پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۱۰۰۲۹
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
با انتشار موضع جدی بانک مرکزی در برخورد با صادر کنندگانی که ارز خود را در سامانه یکپارچه بانکی مرکزی عرضه نکرده اند، بازار ارسال ابلاغیه های قضائی به صادرکنندگان داغ شده است.
شعارسال: سه خطای رایج و متداول دولت‌های ما در شرایط التهاب ارزی همیشه عبارت بودند از یک) فروش بی قید و شرط سکه طلا برا آرام کردن موقتی به عطش بازار ارز و دو) مقابله یکنواخت با تولید کننده برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و سه) برخورد تند با صادر کنندگان برای وصول ارز بیشتر

آنچه از این سه سیاست غلط و مکرر در تمام دولت‌ها حاصل شده متعاقبا عبارت بوده است از یکم) خالی شدن یکباره ذخایر طلای ملی و دستپاچه شدن دولت برای آوردن طلای جدید از خارج و دوم) از بین رفتن بخشی از بنگاه‌های تولیدی برای همیشه!

فرآیند بوجود آمدن تولید در هر کشور مانند فرآیند بوجود آمدن خاک در طبیعت است؛ سال‌های بسیار جانفرسا طول می کشد تا خاکی بوجود آید اما با اندک بی مبالاتی در نگهداری آن، دچار فرسایش شده و مضمحل می شود! و دیگر دکمه بازگشت ندارد!

شرایط کشور ما امروز به گونه ای شده است که بنگاه‌های تولیدی کشور همگی در یک گونی ریخته شده‌اند و خوب و بدشان به یک مدل چوب می‌خورند! در حالی که انتظار می رود دولت برای بهبود شرایط بازار اعم از صادرات، واردات، حمایت از تولید، حمایت از صنایع کوچک و متوسط و بزرگ، سیاست‌های مختلفی اعمال کند تا با تفکیک بنگاه‌ها از هم سر نوشت تولید را به بیراهه نکشاند.

بلاتکلیفی بنگاه‌های کشور در مواجه با سیاست‌های هچل هفت دولت در امر صادرات، تنظیم بازار و افزایش قیمت‌ها، اندک مزیت تولید در قبال افزایش نرخ ارز را خواهد سوزاند.

نتیجه آنکه پول های سرگردان همچنان مانند سیلاب به بازار های غیر مولد و دلال بازی روانه می شوند و بر آتش این چرخه معیوب می‌دمند.

در شرایطی که وزارت بازرگانی با اختصاص ۷/۱۸ میلیارد دلار به بازرگانان، به خیال خود زمینه را برای تامین مواد اولیه تولید صادرات محور فراهم کرده است باید پرسید چند درصد عملکرد واردکنندگان از مبادی قانونی و پس از اخذ مجوز از وزارت صمت چک می شود تا قانون را دور نزنند؟! سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط تولید کننده، در کنار ابر وارد کنندگان چقدر است؟ تا چه حد به تفاوت اقتضائات بنگاه های کوچک و بنگاه های بزرگ دقت می شود؟!

نجات اقتصاد ایران و عبور موفق آن از تله تحریم، جان گرفتن بنگاه های کوچک است. ریز و درشت بنگاه‌ها را با یک چوب نزنیم!

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 6 خرداد 1398 ، کدخبر: 3980306049 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین