پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۲۹۲
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸
بالا‌گرفتن تب افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو، موجب تلاش وزارت صنعت برای بازگشت آرامش به بازار و واکنش برخی نمایندگان مجلس نسبت به آثار منفی این گرانی شد. در این میان ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم خودروسازان را به‌عنوان متهم گرانی خودرو معرفی و اعلام کرد خودروسازان قیمت‌ها را بسیار بالا برده‌اند.

شعار سال: در ادامه سونامی که از 20فروردین‌ماه امسال برای گرانی خودرو به راه افتاده، دیروز نیز قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی در حاشیه بازار، افزایش قیمت چندین میلیون تومانی را تجربه کرد. دیروز افزایش قیمت خودرو تداوم یافت و قیمت پراید‌۱۱۱ که دهم بهمن ۳۷‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود، به مرز 53میلیون و 300هزار رسید، پژو ۲۰۶ تیپ‌۲ از ۶۰ به 100میلیون تومان رسید‌. در بازار خودروهای خارجی نیز شتاب افزایش قیمت‌ها به‌دلیل کاهش شدید عرضه و تداوم ممنوعیت واردات به‌مراتب بیش از خودروهای داخلی است؛ گرانی که به‌دلیل قیمت بالا در برخی خودروهای لوکس و قیمت بالا به بیش از دو میلیارد تومان هم می‌رسد.

افزایش ۱۰درصدی سهم فروش فوری
تداوم سیر صعودی قیمت خودروهای داخلی موجب شد تا دیروز در جلسه کمیته خودرو وزارت صنعت مصوباتی برای رشد عرضه و بازگشت آرامش به بازار خودرو تصویب شود. در جلسه کمیته خودرو، با تأکید بر ‌این نکته که هرگونه افزایش قیمت خودروهای تولیدی، هیچ دلیل اقتصادی نداشته و تولید و تحویل خودرو‌ها براساس برنامه ادامه دارد، از مردم خواسته شد تا به جوسازی دلالان در فضای مجازی توجه نکنند. براساس تصمیم این کمیته، کسانی که قصد خرید محصولات ایران خودرو و سایپا را دارند، می‌توانند با شرایط اعلام‌شده اقدام به خرید خودرو کنند. این کمیته همچنین برای رشد عرضه، جلوگیری از سیر صعودی قیمت‌ها و بازگشت آرامش به بازار خودرو، شرکت‌های خودروسازی را به افزایش 10درصدی سهم فروش فوری- نقدی محصولات تولیدی ملزم کرد. پیش از این میزان فروش فوری- نقدی خودروسازان 20درصد تیراژ تولید روزانه اعلام شده بود که با این روند از امروز دو خودروساز بزرگ ملزم هستند تا روزانه 30درصد از مجموع خودروهای تولیدی خود را به‌صورت فروش فوری- نقدی به مشتریان عرضه کنند.

تکمیل سریع ظرفیت فروش فوری
از ابتدای امسال تا‌کنون طرح‌های فروش نقدی- فوری دو ‌خودروساز بزرگ قادر به تامین نیاز مشتریان به‌دلیل تقاضای کاذب در بازار خودرو نبوده؛ به‌نحوی که بسیاری از متقاضیان از تکمیل سریع ظرفیت و دسترسی‌نداشتن به سامانه‌های فروش خودروسازان به هنگام عرضه محصولاتشان گلایه داشته و میزان خودروهای عرضه‌شده در چارچوب این طرح را بسیار ناچیز تلقی می‌کنند. دیروز نیز همزمان با فروش فوری محصولات ایران خودرو و سایپا، در دقایق ابتدایی این طرح تمامی ظرفیت‌های فروش تکمیل شد. در طرح‌های فروش فوری نقدی دیروز باز هم ایران‌خودرو و سایپا اقدام به فروش فوری محصولات خود کردند. ایران‌خودرو با دو خودروی پژو 206تیپ‌2 و پژو پارس و سایپا نیز با ارائه چندین محصول ازجمله تیبا و پراید فروش فوری - نقدی خودرو را آغاز کردند اما با توجه به رشد شتابان قیمت‌ها در بازار آزاد و تفاوت قابل توجه قیمت کارخانه تا بازار خودروهای عرضه‌شده، ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده در این طرح‌های فروش در همان دقایق ابتدایی تکمیل شد.

واکنش نمایندگان مجلس
افزایش انتقادها به وضعیت بازار خودرو موجب واکنش برخی نمایندگان مجلس شده به‌نحوی که دیروز سیدناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه عرضه خودرو در بازار قطره‌چکانی است، گفت: اگر این عرضه صورت نگیرد، التهاب ایجاد می‌شود و باید نهادهای نظارتی به این تخلف ورود کنند. عبدالله رضیان، عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاشی برای ساماندهی بازار خودرو و برخورد با سوداگران این حوزه انجام نمی‌دهد. رضیان با بیان اینکه شرایط کنونی حجم تقاضا بالاست و به‌دلیل عرضه کم، قیمت‌ها ساعتی افزایش پیدا می‌کند، افزود: بازار انحصاری خودرو باید رقابتی‌شده و سران قوا درباره آزادسازی واردات خودرو تصمیم بگیرند. او افزود: برای خارج‌کردن بازار از دست دلالان باید واردات آزاد شود. هم‌اکنون حاکمیت، تسلط و مدیریتی بر بازار ندارد.


احتمال استیضاح وزیر صنعت
نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با بیان اینکه اگر قیمت خودرو کاهش نیابد، استیضاح وزیر صنعت پیگیری می‌شود، گفت: در بازارهای انحصاری خودروسازان به جای رقابت برای ارائه خدمات بهتر به‌دنبال افزایش قیمت و کسب سود بیشتر هستند. او گفت: از آنجا که خودروسازان در بازارهای انحصاری بدون رقیب فعالیت می‌کنند و دولت مدیران این شرکت‌ها را تعیین می‌کند، نمی‌توان از این بازار انتظار بیشتری داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 11 اردیبهشت 98، شماره: 54390


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین