پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۸۰۳
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفت: حداقل تلفات، حفظ پایداری سدها و مدیریت ریسک، سه اولویت مدنظر در سیلاب خوزستان بود و مدیریت سیل با اخذ نظرات دانشگاهیان انجام شد ،دکتر محمود نیلی‌احمدآبادیبا تاکید بر شرایط بحرانی خوزستان، تصریح کرد: تشکیل هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها از سوی رییس جمهور اقدام بسیار خوبی بود و البته مسئولیت سنگینی را نیز بر عهده دانشگاه‌ها گذاشته است.
شعار سال: استاندار خوزستان گفت: حداقل تلفات، حفظ پایداری سدها و مدیریت ریسک، سه اولویت مدنظر در سیلاب خوزستان بود و مدیریت سیل با اخذ نظرات دانشگاهیان انجام شد.

 غلامرضا شریعتی در دیدار با اعضای هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، اظهار کرد: استان خوزستان از دیرباز با مقوله سیلاب درگیر بوده است، ولی با توجه به اینکه چند سالی شاهد خشکسالی در استان بودیم، ذهنیت مردم از سیلاب‌ها فاصله گرفته بود و برخی مردم باور نمی‌کردند که آب وارد روستاها خواهد شد. در برخی روستاها زمانی که اخطار تخلیه داده می‌شد، مردم محل را ترک نمی‌کردند، زیرا باور نمی‌کردند که روستا به زیر آب برود، با این حال عوامل اجرایی می‌ماندند و زمانی که آب می‌آمد، وسایل و احشام مردم را منتقل می‌کردند.

وی افزود: حجم آب ورودی به استان بسیار زیاد بود و در حوزه کرخه با دوره بازگشت هزار ساله و در حوزه‌های کارون و دز با دوره بازگشت 200 ساله مواجه بودیم. بنده نیز با توجه به حجم سیلاب، از ابتدا در جریان همه اقدامات بودم و مداخلات لازم را انجام دادم. در برخی موارد نیز پیشنهادهایی به رییس جمهور ارائه و موافقت اولیه نیز اخذ شده است که در برخی حوزه‌ها مانند کرخه و کارون، کانال‌های سیلاب‌بر ایجاد شود تا در آینده با چنین مشکلاتی مواجه نشویم.

شریعتی تصریح کرد: کاملا آماده همکاری با هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها هستیم و اطلاعاتی که در اختیار است، در اختیار این هیات قرار خواهد گرفت و دستگاه‌های اجرایی را نیز موظف می‌کنیم که در سریع‌ترین زمان ممکن، همکاری لازم را داشته باشند تا روایت دقیقی از ماجرا، ثبت و تهیه شود. شورای تامین استان نیز کاملا در جریان اتفاقات بوده است و بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها در این شورا اتخاذ شده است. اگر شاهد هستیم که در جریان سیل در خوزستان تلفات جانی نداشتیم، به این دلیل بوده که مدیریت سیل و تصمیمات بر اساس اصول علمی و طبق دستورالعمل وزارت نیرو و با اخذ نظر استادان دانشگاه انجام شده است و همه ارکان تصمیم‌گیری در استان به صورت شبانه‌روزی درگیر موضوع بوده‌اند.

استاندار خوزستان گفت: سیلاب خوزستان مساله‌ای نبود که یک سازمان یا یک وزارتخانه از پس مدیریت آن برآید و گاهی برخی تصمیمات به گونه‌ای بود که یک رییس سازمان به تنهایی نمی‌توانست تبعاتش را بر عهده گیرد و لازم بود همه ارگان ها باهم همکاری داشته باشند. در مجموع، با محدودیت‌های زیادی مواجه بودیم و آورد آب نیز بسیار زیاد بود و به همین دلیل، سیاست نخست این بود که حداقل تلفات را داشته باشیم. دوم، حفظ پایداری سدها بود و اولویت سوم، مدیریت ریسک بود تا حداقل خسارت‌های اقتصادی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: مدیریت سدها نیز بسیار پیچیده بود. از طرفی سد دز را داشتیم با بیش از 50 سال عمر، سد گتوند که با محدودیت در تخلیه مواجه بودیم و سد کرخه که تاکنون چنین ذخیره‌ای را تجربه نکرده بود. پیش از وقوع سیلاب، ذخیره سد کرخه 4.7 میلیارد مترمکعب بود و هرچه تخلیه می‌شد، آورد به قدری زیاد بود که ذخیره سد کمتر از این میزان نمی‌شد و به همین دلیل در چنین شرایط دشواری مجبور بودیم تصمیماتی را اتخاذ کنیم و مسئولیت را نیز بر عهده بگیریم.

شریعتی گفت: تیمی از استادان دانشگاه همراه بنده بودند و به صورت مستمر از منطقه بازدید می‌کردند و نتیجه بررسی‌ها را در اختیار می‌گذاشتند. همچنین از تجربیات مردم محلی نیز استفاده شد و تلاش بر این بود که تعادلی میان نظرات کارشناسان و مردم محلی ایجاد شود تا بهترین تصمیم را بگیریم. یک شرکت مشاور نیز در این زمینه کمک کرد و تصمیمات حاصل خرد جمعی بود. مدیریت سیل، تجربه خوب، ولی سخت و سنگین بود و امیدواریم در روزهای آینده مشکلات شادگان، آبادان و خرمشهر نیز حل شود و شرایط عادی بر استان حاکم شود.

دکتر محمود نیلی‌احمدآبادی، رییس هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها نیز در این دیدار اظهار کرد: با توجه به اینکه دانشگاه شهید چمران اهواز در منطقه وقوع سیلاب قرار دارد و استادان و متخصصان حوزه علوم آب نیز در این دانشگاه فعال هستند، این سفر به اهواز انجام شد و در این سفر نیز در نشستی با اعضای هیات علمی این دانشگاه، موضوع نحوه تدوین گزارش برای ارائه به رییس جمهور مورد بحث قرار گرفت. این گزارش در چهار بخش روایت حادثه، آسیب‌شناسی، درس‌هایی که باید از آن گرفت و در نهایت، راهبردها، تنظیم خواهد شد.

وی افزود: سیل خوزستان، از نظر حجم آورد آب و مدت استقرار سیل در استان و خسارت‌ها، بیشترین میزان را داشته است و در روزهای آینده اعضای کارگروه‌هایی که تعیین شده است به خوزستان سفر خواهند کرد و در نشست با مدیران استان، اطلاعات لازم را جمع‌آوری خواهند کرد.

نیلی‌احمد‌آبادی با تاکید بر اینکه شرایط در استان بحرانی بوده و تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی قطعا دشوارتر است، تصریح کرد: تشکیل هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها از سوی رییس جمهور اقدام بسیار خوبی بود و البته مسئولیت سنگینی را نیز بر عهده دانشگاه‌ها گذاشته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:6اردیبهشت1398،کدخبر:98020602814،www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین