پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۲۳۵
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: طبق برنامه ریزی، تمامی دام های سبک و سنگین کشور با دریافت پلاک با کد ۱۵ رقمی در یک سامانه جامع، هویت دار می شوند.
شعارسال: «سعید سلطانی سروستانی» افزود: بحث هویت گذاری دام از اواخر دهه ۸۰ کلید خورد که البته به طور پراکنده توسط برخی ارگان های مربوطه انجام شد اما با پلاک گذاری جدید، در یک سامانه جامع تمامی این پلاک ها برداشته و دام ها یک پلاک جدید ۱۵ رقمی برای شناسایی دریافت می کنند.

وی اظهارداشت: پیش از این هر سازمانی با توجه به فعالیت خود پلاک گذاری انجام می داد به طوری که سازمان دامپزشکی برای ردیابی دام های واکسینه شده، بانک و صندوق بیمه کشاورزی برای پرداخت تسهیلات یا غرامت، مرکز اصلاح نژاد دام کشور برای ثبت مشخصات رکورد و دامداران برای تفکیک دامهایشان هر کدام به طور مجزا اقدام به چنین کاری می کردند که نه تنها هزینه های زیادی را برای دامداران در پی داشت بلکه هر دام چندین پلاک بین چهار تا پنج مورد داشت اما با ساماندهی این موضوع و دریافت پلاک ۱۵ رقمی همانند شماره ملی دیگر تمامی هویت دام در یک سامانه ثبت می شود.

به گفته وی، به طور کلی در این سامانه همه دام ها مثل گاو، گاومیش، گوسفند، بز و شتر هویت دار می شوند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران، مزیت طرح پلاک گذاری دام های سبک و سنگین کشور را داشتن بانک اطلاعاتی دقیق جهت آمارگیری جمعیت دامی کشور، واکسیناسیون، اصلاح نژاد دام، میزان تولید گوشت قرمز و شیرخام، جلوگیری از قاچاق دام و سرانه مصرف گوشت و شیر دانست و گفت: در این طرح دامداران موظفند ظرف مدت ۶ ماه دام های سنگین و ظرف مدت یکسال دام های سبک خود را هویت دار کنند، در غیراینصورت دامشان به عنوان دام قاچاق کشف و ضبط می شود.

داشتن بانک اطلاعاتی دقیق جهت آمارگیری جمعیت دامی کشور، واکسیناسیون، اصلاح نژاد دام، میزان تولید گوشت قرمز و شیرخام، جلوگیری از قاچاق دام و سرانه مصرف گوشت و شیر از مزیت های پلاک گذاری دام ها است.

وی تصریح کرد: اکنون ارگان هایی همچون ستاد قاچاق کالا و ارز، نیروی انتظامی، وزارت جهاد کشاورزی در این موضوع نقش دارند و اخیرا در مذاکره ای با معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور مقرر شد که حتی دامدارانی که عضو اتحادیه سراسری دامداران ایران نیستند و تنها یک دام دارند، شامل این طرح شوند و دامشان پلاک گذاری شوند تا قابل شناسایی باشند.

سلطانی اضافه کرد: در این طرح پلاک گذاری نوع دام، دامداری، استان، دامدار مشخص است و حتی مسئولان امر می توانند به پراکنش دام های سبک و سنگین در مناطق مختلف دسترسی داشته باشند.

وی گفت: اکنون طرح پلاک گذاری جدید دام های سبک و سنگین در استان های اردبیل، قزوین، فارس و اذربایجان غربی کلید خورده و پس از اتمام ماه مبارک رمضان با آموزش کارشناسان در تمامی استان های کشور تعمیم داده می شود.

مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران به استمرار فعالیت این سامانه اشاره کرد و افزود: اکنون بروشورهای اجرای این طرح برای اطلاع رسانی به دامداران کشور در شعب بانک های کشاورزی، ادارات جهاد کشاورزی، تعاونی و اتحادیه استان ها و شهرستان ها نصب شده است.

وی درخصوص پلاک گذاری دام های عشایری کشور توسط اتحادیه مرکزی دامداران ایران اعلام آمادگی کرد و گفت: اتحادیه عشایری عملیات پلاک گذاری این سامانه را برای جمعیت دام عشایر تقبل کرده است اما در صورت هرگونه کاستی ما خود وارد عمل می شویم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران با بیان این که اجرای طرح پلاک گذاری و ثبت در سامانه رایگان نیست گفت: این طرح دارای هزینه های پلاک، خدمات پلاک گذاری از لحاظ فنی و نیروی انسانی است که توسط دامداران پرداخت می شود، و تاکنون مقرر نشده که دولت هزینه ای در این خصوص بپردازد.

این طرح دارای هزینه های پلاک، خدمات پلاک گذاری از لحاظ فنی و نیروی انسانی است که توسط دامداران پرداخت می شود، و تاکنون مقرر نشده که دولت هزینه ای در این خصوص بپردازد.

وی ادامه داد: اجرای این طرح برای دام های سنگین بیشتر و برای دام های سبک کمتر هزینه دارد.

سلطانی افزود: با این اقدام جمعیت واقعی دام سبک و سنگین کشور مشخص می شود اما طبق آمارهای فعلی به نظر می رسد در این طرح ۶۵ میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۸ میلیون دام سنگین (گاو، گوساله و شتر) پلاک گذاری شوند که البته در این طرح استمرار داریم زیرا روزانه تعدادی دام تلف و ذبح می شوند و تعدادی متولید می شوند و سامانه به روز این فرایند را بروزرسانی می کند.

طبق آمارها سالانه نزدیک ۹۰۰ هزارتن گوشت قرمز و بیش از ۱۰ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می شود که به مصرف داخلی می رسد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 6 خرداد 1398 ، کدخبر: 83328931 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین