این در حالی است که معمولا قیمت خودروهای داخلی سالی دو، سه میلیون تومان افت دارد. یا مثلا برای پژو ۲۰۶ برخی قیمت ۱۲۰ میلیون تومان را پیشنهاد دادهاند و برخی دیگر به کمتر از آن نیز راضی هستند. در مجموع بازار خودرو عملا چند نرخی شده و هرکس با توجه به تصورش از آینده کشور و مسائلی دیگر، قیمت خاص خود را پیشنهاد میدهد. اینکه چرا بازار خودرو چنین شرایطی را پیدا کرده و از حالت مصرفی به سرمایهای چرخیده، ریشه در مسائل مختلفی دارد، از جمله تورم انتظاری ایرانیها و وجود فاصله زیاد بین نرخ کارخانه و بازار خودروها. در این بین، تورم انتظاری بالای مشتریان سبب شده بسیاری از آنها قیمتهایی نامتعارف و اغراقآمیز را برای خودروهای خود در نظر بگیرند.
در واقع خودرو هماکنون حکم کالایی سرمایهای را پیدا کرده و تقریبا همه میخواهند نهایت استفاده را از آن در راستای درآمدزایی انجام دهند. نکته دیگر اما وجود فاصله زیاد بین نرخ کارخانه و بازار خودروها است که عرصه را برای جولان دلالها و واسطهگران فراخ کرده است. این در حالی است که دولت همچنان بر قیمتگذاری دستوری آنهم با وجود مصوبه تعیین قیمت در حاشیه بازار، اصرار دارد.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 9 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 3980209039 ، www.alef.ir