داده است و واشنگتن ترجیح داده که برای پایان دادن به این بحران به مذاکره بپردازد.

همتایانش در مسکو یا دمشق، سکوت اوباما را به خوبی می‌دانند و دست بالا را گرفته‌اند و به همین دلیل انگیزه زیادی برای توافق ندارند.

ناامیدی ناشی از سیاست های دولت اوباما چندین سال است که روی خود را نشان داده است.

یکی از افراد ناامید فردریک هوف است که در سال 2012 در اعتراض به این سیاست ها بعنوان مشاور سابق امور سوریه در دولت از سمتش استعفا کرد.

وی گفت:‌ سیاست اوباما از نظر اخلاقی پوچ و از نظر سیاسی ورشکسته است. این سیاست به صورت وحشیانه غیرنظامیان بی گناه را رها کرده است. امروز، دولت اسد و متحدان روسش به آتش بسی که با میانجی گری جان کری برقرار شده،‌ بی اعتنایی می کنند.

منتقدان می گویند بسیار مشکل و سخت است که به اختلافات میان یک آتش بس ناقص با نبود آتش بس را مشخص کنند.

در همین حال، تلاش های جان کری برای آنکه روسیه را متقاعد کند که به اسد بگوید از قدرت کناره گیری کند به گل نشسته است! روسیه یا نمی تواند یا تمایلی برای کمک ندارد.

با افشای این یادداشت در سالی که آمریکا خودش را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می کند، دیپلمات ها تمایل دارند تا اوباما در سیاست های خود بازنگری کند. آنها شاید به دنبال متحدانی در جای دیگری در واشنگتن هستند.

تلاش های سیا و پنتاگون برای پویا نگهداشتن مخالفان سوری در حال از بین رفتن است حتی با وجود آنکه پیشرفت هایی در زمینه مقابله با داعش توسط این اپوزیسیون سوریه صورت گرفته است.

حملات هوایی روسیه علیه مخالفان مورد حمایت آمریکا رو با هیچ واکنشی از سوی واشنگتن روبرو نبوده و متحدانش را مجبور کرده تا به فکر حفاظت از گروه های شبه نظامی بهتر مسلح شده و بزرگتر بیفتند که با القاعده در ارتباط‌ هستند.

آیا ممکن است هیلاری کلینتون نامزد پیشروی دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا تمایل بیشتری برای مقابله با اسد،‌ بررسی تاثیر روسیه و استفاده از قدرت بیشتر نظامی آمریکا در منطقه داشته باشد؟

نشانه هایی از این مساله وجود دارد که روسیه می خواهد از رییس جمهوری آینده آمریکا اطمینان حاصل پیدا کند، حالا هر کسی که می خواهد باشد، تا درباره توافق با اسد یا اجازه دادن به فعالیت شبه نظامیان یکی را انتخاب کند.

روسیه اخیرا به صورت مستقیم شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا را که هیچ نقشی در مقابله با دولت اسد نداشتند، هدف قرار داد.

فیصل ایتانی،‌ تحلیلگر مسائل سوریه در شورای آتلانتیک گفت: نیروهای هدف قرار گرفته یک نیروی قبیله ای کوچک است که توسط آمریکا به خوبی مجهز شده و وظیفه اش بیرون راندن شرق سوریه از دست داعش است.

این تنش ممکن است باعث شود که شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا نظیر دیپلمات های دولت اوباما به این مساله برسند که ارزش قدرت آمریکا چیست.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 30 خرداد 1395، کدمطلب: 95033018064 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین