پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۲۰۴۵۲
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۳
گمرک ایران با اعلام اینکه فاز نهایی سامانه کارشناسی مجازی (متمرکز) با موفقیت عملیاتی شد، درخصوص بروز اختلالات جزیی در سامانه جامع گمرکی توضیح داد.

شعارسال: بر اساس اعلام روابط عمومی گمرک درخصوص مشكلات پيش آمده به غير از وسعت قابل توجه عمليات صورت گرفته در فاز نهايي كارشناسي متمركز مي‌توان به اين موضوع اشاره نمود كه با توجه به افزايش صددرصدي اظهارنامه‌هاي ورودي به سامانه كارشناسي متمركز، پيش‌بيني مي‌شد كه بار توزيع شده بر روي سرورها تا صددرصد افزايش يابد ليكن پس از انجام اين اقدام بيش از صد و هشتاد درصد ترافيك ورودي افزايش يافت كه از پيش‌بيني بسيار بالاتر بود لذا در دو روز گذشته در ساعاتي براي برخي از سرويس‌گيرندگان اختلالاتي به وجود آمد كه در عملكرد سيستمي با كندي مواجه گرديدند كه با تلاش شبانه‌روزي دفتر فناوري اطلاعات گمرك جمهوري اسلامي نسبت به رفع مشكل اقدام گرديد.

بنابراين گزارش هم‌اكنون بزرگ‌ترين اقدام گمرك در اجراي فاز نهايي كارشناسي متمركز در روند تجارت خارجي با صبر و شكيبايي ذي‌نفعان محترم اجرايي و عملياتي گرديده است.

دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات گمرك ايران در گزارشي اعلام كرد: يكي از مهمترين پروژه‌هاي در حال توسعه گمرك جمهوري اسلامي ايران پروژه كارشناسي متمركز است كه در كشورهاي پيشرفته بكار گرفته شده است. اين طرح از آنجايي داراي اهميت ويژه است كه امكان نظارت دقيق‌تر، افزايش سرعت، افزايش بهره‌وري و تسهيل و شفافيت در كارشناسي گمركي را ميسر مي‌نمايد.

در گمرك جمهوري اسلامي ايران قريب بر 1500 كارشناس در سراسر كشور مشغول به ارائه خدمت هستند، اين كارشناسان به حدود 2500 اظهارنامه در روز رسيدگي مي‌كنند. اين موضوع نشان مي‌دهد اگر تمام اظهارنامه‌ها به‌صورت نرمال بين كليه كارشناسان تقسيم شود سهم هر كارشناس حدود 2 اظهار در روز خواهد بود.

اما در واقعيت به علت توزيع كارشناسان در سراسر كشور، برخي از ايشان در گمركي مانند شهيد رجايي روزانه بيش از 25 اظهار را بايد رسيدگي نمايند، در حالي كه بسياري از كارشناسان گمركات ديگر روزي يك اظهارنامه را نيز بررسي نمي‌كنند. از اين‌رو پروژه سالن متمركز با هدف نظارت دقيق‌تر، افزايش سرعت، افزايش بهره‌وري و تسهيل و شفافيت در كارشناسي اسناد گمركي به‌عنوان ماژولي از سامانه جامع در دستور كار سازمان قرار گرفت. در اين پروژه، بهره‌گيري از ماژول expert pool امكان توزيع نرمال اظهارنامه‌ها بين تمام ظرفيت كارشناسي گمرك جمهوري اسلامي ايران در سراسر كشور ميسر مي‌گردد.

بنابراين گزارش، به منظور گذر از وضعيت موجود به وضعيت مطلوب، سازمان گمرك با برنامه‌ريزي از قبل اعلام شده از بهمن ماه سال 94 تا خرداد ماه سال 95 با توجه به حجم فعاليت گمركات اقدام به تمركز كارشناسي در كل كشور نمود. براساس برنامه زمانبندي شده گمرك شهيد رجايي، كه قريب به نيمي از واردات كشور از اين گمرك مي‌باشد، به‌عنوان آخرين مرحله از اجراي طرح مذكور از آغاز روز 1395/3/30 به سالن متمركز پيوست. اين گمرك تا قبل از مجهز شدن به سالن متمركز با 30 كارشناس متحمل بررسي بيش از نيمي از اسناد واردات در كشور بوده است. اضافه شدن اظهارهاي گمرك شهيد رجايي به سامانه كارشناسي متمركز و توزيع آن در سراسر كشور بايستي با ايجاد كمترين وقفه در فعاليت گمركات صورت مي‌پذيرفت و اين امر از حساسيت ويژه‌اي برخوردار بود.

جدولی از فعاليت گمرك جمهوري اسلامي ايران با بهره‌گيري از ماژول كارشناسي متمركز ظرف ده روز گذشته تهیه شده است.همان‌گونه كه در اين جدول نشان داده شده است هر چند در روزهاي 1395/3/30 و 1395/3/31 تعداد پروانه‌هاي صادره از گمرك كاهش يافته است وليكن داده‌هاي1395/4/1نشان مي‌دهد اين اخلال حداقلي نيز برطرف گرديده است. اطلاعات بيشتر از فعاليت گمرك جمهوري اسلامي ايران در روزهاي مورد نظر در آمار روزانه واردات بر روي درگاه اينترنتي گمرك در دسترس همگان مي‌باشد. جهت دريافت جدول يادشده كليك نماييد. دانلود

جدولی نشان مي‌دهد اجراي اين بخش از پروژه بر روي فرآيند خروج وسايل حامل در رويه واردات كمترين اثر را داشته است. جهت دريافت جدول يادشده كليك نماييد. دانلود

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار خبر 2 تیر 1395، کدمطلب: 549123 ،www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین