پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۰۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
اهمیت تجهیزات پزشکی در بازار سلامت، کمتر از دارو نیست. به طوری که یکی از نیازهای اساسی در روند خدمات رسانی بیمارستان ها و درمان بیماران، تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی است.
شعارسال: اظهارات دبیر انجمن رادیولوژی ایران در ارتباط با افزایش ۴ تا ۵ برابری قیمت تجهیزات پزشکی، حکایت از این واقعیت دارد که بازار تجهیزات و ملزومات مصرفی، دچار تلاطم شده و می‌بایست، نظارت دقیق‌تر و جدی تری به نحوه توزیع و فروش این محصولات پزشکی داشت.

به دنبال نوسانات ارزی و محدودیت‌هایی که در مسیر انتقال ارز برای خرید تجهیزات پزشکی ایجاد شد، به یکباره شاهد افزایش این کالاهای پزشکی در کشور بودیم، به طوری که قریب به اتفاق انجمن‌های پزشکی، نسبت به مشکلات ایجاد شده در مسیر تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی، گلایه و اعتراض داشتند.

ماجرای کمبود باطری قلب

به طور مثال، کمبود باطری قلب، یکی از گلایه‌های بیماران در روزهای اخیر بوده است که مسئولان وزارت بهداشت، بروز این کمبود را رد کرده و عنوان داشته‌اند، باطری قلب به اندازه نیاز بیماران کشور تأمین شده است.

مهدی یوسفی رئیس هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، گفت: از سال گذشته تاکنون قیمت باطری قلب افزایش نداشته و جای نگرانی برای بیماران نیست. زیرا، باطری قلب برای بیماران با ارز دولتی خریداری و وارد می‌شود و با قیمت مناسب در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد.

قیمت باطری قلب نوع ICD بنا بر نیاز بیمار از ۱۵ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان و نوع پیس میکر حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

محمدمهدی علاالدین رئیس اداره نظارت بر تأمین و نگهداشت تجهیزات پزشکی، نیز گفت: از سال گذشته برنامه ریزی های لازم برای تأمین پیس میکر و ICD صورت گرفته و در حال حاضر کمبودی در این خصوص نداریم. برای واردات این اقلام، ارز دولتی مورد نیاز تخصیص یافته و در این خصوص تأمین کنندگان ICD و پیس‌میکر نسبت به تأمین این اقلام برای مراکز درمانی سراسر کشور اقدام می‌نمایند.

کیت قاچاق در آزمایشگاه‌ها

در همین حال، کمبود کیت آزمایشگاهی به عنوان پر مصرف ترین کالای پزشکی در آزمایشگاه‌ها، دغدغه و نگرانی مسئولان انجمن‌های مربوطه و آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی را فراهم آورده است. به طوری که، این روند باعث شده شاهد وجود کیت‌های قاچاق در برخی آزمایشگاه‌ها باشیم.

محمد علی برومند دبیر انجمن آسیب شناسی ایران، با اشاره به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای خرید مواد و تجهیزات مصرفی آزمایشگاه‌ها، به خبرنگار مهر، گفت: متأسفانه شرکت‌های تجهیزات پزشکی، با لحاظ کردن هزینه‌های جانبی، باعث می‌شوند که اثرات ارز ۴۲۰۰ تومانی خیلی ملموس نباشد و باعث شود با قیمت بیشتری، مواد و تجهیزات مصرفی را در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار دهند.

وی با اشاره به اختصاص ارز دولتی برای خرید مواد مصرفی آزمایشگاه‌ها، افزود: تهیه تجهیزات و قطعات یدکی مورد نیاز دستگاه‌های آزمایشگاه‌ها شامل ارز دولتی نمی‌شود و همین مسئله باعث شده قطعه‌ای که تا سال گذشته ۹ میلیون قیمت داشت، به مرز ۳۶ میلیون تومان برسد.

دبیر انجمن آسیب شناسی ایران، با عنوان این مطلب که کیت قاچاق هم می‌آید، گفت: کیت قاچاق هم وارد می‌شود و هم استفاده می شو، اما به راحتی قابل ردیابی و جلوگیری از ورود آنها نیستیم.

ارز دولتی و نیمایی برای تجهیزات و ملزومات پزشکی

این در حالی است که سید حسین صفوی مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که بازار تجهیزات و ملزومات پزشکی کشور ۲.۵ میلیارد دلار به خود اختصاص داده که ۳۵ درصد ارزش دلاری آن مربوط به محصولات تولید داخل و ۶۵ درصد مربوط به واردات است، گفت: مواد اولیه تجهیزات و ملزومات پزشکی تولید داخل از طریق ارز رسمی و دولتی حمایت می‌شود و برخی از اقلام مصرفی نیز که در حوزه ملزومات تولید داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد، تعرفه آنها مشترک با سایر ملزومات غیر پزشکی است و با ارز نیمایی تهیه می‌شود.

در همین حال، مهدی پیرصالحی رئیس سازمان غذا و دارو، با اشاره به مشکلاتی که در مسیر تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی وجود دارد، تاکید کرد: بودجه‌ای از محل اعتبارات صندوق ذخایر ارزی برای مطالبات دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته و معاونت‌هایی که این بودجه را در زمینه دیگری مصرف کنند، باید پاسخگو باشند.

کشف تجهیزات پزشکی قاچاق

کشف تجهیزات پزشکی توسط پلیس در برخی استان‌های مرزی و…، حکایت از این واقعیت دارد که نیاز برخی مراکز درمانی و مؤسسات پزشکی، از طریق قاچاق تأمین می‌شود. این در حالی است که وضعیت تأمین ارز دولتی برای تجهیزات و ملزومات پزشکی، مشخص است و به راحتی می‌توان، کمبودها را رصد کرد.

سردار محمد قنبری فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان، با اشاره به کشف یک میلیارد و ۵۷۵ میلیون ریال تجهیزات پزشکی قاچاق در بازرسی از یک شرکت باربری در زاهدان، گفت: در بازرسی از انبار ۴ هزار و ۵۰۰ ورق فیلم خام رادیولوژی قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۵۷۵ میلیون ریال کشف شد.

مسیر ورود کیت‌های قاچاق

محمد صاحب الزمانی رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران، با اشاره به اینکه کیت‌های قاچاق با اتوبوس از عراق وارد می‌شود، اظهارداشت: کیت‌های آزمایشگاهی را می‌توان با دلار ۱۴ هزار تومانی در مرز ارومیه تهیه کرد.

وی با انتقاد از بی کفایتی مسئولان اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، افزود: متأسفانه برنامه ریزی در وزارت بهداشت وجود ندارد، برای همین نتوانسته‌ایم تجهیزات و کیت‌های لازم را برای آزمایشگاه‌ها تأمین کنیم.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 6 خرداد 1398 ، کدخبر: 4626065 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
0
0
تو این مملکت برای منافع شخصی دارن با جون مردم بازی میکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین