پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۱۶
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶
دیوید کامرون نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار انگلیس روز جمعه در واکنش به رأی غیرمنتظره مردم کشورش به خروج از اتحادیه اروپا در جریان همه‌پرسی تاریخی روز پنجشنبه، اعلام کرد که از مقامش استعفا خواهد داد.

شعار سال: دیوید کامرون در برابر دفتر نخست وزیری به خبرنگاران گفت: به نظر من کشور نیازمند یک رهبر جدید است تا در این مسیر هدایت شود. البته من هر کاری را که در توانم باشد ظرف چند هفته و ماه آینده به عنوان نخست وزیر انجام خواهم داد تا این کشتی را هدایت کنم.

وی افزود: اما فکر نمی کنم که این صحیح باشد من در مقام کاپیتانی ایفای نقش کرده و کشور را به مقصد آتی اش هدایت کنم .
کامرون، که در شش سال گذشته ریاست دولت را برعهده داشته است، افزود: این تصمیمی نیست که من به سادگی گرفته باشم. اما بر این باور هستم که این به نفع منافع ملی است.
نخست وزیر انگلیس بدون اشاره به تاریخ مشخصی برای استعفایش، افزود: اما به نظر من ما باید تلاش کنیم تا پیش از برگزاری کنفرانس سراسری حزب محافظه کار در ماه اکتبر، نخست وزیر جدیدی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: البته من در مقام نخست وزیر به همراه کابینه ام تا سه ماه آینده ادامه خواهم داد.
رهبر حزب محافظه کار همچنین عنوان کرد که صبح جمعه در جریان دیدار با ملکه انگلیس، وی را از تصمیمش مطلع کرده است.
کامرون گفت: نخست وزیر بعدی انگلیس مذاکرات با اتحادیه اروپا را از سر خواهد گرفت و متعاقبا تصمیم خواهد گرفت که چه زمانی پروسه کامل خروج از اتحادیه را به اجرا بگذارد.
وی افزود: من هفته آینده در جلسه شورای اتحادیه اروپا شرکت خواهم کرد تا تصمیمی را که مردم انگلیس و خودم گرفته ام را تشریح کنم.
نخست وزیر انگلیس با بیان اینکه تصمیم مردم انگلیس باید محترم شمرده شود، افزود: همه ما، شامل طرف های بازنده از جمله خود من باید تلاش کنیم تا این تصمیم کارساز شود.
کامرون گفت :«کشور ما در تمرین بزرگ دموکراتیک شرکت کرد. شاید این تمرین، بزرگترین تمرین دموکراتیک در تاریخ انگلیس بوده باشد. بیش از 33 میلیون نفر از انگلیس، اسکاتلند ، ولز ، ایرلند شمالی و جبل الطارق همگی در این همه پرسی شرکت کردند. باید به این واقعیت افتخار کنیم که در این جزایر، به مردم اعتماد کرده ایم تا این تصمیم بزرگ گرفته شود. ما نه تنها دموکراسی پارلمانی داریم بلکه در حکومت بر کشور، مواقعی است که لازم است از مردم پرسیده شود تا خودشان نظر بدهند و این دقیقا همان کاری است که ما انجام داده ایم.'
وی اضافه کرد: 'مردم انگلستان رای دادند تا از اتحادیه اروپا خارج شوند و باید به خواست آنها احترام گذاشته شود. من می خواهم از همه کسانی تشکر کنم که همسو با نگاه من به این مسئله، تلاش کردند ازجمله همه کسانی که اختلاف های حزبی را کنار گذاشتند و فقط در جهت مسئله ای سخن گفتند که به باورشان همسو با منافع ملی کشور قرار دارد. اجازه بدهید به همه کسانی هم تبریک بگویم که در جبهه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تلاش می کردند. »
کامرون در ادامه عنوان کرد که قرار است امروز، بانک مرکزی انگلیس به همراه وزارت دارایی این کشور بیانیه ای را منتشر کنند که در آن گام های لازم برای برقراری ثبات بازار مالی بدنبال تنش های ناشی از برگزیت تشریح خواهد شد.
دیوید کامرون در حالی اعلام استعفا کرد که شامگاه گذشته، 84 تن از نمایندگان پارلمانی حزب محافظه‌کار که دو - سوم از آنها از حامیان برگزیت هستند با امضای نامه‌ای از او به عنوان رهبر این حزب و نخست‌وزیر این کشور حمایت کردند.
این حمایت به معنای آن بود که کامرون به‌رغم شرایط متزلزلش همچنان در مقام نخست‌وزیری خواهد ماند و رهبری خروج کشورش را از اتحادیه اروپا به‌اجبار بر عهده خواهد داشت
در این نامه، امضای برخی از اعضای کابینه دیوید کامرون که برخلاف نظر نخست‌وزیر از برگزیت حمایت کرده بودند نیز به چشم می‌خورد.
'مایکل گوو' وزیر دادگستری و نیز بوریس جانسون شهردار سابق لندن که از رهبران کارزار تبلیغاتی برگزیت بودند، ازجمله شخصیت‌هایی هستند که این نامه را امضای کرده‌اند.
منابع انگلیسی گفته‌اند که چهره‌های سرشناس حزب محافظه‌کار در دو کمپین حامی و مخالف برگزیت، در روزهای اخیر در مورد متحد ساختن و پایان دادن به جنگ داخلی درون این حزب، گفت‌وگو داشته‌اند.
در همین حال 'نایجل فاراژ'، رهبر حزب یوکیپ امروز را روز استقلال انگلیس نامید و خواستار روی کار آمدن دولت برگزیت شد.
وی همچنین در صفحه توییتری اش نوشت: ما سیاست های شکست خورده اتحادیه اروپا را پشت سر گذاشتیم و اکنون می توانیم به عنوان یک ملت مستقل به جامعه جهانی بپیوندیم.
تارنمای ایندیپندنت نیز روز جمعه در یادداشتی برگزیت را پایان قمارهای دیوید کامرون خواند.
این نشریه خبری نوشت: برگزیت پایان عمرکاری کامرون است که دست برقضا با پایان عمر کاری سیاسی اش همزمان شده است.
ایندیپندنت در ادامه جانشینی «بوریس جانسون»، شهردار پیشین لندن و طرفدار برگزیت به عنوان نخست وزیر انگلیس را قطعی خواند و نوشت: البته صحبت هایی در خصوص احتمال نامزدی خانم «ترزا می» وزیر کشور انگلیس مطرح است، اما با توجه به طرفداری وی از ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا، اعضاء حزب محافظه کار بر این باورند که وی تقاضای آنها را رد خواهد کرد.
برخی از نمایندگان پارلمانی حزب محافظه‌کار حامی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و ناراضی از عملکرد کامرون در جریان همه پرسی، به‌صراحت گفته‌ بودند که در صورت پیروزی حامیان برگزیت، او دیگر نمی‌تواند در قدرت بماند.
برخی از آنها تهدید کرده بودند اگر کامرون مقاومت کند و استعفا ندهد، نمایندگان پارلمانی حزب محافظه‌کار می‌توانند با نوشتن نامه به 'کمیته 1922' این حزب و جمع‌آوری تنها 50 امضا مقدمات رأی عدم اعتماد به رهبر این حزب را فراهم کنند.
هر چند کامرون اخیرا در مقابل این تهدیدات تصریح کرده بود که نتیجه این‌همه پرسی هر چه باشد در مقام نخست‌وزیر خواهد ماند و تنها پیش از انتخابات عمومی سال 2020 میلادی از مقام خود استعفا می‌دهد.
نتایج شمارش آرای 382 حوزه انتخابیه مؤید آن است که در جریان همه پرسی عضویت در اتحادیه اروپا ، موافقان برگزیت 17 میلیون و 410 هزار و 742 رأی و مخالفان برگزیت 16‌میلیون و 141 هزار و 241 رأی آورده‌اند.
میزان حمایت از حامیان برگزیت براساس این نتایج 51.9 درصد و موافقان ادامه حضور در اتحادیه اروپا 48.1درصد بوده است.
طبق آمار منتشرشده، بیش از 46 میلیون نفر برای شرکت در همه‌پرسی عضویت در اتحادیه اروپا ثبت‌نام کرده‌ بودند که در نوع خود، یک رکورد محسوب می‌شود.

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ايرنا، تاریخ انتشار: 4 تیر 1395، کد مطلب: 82124606 (5405037):www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین