پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۱۳
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵
معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: مسئولان دستگاه قضایی تمام تلاش خود را برای اجرای عدالت و تامین امنیت کشور به کار گرفته و برای خدمت رسانی به مردم، احقاق حق و مجازات مجرمان از هیچ تلاشی پرهیز نمی کنند.

شعار سال: حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم خاطرنشان کرد: در پیشگاه خداوند متعال و مردم شهادت می دهم، تمام مسئولان دستگاه قضایی، دادستان ها و قضات دنبال خدمت به مردم، اجرای عدالت و تامین امنیت کشور هستند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت دستگاه قضایی بر مبنای قانونگرایی است، گفت: قوه قضائیه براساس عدالت با همه اقشار برخورد می کند، در پیشگاه عدالت قضایی، گروه های سیاسی و چپ و راست و ... تفاوت ندارد و نمونه آن نیز برخورد با مفسدان اقتصادی بود.
وی بیان داشت: با وجودی که برخورد با مفسدان بزرگ اقتصادی و دانه درشت ها کار بسیار مشکلی است ولی دستگاه قضایی با صرف نظر از هر گونه وابستگی جناحی، منصوب بودن افراد به اشخاص و قرار گرفتن آنها در هر مقامی، به صورت محکم برخورد کرده و مجازات آنها را نیز به اجرا درآورده است.
صادقی ادامه داد: برخی از پرونده های این افراد نیز در حال رسیدگی است و این از افتخارات دستگاه قضایی است.
وی اظهار داشت: دستگاه قضایی با وجود کمبود قاضی و امکانات محدود، در طول یک سال 15 میلیون پرونده را رسیدگی می کند.
صادقی بیان داشت: در سطح دنیا میزان رسیدگی به پرونده های قضایی آمار مشخصی دارد و کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، روسیه و ترکیه از امکانات بیشتری در این زمینه برخوردار می باشند.
وی ادامه داد: در روسیه برای هر 100 هزار نفر 46 قاضی، در ترکیه 16 قاضی، آلمان 21 قاضی، فرانسه 12 قاضی و در ایران 12 قاضی وجود دارد.
معاون فرهنگی قوه قضائیه بیان داشت: ما به 12 الی 18 هزار قاضی جدید نیاز داریم تا به تناسب لازم برسیم، در کشور به ازای هر 100 هزار جمعیت، بیش از هشت هزار پرونده وجود دارد.
وی با اشاره به میزان رسیدگی به این پرونده ها در کشورهای مختلف ادامه داد: در انگلستان هر قاضی درسال 470 پرونده را رسیدگی می کند ولی در کشور ما هر قاضی 900 پرونده را باید مورد بررسی قرار دهد.
صادقی بیان داشت: برخی از قضات ما در روز 9 پرونده را رسیدگی می کنند، این در حالی است که رسیدگی به این پرونده ها به دقت، سرعت و زمان زیاد نیاز دارد.
وی گفت: زمانی که نیروی انسانی و امکانات کم باشد اطاله دادرسی و تراکم در دادگستری ها نیز بیشتر خواهد شد و در نهایت سرعت در رسیدگی ممکن است دقت را پایین بیاورد.
وی گفت: برخی ها فکر می کنند که تکریم در دستگاه های قضایی کم شده و یا قاضی به برخی حرف های آنها خوب گوش نمی دهد ولی باید توجه کنند این قاضی باید به دهها پرونده در روز رسیدگی کند.
صادقی بیان داشت: بسیاری از قضات ما در زمان کاری و اداری نمی توانند کار خود را تمام کنند و در طول شب در منزل به پرونده ها رسیدگی می کنند و برخی با شیوه های جهادی مانند رزمندگان اسلام کار می کنند.
وی ادامه داد: هر سال میزان دعاوی و تعداد مراجعات بیشتر و فراوان تر می شود و همین باعث فشار بیشتر در روی قضات و دستگاه قضایی است، وضعیت دولت هم به گونه ای نبود که بتواند امکانات و نیروی لازم را در اختیار دستگاه قضا قرار دهد.
وی اظهار داشت: امید است دولت با در اختیار قرار دادن نیرو و امکانات لازم، کمک کند تا این عقب ماندگی های دستگاه قضایی به صورت جهشی برطرف شود.
صادقی با اشاره به حجم پرونده های تکراری دستگاه قضایی نیز گفت: برخی فکر می کنند 15 میلیون پرونده یعنی 30 میلیون طرف دعوا در کشور داریم، در حالی که اینگونه نیست، گاهی برای یک طرف دعوا ،ممکن است سه پرونده تشکیل شده باشد.
وی ادامه داد: حدود 45 درصد زندانیان ما، زندانی مواد مخدر هستند، وقتی 90 درصد مواد مخدر در همسایگی ما تولید می شود به صورت طبیعی حجم زیادی از ترانزیت را به دنبال دارند که کشور ما را نیز درگیر می کند.
وی ادامه داد: اگر مساله مواد مخدر نبود وضعیت کشور ما بد نیست، از شش میلیون پرونده های غیر تکراری، بخش زیادی مربوط به مواد مخدر است.
صادقی با اشاره به وضعیت قم نیز بیان داشت: برخی آمار قضایی نسبت به قم به ما هشدارهای خاصی می دهد، در طول سال 80 هزار پرونده در دادگستری قم رسیدگی می شود.
وی ادامه داد: تشکیل سه هزار و 500 پرونده تهدید و 20 هزار دعاوی خانوادگی و طلاق در قم مناسب نیست و از این شهر مذهبی انتظار می رود که وضعیت پرونده های دستگاه قضایی اش رو به بهبود باشد.
وی خاطرنشان کرد: در شهر مقدس قم بی قانونی و بی نظمی در رانندگی بسیار زیاد است در حالی که این شهر باید در قانونگرایی نمونه و سرآمد باشد.
صادقی بیان داشت: شهری که به عنوان یک شهر بزرگ فرهنگی و مهد فرهنگ اهل بیت(ع) شناخته شده است، نباید این همه پرونده در مورد اهانت در آن تشکیل شود.
وی گفت: باید حوزه های علمیه و مردم دست به دست هم دهند که سطح فرهنگ قم چنان بالا برود که این مشکلات و مسائل پیش نیاید.
وی بیان داشت: از مهمترین علت این آسیب ها در قم، مهاجر پذیری است وبخشی از این آمار مربوط به مهاجران است، یکی از فرصت های این مهاجران برای قم این است که این جمعیت نیازمند رشد معنوی هستند و این فرصت در اختیار حوزه های علمیه و مسولان استان است.
صادقی گفت: مسئولان شورای فرهنگ عمومی یک برنامه ریزی ویژه در مورد ارتقای فرهنگ ارتباطی بین افراد و فرهنگ قانونمداری داشته باشند.

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ايرنا، تاریخ انتشار: 4 تیر 1395، کد مطلب: 82124895 (5405437):www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین