پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۲۷۳
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
یک روانشناس گفت: سختگیری و توقع بالای والدین برای نمره عالی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر می‌گذارد.

شعار سال: زهرا امام روانشناس و مشاور در خصوص تاثیر والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان اظهار کرد: گاهی اوقات بعضی از دانش آموزان در شب امتحان دچار اضطراب می‌شوند.

امام ادامه داد: این اضطراب که توام با عدم اطمینان به داشته‌های خود، همراه با افکار منفی، عدم تمرکز، افت تحصیلی و در نهایت واکنش‌های روحی، روانی و جسمانی نامتناسب از قبیل (تپش قلب، احساس درد در قفسه سینه، تنگی نفس، تعریق فراوان در نواحی مختلف، خشکی گلو و دهان و احساس خستگی) خود را نشان می‌دهد.

این روانشناس با بیان اینکه این اضطراب در زمان امتحان می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد افزود: برخی از آن‌ها به دلیل سختگیری و توقع بالای والدین برای نمره عالی، هشدار و تاکید بیش از اندازه برای امتحان، تهدید والدین، دائما فرزندان و دانش‌آموزان را با عدم قبولی، ترس و دلهره تهدید می‌کنند.

وی گفت: والدین باید از مقایسه کردن فرزندان خود بپرهیزند، مقایسه توانایی‌های فرزندان و دانش‌آموزان با یکدیگر و در ادامه سرزنش دانش آموزان که خود باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود.

امام بیان کرد: پاداش دادن همیشه راه حل مناسبی برای کسب نمره عالی نیست و انتظارات بیش از اندازه و نامناسب است که با سطح توانایی دانش آموزان همخوانی ندارد.

این روانشناس با اشاره به اینکه والدین سعی کنند تا محیطی آرام و اطمینان‌بخش در ایام امتحانات برای فرزندان خود ایجاد کنند، افزود: والدین باید مشکلات و درگیری‌های خانوادگی را کاهش داده و مشکلات بوجود آمده را حتی الامکان به فرزندان تان منتقل نشود.

امام تصریح کرد: والدین باید با کاهش دادن آلودگی صوتی مانند سروصدای تلویزیون و مزاحمت کودکان کوچک‌تر خانه به فرزندان خود هنگام درس خواندن کمک کنند و همواره شنونده خوبی باشید تا فرزندتان بتواند مشکلات درسی و امتحانات خود را به راحتی با شما در میان بگذارد.

وی ادامه داد: مراقب تغذیه فرزندتان باشید و سعی کنید رژیم غذایی مناسب و کاملی در خانه وجود داشته باشد همچنین به فرزندان تان امید دهید و این مطلب را یادآوری کنید که آن‌ها تا کنون امتحانات متعددی را پشت سر گذاشته اند و این بار نیز مانند امتحانات گذشته می‌توانند این دوران را پشت سر گذارند.

این روانشناس با تاکید براینکه آمادگی جسمی دانش آموز برای شرکت در جلسه امتحان به اندازه آمادگی روحی او اهمیت دارد، اضافه کرد: گرسنگی، خوردن غذا‌های سنگین و حتی پوشیدن لباس‌هایی که نتواند دانش آموز را در مقابل سرما یا گرمای محیط امتحان حفظ کند، نیز در کاهش توان تحلیل علمی و به هم ریختن قوای ذهنی و افزایش استرس او در جلسه امتحان موثر است.

امام افزود: والدین باید این نکته را بدانند که میزان و سطح یادگیری مطالب درسی توسط فرزندشان دارای اهمیت است، نه نمرات بالای او در امتحان.

وی خاطرنشان کرد: اگر خودتان فرزندتان را جهت امتحان به مدرسه می‌رسانید، سعی کنید تا کمی زودتر از خانه خارج شوید، تا فرزندتان بدون نگرانی از تاخیر کردن در محل امتحان حاضر شود؛ همچنین در صورت امکان وسایل لازم جهت شرکت در امتحان را از قبل با کمک خود فرزندتان برای او آماده کنید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 6 خرداد 98، کد مطلب: 6946078: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین