پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۱۳۱
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۲
ساختمان موزه علی اکبر صنعتی از اواخر دوره قاجار تا به حال در ضلع شمال غربی میدان امام خمینی(ره) نشسته است. آن‌هایی که اهل دل هستند از یادشان نمی‌رود حتی شده به قاعده یک نگاه مشتاق، خریدار ساختمان چشم‌نواز موزه استاد صنعتی شوند.

شعارسال: ساختمان موزه علی اکبر صنعتی از اواخر دوره قاجار تا به حال در ضلع شمال غربی میدان امام خمینی(ره) نشسته است. آن‌هایی که اهل دل هستند از یادشان نمی‌رود حتی شده به قاعده یک نگاه مشتاق، خریدار ساختمان چشم‌نواز موزه استاد صنعتی شوند.

هیاهوی میدان توپخانه تمامی ندارد. مسافران ایستگاه مترو با شتاب از دل زمین بیرون می‌آیند و در کسری از ثانیه هر کدام به سمتی روانه می شوند. تاکسیران‌ها کلافه از قیقاج رفتن موتوری‌ها مقصد‌شان را هوار می‌زنند. با همه این حرف‌ها و وسط این شلوغی‌های همیشگی، آن‌هایی که اهل دل هستند از یادشان نمی‌رود حتی شده به قاعده یک نگاه مشتاق، خریدار ساختمان چشم‌نواز موزه استاد صنعتی شوند.

نخستین بنای صلح و نوع دوستی

سال‌هاست رهگذران در کنج شمال غربی میدان توپخانه بنای دو اشکوبه‌ای را می‌بینند که معماری فاخرش بین آن و باقی ساختمان‌های اطراف مرز فاحشی می‌اندازد. تاریخ به ما می‌گوید این بنا در اواخر دوره قاجار پا گرفته و در طول حیاتش کاربری‌های مختلفی را تجربه کرده است. این موزه در سال‌های ابتدایی دوره پهلوی دوم در اختیار جمعیت شیر و خورشید قرار می‌گیرد. به مدت ۵ سال نقش دفتر مرکزی هلال احمر تهران را ایفا می‌کند و به عنوان نخستین ساختمان جمعیت هلال احمر ثبت شده است.

هنرمندی با دو موزه اختصاصی

استاد علی اکبر صنعتی تنها هنرمندی است که دو موزه، سرقفلی آثار چشم نواز او شده است. هر دوی این موزه‌ها در شهر‌های تهران و کرمان با نام او به مخاطبان شناسانده شده‌اند. سبک تندیس‌سازی استاد علی اکبر خان صنعتی در زمره مجسمه‌سازان عصر جدید قرار دارد. او از شاگردان استاد بزرگ مجسمه‌سازی ابوالحسن صدیقی است و تا به حال ۶ هزار تابلو و بیش از هزار تندیس گچی، سنگی و برنزی از او به یادگار مانده است.

در سنگر مردم

آن‌هایی که سال‌هاست رد آثار این هنرمند را گرفته‌اند و مشتاق دیدن سبک کاری او بوده‌اند شهادت می‌دهند که استاد صنعتی در بحبوبه‌های تاریخی همواره در سنگر مردم ایستاده و این را مایه مباهات و افتخار خود دانسته است. خود او در این باره می‌گوید:«آنچه برای من ارزش داشت این بود که بتوانم با آثارم صحنه‌هایی از زندگی مردم و ملتم را با همه سختی‌ها و مشقت‌ها و در عین حال با پایداری‌ها و محرومیت‌ها به جهان معرفی کنم و این همواره برای من مایه افتخار و مباهات بود

اینجا رعیت‌ها همنشین ارباب‌اند

تندیس و پرتره شخصیت های تاریخی و سیاسی و هنری تاریخ معاصر از آثاری است که نمایشی دائمی در این موزه دارند. استاد صنعتی با کنار هم قرار دادن تندیس مردم عادی کوچه و بازار و تندیس اعیان و اشراف و صاحبان قدرت، کنتراست و تضاد آشکاری بین طبقات مختلف جامعه در ادوار مختلف را به نمایش در آورده است. پرتره و تندیس دانشمندان، روحانیون و شاعران نام‌آشنا جایگاه ویژه‌ای در این موزه دارند.

ادای دین به نیما

اطرافیان استاد صنعتی می‌گویند او دلداده هنرمندان مردمی بود.کسانی که درست مانند خودش همیشه در جبهه مردم می‌ایستادند و سنگ آن‌ها را به سینه مالامال از دردشان می‌زدند. نیما یوشیج از جمله هنرمندان مورد علاقه او بود. آن‌ها تنها یک بار با هم ملاقات کردند و همین دیدار کوتاه سبب شد که استاد صنعتی برای ادای دین به هنر بزرگ نیما پرتره‌ای از او خلق کند تا برای همیشه ماندگار شود. ذکرخاطره این دیدار از زبان خود استاد لطف بیشتری دارد: «با مرحوم نیما یوشیج وقتی به تماشای نمایشگاه میدان سپه سابق آمده بود آشنا شدم. آن موقع چندان شهرت امروزش را نداشت. یادم هست پسر مرحوم حاجی با اشاره به نیما به من گفت اگر وقت کردی از این هم مجسمه‌ای بساز.گاهی شعرکی می‌گوید. نیما متوجه شد من سازنده آثار نمایشگاه هستم. پیش من آمد و من را مورد تشویق قرار داد. چندی بعد راهش را کشید و رفت. افسوس که دیگر سعادت دیدارش را نداشتم. آخر او شاعری گوشه نشین بود و سر در گریبان تنهایی خویش داشت

موزه استاد صنعتی جزو نادر موزه‌هایی است که یک بار از صفر تا صد مورد باز زنده‌سازی قرار گرفته و مرمت شده است. درب این موزه بیش از ۳ سال به روی بازدید کنندگان بسته بود. درب شرقی ایستگاه متروی امام خمینی(ره) درست در کنار درگاهی این موزه قرار گرفته بود و همین به احتمال ریزش این بنای تاریخی قوت می‌داد. با مرمت این ساختمان خیال متولیان موزه هلال احمر آسوده شد و از شهریورماه ۱۳۹۶درب موزه را به روی علاقه مندان گشودند.

مسیرهای دسترسی

با استفاده از ایستگاه متروی امام خمینی(ره) به راحتی می‌توانید خودتان را به میدان امام و موزه استاد صنعتی برسانید. اتوبوس‌هایی که از مقصد خیابان قرنی به سمت این میدان می‌روند هم می‌توانند شما را تا نزدیکی این موزه برسانند. موزه استاد صنعتی در ضلع شمال غربی میدان امام خمینی(ره) قرار گرفته است.

زمان بازدید

موزه استاد صنعتی از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۵ فعال است. اگر در روز پنج‌شنبه مهمان موزه می‌شوید از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ برای تماشای موزه فرصت دارید. این موزه در روزهای جمعه و روزهای تعطیل فعال نیست. بهای بلیط این موزه ۳ هزار تومان است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 22اردیبهشت 1398 ، کدخبر:13980221000349 www.farsnews.com،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین