پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۸۸۱۴
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸
نماینده عشایر استان سمنان با بیان اینکه عده‌ای افراد سودجو مانع از ورود دام عشایر استان سمنان به مراتع می‌شوند، گفت: به رغم بیان چندین باره مشکلات هنوز نمایندگانی از سازمان جنگل‌ها یا وزارت جهاد کشاورزی برای بررسی مشکل نیامده است.

شعارسال: نماینده عشایر استان سمنان با بیان اینکه عده‌ای افراد سودجو مانع از ورود دام عشایر استان سمنان به مراتع می‌شوند، گفت: به رغم بیان چندین باره مشکلات هنوز نمایندگانی از سازمان جنگل‌ها یا وزارت جهاد کشاورزی برای بررسی مشکل نیامده است.

علیرضا یوردخانی نماینده عشایر استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: عشایر استان سمنان که مجبورند دام خود را برای تعلیف به ییلاقات منطقه فیروزکوه بیاورند با مشکلات زیادی مواجه هستند.

*اجازه ورود دامهای عشایر را به مراتع نمی‌دهند

یوردخانی ادامه داد: عده‌ای در منطقه فیروزکوه که حتی ساکن خارج از کشور هستند مراتع این منطقه را در دست گرفته‌اند و از دامداران و عشایر این منطقه و استان سمنان که مجبورند دامهای خود را برای تعلیف به این منطقه بیاورند باج‌خواهی می‌کنند.

به گفته نماینده عشایر استان سمنان، حتی شورای اسلامی روستاهای منطقه فیروزکوه هم با این افرداد سودجو و فرصت طلب هم‌آواز شده و به دامهای عشایری که بخش زیادی از تولید گوشت ومحصولات لبنی کشور بر دوش آنها است،‌ اجازه ورود به مراتع نمی‌د هند.

*مزاحمان عشایر خودشان دام ندارند

وی با بیان اینکه 30 درصد گوشت و 35 درصد صنایع دستی کشور را جامعه عشایری که تنها 2 درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، تامین می‌کنند،‌گفت: متاسفانه کسانی که مانع از ورود دام عشایر به این منطقه می‌شوند خودشان اصلا دام ندارند، و اینها عده‌ای سودجو و فرصت طلب هستند که تنها منافع خودشان را دنبال می‌کنند و در عوض امنیت غذایی کشور را با این اقدام نسنجیده‌اشان تهدید می‌کنند.

یوردخانی در پاسخ به اینکه آیا کسانی که مانع ورود دام شما می‌شوند پروانه چرای دام دارند، گفت: طبق قانون مراتع باید در اختیار کسانی باشد که دام دارند و گرنه هر کسی که دام نداشته باشد حتی اگر پروانه چرای دام هم داشته باشد از نظر قانون باطل است.

وی گفت: در گذشته برخی از اینها که دام داشتند دولت به آنها پروانه چرای دام داده اما اینها سالها وشاید دهه‌ها است که به شهر یا حتی خارج از کشور رفته‌اند و همچنان با همان «پروانه چرا» ادعای مالکیت می‌کنند.

نماینده عشایر استان سمنان تاکید کرد: این افراد شرور، و سود جو حتی اقدام به تهدید و آتش کشیدن چادرهای عشایر و سوزاندن علوفه‌ها در محل استقرار عشایر می‌کنند تا از این طریق آنها را بترسانند و از محل فراری دهند.

یوردخانی در پاسخ به اینکه تعداد دامهایی که به این منطقه می‌آیند چقدر است،‌گفت:بیش از یک میلیون راس دام سالانه به مراتع این منطقه می‌آید که 700 هزار راس آن از منطقه سمنان است که متاسفانه این افراد مانع آنها می‌شود و عشایر برای تعلیف دامهای خود مستاصل مانده‌اند.

*نماینده سازمان جنگل‌ها یا وزارت جهاد کشاورزی هنوز نیامده‌اند

نماینده عشایر استان سمنان گفت: بارها مشکلات خود را به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها بیان‌کرده‌ایم و قرار است اکیپی برای بررسی و پایش موضوع به منطقه اعزام شود،‌ اما متاسفانه اکیپ وزارت جهاد کشاورزی به منطقه نیامده است.

سازمان جنگلها،‌مراتع و آبخیزداری کشور مسئولیت حفظ،‌نگهداری، توسعه و رسیدگی به مراتع کشور را به عهده دارد.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ،تاریخ انتشار:1 شهریور 98،کدخبر: 13980531000703،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین