پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۱۸۳
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
دولتی که برای سیل زدگان و همچنین اشتباهاتی که باعث بروز سیل و برخی آسیب ها شد از مردم عذرخواهی نمی کند، کار طبیعت و باد و باران را به نام خود ثبت و ضبط می کند و ادعا می کند که تمهیدات سازمان محیط زیست کشور بوده که سبب احیای دریاچه ارومیه شده است.
شعارسال: محیط زیست از جمله حوزه‌های خطیری است که برنامه ریزی و حفاظت از آن از جمله نیازهای حیاتی امروز و فردای کشور است. کشوری که با پهنه بزرگی روبروست و چهار فصل سال در آن وجود دارد و تغییرات طبیعی زیادی در آن بوجود می آید که هر کدام از مناطق بایستی برنامه ریزی علمی و کارشناسی خاص خود در آن صورت گیرد؛ وگرنه شاهد بهم خوردگی اکوسیستم طبیعی و مخاطراتی برای خود انسان ها هستیم. سیل اخیر به خوبی این موضوع را نشان می دهد. اما موضوع جالبی که در کنار سیل زدگی برخی استان‌ها وجود دارد مسئله احیای دریاچه ارومیه با توجه به بارندگی مناسبی است که در این منطقه بوجود آمده است.

جالب اینجاست دولتی که برای سیل زدگان و همچنین اشتباهاتی که باعث بروز سیل و برخی آسیب ها شد از مردم عذرخواهی نمی کند، کار طبیعت و باد و باران را به نام خود ثبت و ضبط و ادعا می کند که تمهیدات سازمان محیط زیست کشور بوده که سبب احیای دریاچه ارومیه شده است اما به نظر می رسد بررسی موضوع احیای دریاچه ارومیه و صحبت های «عیسی کلانتری» رئیس سازمان محیط زیست کشور بهتر می تواند واقعیت این موضوع را به آشکار سازد.

کلانتری: اگر دولت روحانی نبود، دریاچه ارومیه خشک می شد (25 فروردین 98)

عیسی کلانتری اخیرا و در همایش فرصت های حقوقی حفاظت و احیای دریاچه ارومیه در دانشگاه تهران گفت: دریاچه ارومیه با اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه مرحله به مرحله به تراز اکولوژیک نزدیک می شود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دریاچه ارومیه حدود یک سال پیش به مرحله تثبیت رسید، اظهار داشت: اکنون دریاچه ارومیه در مرحله احیا قرار دارد و در صورت تکمیل شدن پروژه هایی اجرایی مانند کانال انتقال آب و انتقال پساب تصفیه شده، تراز دریاچه تا سال 1407 به ١٢٧4.١ متر خواهد رسید که در این شرایط میزان آب آن 14 و نیم میلیون متر مکعب خواهد شد و در نتیجه، شرایط برای برگشت جانداران موجود در آن از جمله آرتمیا فراهم می شود.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر دولت روحانی نبود، دریاچه ارومیه خشک می‌شد و قابلیت احیا را از دست می‌داد.

کلانتری: دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۶ به تراز اکولوژیک می‌رسد(12 فروردین 98)

کلانتری اما معترف است که بارش های اخیر سبب احیای دریاچه ارومیه شده و بیان می کند: با ادامه بارش‌های مناسب در کشور، دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۶ به وضعیت اکولوژیک می‌رسد.

او گفت: با احتساب سالانه ورود حدود ۳۰۰ میلیون متر معکب حق آبه دریاچه ارومیه از طریق وزارت نیرو و شرکت‌های آب و فاضلاب منطقه، سالانه حدود یک میلیارد متر مکعب از اوایل سال آینده به آب این دریاچه اضافه می‌شود.

نمی توانم از عملکرد محیط زیست دفاع کنم / دریاچه ارومیه 30 سانتی متر بیشتر از گذشته آب دارد (13بهمن 97)

این درحالی است که کلانتری قبل از بارش های اخیر در بهمن ماه سال گذشته بیان داشت: توسعه کشور طی چهار دهه گذشته یک قربانی به نام محیط زیست داشته است. نمی‌توانم از عملکرد محیط زیست دفاع کنم.

وی که مسئولیت ستاد احیای دریاچه ارومیه را نیز بر عهده دارد، اظهارکرد: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه طی چند سال گذشته از تکمیل شدن چهار سد نیمه تمام جلوگیری شد. اگر این سدها ساخته می‌شد یک میلیارد متر مکعب ظرفیت داشت بنابراین دولت تلاش خود را در حوزه محیط زیست انجام داده است اما به‌طور کلی دستاورد محیط زیستی ما در ۴۰ سال گذشته منفی بوده است و از آنجا که توسعه پایدار را قبول نداشتیم و اصطلاح توسعه پایدار را وارداتی از غرب می‌دانستیم باعث شدیم که محیط زیست قربانی توسعه ناپایدار شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حق آبه دریاچه ارومیه به آن بازگشت و تاکنون هزینه زیادی شده است و خوشبختانه دریاچه ارومیه از خشک شدن نجات پیدا کرد و حدود ۳۰ سانتیمتر بیشتر از گذشته آب دارد. این در حالی است که سال گذشته هم از لحاظ بارش های فصلی سال خوبی بود.

کلانتری: نجات دریاچه ارومیه تنها با استقراض خارجی ممکن است (آذرماه 96)

مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه با بودجه سنواتی احیا نمی‌شود، استقراض از خارج را راهکار تامین منابع مالی مورد نیاز این ستاد دانست و گفت: اگر سازمان برنامه و بودجه پول ندارد، دولت اجازه دهد از منابع خارجی وام بگیریم.

کلانتری با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه دچار دو مسئله اصلی است، گفت: کمبود بودجه‌ و کاهش شدید بارندگی مهمترین مسائل دریاچه ارومیه هستند. دریاچه ارومیه در سال آبی ۹۶-۹۵ نسبت به یک سال قبل، ۳۸ درصد و نسبت به میانگین بارش بلندمدت (۴۸ ساله) حدود ۲۲ درصد کم‌بارشی را تجربه کرد. امسال نیز با گذشت بیش از دو ماه از فصل پاییز هنوز بارش چندانی در این منطقه دریافت نشده و با اینکه بارش در این مقطع زمانی بسیار ناچیز بوده اما تبخیر به قوت خود باقی است و آب ورودی نیز وجود ندارد بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی ارتفاع دریاچه ارومیه کاهش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر آب وارد دریاچه ارومیه نشود، دریاچه به شرایط بحرانی دوران قبل بر می‌گردد، اظهار کرد: در سال گذشته حدود یک میلیون و ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه شد که قطعا این میزان آب برای دریاچه کافی نیست چون اگر بخواهیم دریاچه ارومیه به روند عادی برگردد باید سالیانه ۳.۱ میلیارد متر مکعب آب وارد آن کنیم.

این درحالی بود که کلانتری در مصاحبه با سایت دویچه وله آلمان بیان کرده بود که احیای دریاچه ارومیه مطابق برنامه پیش نمی رود و از این موضوع ابراز نگرانی کرده بود.

جالب است که در گذشته کلانتری از بارش کم و استقراض خارجی برای احیای این دریاچه سخن می گفت اما حالا که بارش باران سبب احیای دریاچه ارومیه شده است بیان می کند که برنامه دولت در نجات این دریایچه ثمر داده است.

قاضی پور: عملکرد ستاد احیا برای دریاچه ارومیه آب نشد ولی برای برخی ها نان داشت!

اما بسیاری همچون «نادرقاضی‌پور» درباره عملکرد دولت نظر دیگری دارند. وی با اشاره به وضعیت آب دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: بارندگی‌های اخیر وضعیت دریاچه ارومیه را بهبود بخشید، اما عملکرد ستاد مرگ آذربایجان (ستاد احیای دریاچه ارومیه) بسیار کوچک و ناچیز بود. این ستاد فقط و فقط هزینه تراشید که برای دریاچه آب نشد، اما برای بعضی‌ها نان شد. از قبل آن دلار گرفتند و به مسافرت‌های خارجی و حتی آمریکا رفتند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ 3 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 1479005 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین