پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۶۹۳
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
نخستین نمایشگاه شهاب‌سنگ‌های ایران با ارائه بیش از ۷۰۰ قطعه شهاب سنگ صبح امروز (۸ اردیبهشت‌ماه) در موزه مردم شناسی کاخ گلستان افتتاح شد.حجت کمالی، زمین شناس صاحب این مجموعه که سالهاست به کاوش سنگ های آسمانی فرود آمده در مناطق مختلف ایران به ویژه کویر لوت مشغول است

شعار سال : نخستین نمایشگاه شهاب‌سنگ‌های ایران با ارائه بیش از ۷۰۰ قطعه شهاب سنگ صبح امروز (۸ اردیبهشت‌ماه) در موزه مردم شناسی کاخ گلستان افتتاح شد.
 علاقمندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه تا ۲۸ اردیبهشت ماه همه روزه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۷ به کاخ گلستان واقع در میدان پانزده خرداد تهران مراجعه کنند.

حجت کمالی، زمین شناس صاحب این مجموعه که سالهاست به کاوش سنگ های آسمانی فرود آمده در مناطق مختلف ایران به ویژه کویر لوت مشغول است، قدیمی ترین شهاب سنگ این مجموعه را سنگی با سن زمینی ۵۰ هزار سال می داند که آن را دو سال پیش در کویر یافته است.

جوان‌ترین شهاب‌سنگ به نمایش گذاشته شده هم قطعه سنگی ۵۴ کیلوگرمی است که در سال ۱۸۸۱ میلادی و در دوره قاجار کشف شده است. این قطعه سنگ یکی از هفت شهاب‌سنگ «مزوسیدریتی» در جهان است که ۱۳۸ سال پیش هنگام سقوط و برخورد، با چشم رصد شده است.

کمالی در گفت و گویی در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه درباره ارزش مادی این مجموعه گفت: با توجه به دشواری که در کشف و گردآوری این شهاب‌سنگ‌ها متحمل شده‌ام نمی‌توان از نظر مالی ارزشی را برای این مجموعه تعیین کرد، مخصوصاً که در این مسیر هدف و رویکرد بیشتر علمی بوده است. اما با توجه به استانداردهای موجود هر گرم شهاب‌سنگ ارزشی برابر با ۱۰ تا چهار هزار دلار دارد.

وی مدعی شد که تاکنون نزدیک به سه هزار شهاب‌سنگ را از کویرهای ایران کشف کرده که ۲۹۹ قطعه از آن ها که ۱۷ قطعه مربوط به کویر لوت هستند در بولتن جهانی ثبت شده است.
فرصت تماشای ۷۰۰ قطعه شهاب سنگ در کاخ گلستان را از دست ندهید
محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم در بازدید از این نمایشگاه درباره ضوابط موجود برای جمع‌آوری شهاب‌سنگ‌ها، توضیح داد: ورود به کویری همچون لوت ضوابط خاص خود را دارد، یعنی امکان ورود به هر نقطه از آن وجود ندارد. مسیری مشخص شده که افراد فقط می‌توانند از آن بخش به حریم لوت وارد شوند.

وی با اعلام حمایت از موزه‌داران و مجموعه‌داران خصوصی گفت: تاکنون ۱۷۰ کلکسیون‌دار شناسایی شده‌اند. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمادگی دارد از این مجموعه‌داران خصوصی برای برپایی نمایشگاه بیشتر حمایت کند.

طالبیان سپس برپایی موزه شهاب‌سنگ‌ها در کویر لوت و کاروانسرای درحال مرمت شهداد را پیشنهاد کرد و گفت: در کرمان برای برپایی چنین موزه‌ای دست باز است اما برای برپایی موزه‌ای مرکزی در این زمینه لازم است با سازمان زمین‌شناسی رایزنی کنیم.

طالبیان از افزایش توجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ایجاد موزه‌های خصوصی سخن گفت و یادآور شد که در راستای همین سیاست ۵٠ موزه خصوصی در کشور راه‌اندازی شده است.

عباس گل‌محمدی، مشاور سازمان زمین‌شناسی کشور نیز در این مراسم با اشاره به ارزش مادی شهاب‌سنگ‌ها و استقبال مجموعه‌داران از گردآوری آن‌ها، گفت: یک گروه علمی در سازمان زمین شناسی روی موضوع شهاب‌سنگ‌ها تحقیق می‌کند اما دنیا از ۱۵۰ سال پیش وارد این حوزه شده است.

مقصودی، مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت نیز به اهمیت بیابان لوت اشاره کرد و در پاسخ به این سوال که چرا بیشتر شهاب‌سنگ‌ها در بیابان پیدا می‌شود گفت: در کویر فرسایش و تخریب فیزیکی کمتر است و برخی شهاب‌سنگ‌ها زیر تپه‌های ماسه‌ای بوده‌اند که در طول زمان این تپه‌ها حرکت کرده و شهاب‌سنگ‌ها نمایان شده‌اند.
 
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری دیده بان علم ایران،تاریخ انتشار:10 اردیبهشت1398،کدخبر:44202،www.isw.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین