پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۰۵۰
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: موضوع آتش سوزی در بناهای تاریخی خیلی جدی است. یک دهه است که بر موضوع چگونگی برخورد با آتش سوزی این بناها تمرکز کرده ایم و هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، چراکه سیستم اطفا حریق و خاموش کردن آتش با آب در بنایی مثل چهلستون با آن همه نقاشی قطعاً بنا را نابود خواهد کرد.

شعارسال: ناصر طاهری در خصوص اینکه آثار تاریخی چوبی اصفهان تا چه اندازه در برابر آتش سوزی مقاوم هستند، اظهار کرد: با توجه به اقلیم شهر اصفهان بیشتر آثار تاریخی این شهر از خشت و گل و سنگ و آجر است، اما دو اثر تاریخی مهم که ثبت جهانی هم هستند یعنی عالی‌قاپو و چهلستون دارای سقف و ایوان چوبی هستند که نگران آنها هستیم.

وی افزود: موضوع آتش سوزی در بناهای تاریخی خیلی جدی است. یک دهه است که بر موضوع چگونگی برخورد با آتش سوزی این بناها تمرکز کرده ایم و هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، چراکه سیستم اطفا حریق و خاموش کردن آتش با آب در بنایی مثل چهلستون با آن همه نقاشی قطعا بنا را نابود خواهد کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: سیستم‌های اطفا حریق خیلی در فضاهای باز فعالیت درستی انجام نمی‌دهند و بیشتر در مراکز محصور فعال می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود که ما اگر بخواهیم از این سیستم‌ها استفاده کنیم باید ایوان چهلستون یا عالی قاپو را محصور کنیم که این خروج اثر از حالت طبیعی خود می شود.

طاهری اظهار کرد: سعی می‌کنیم مدام با گروه‌های ژاپنی، چینی و کره‌ای که در اقلیم آنها بناهای چوبی فراوان وجود دارد در خصوص چگونگی نگهداری آنها از آتش، جلسه برگزار کنیم، اما تاکنون نتیجه عملی نداشته است.

وی تاکید کرد: فعلا اقدامات پیشگیرانه در حال انجام است و سعی می کنیم که چنین اتفاقی رخ ندهد. سیم کشی برق‌ها را از قسمت‌های چوبی دور کرده‌ایم ولی اینکه یک سیستم اعلام یا اطفا حریق باشد فعلا انجام نشده یا باید گفت هنوز سیستم مشخصی که بتواند برای بنای تاریخی مفید باشد پیدا نکرده ایم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد و از پای نخواهیم نشست تا راه حلی برای موضوع اطفا حریق بناهای تاریخی به دست آوریم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 2اردیبهشت1398 ، کدخبر: 98020200428: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین