پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۵۰۷
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷
خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به اینکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی هفته‌های اخیر درباره تنش‌های آمریکا با ایران سکوت کرده، تحلیل می‌کند که این سکوت به دلیل ترس از موشک‌های حزب‌الله است.
شعارسال: در حالی که طی چند هفته اخیر درپی تنش‌زایی‌های مقامات دولتی آمریکا با ایران بر سر توافق هسته‌ای و تهدید به وقوع درگیری نظامی، منطقه وضعیتی ملتهب به خود گرفته اما «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سکوتی عجیب پیشه کرده است.

خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» در تحلیلی به بررسی این سکوت معنادار نتانیاهو پرداخته و نوشت: «در حالی که اسرائیل همواره از فشارهای واشنگتن بر تهران استقبال کرده، اما این بحران نتانیاهو را در موقعیت حساسی قرار داده به‌گونه‌ای که نمی‌خواهد عامل اصلی تحریک آمریکایی‌ها به آغاز درگیری نظامی باشد».

در ادامه این تحلیل آمده است که نتانیاهو نگران است که چیزی بگوید و آمریکا جنگ با ایران را آغاز کند و جنبش حزب‌الله لبنان نیز برای انتقام‌گیری رژیم صهیونیستی را هدف حملات خود قرار دهد.

آسوشیتدپرس ضمن اشاره به اتهام‌زنی‌های متعدد نتانیاهو درباره تمایل ایران به ساخت تسلیحات اتمی، به سابقه تنش‌زایی‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حول ایران می‌پردازد: «از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ (در آمریکا)، اوضاع به نفع نتانیاهو تغییر کرد. او قویا ترامپ را تشویق کرد که سال گذشته از توافق هسته‌ای (ایران) خارج شود. او همچنین از احیا و تشدید تحریم‌ها علیه ایران استقبال کرد».

این خبرگزاری با بیان اینکه طی دهه اخیر، مقامات رژیم صهیونیستی بارها تهدید کرده‌اند که در صورت احساس خطر درباره برنامه هسته‌ای ایران، تاسیسات مربوطه را هدف حملات هوایی قرار می‌دهند، تحلیل می‌کند: «اگر ایران غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد، همه نگاه‌ها به سمت اسرائیل می‌چرخد... با در نظر گرفتن اینها، توجه‌گریزیِ نتانیاهو بیش از پیش به‌چشم می‌آید».

این در حالی است که «صاحی هانقبی» وزیر همکاری‌های منطقه‌ای رژیم صهیونیستی با استقبال از تنش‌های اخیر بین آمریکا و ایران، مدعی شده بود این مناقشات دو نتیجه خواهد داشت که هر دو برای تل‌آویو خوب خواهد بود: «یا ایرانی‌ها شروط آمریکا را پذیرفته و به پای میز مذاکره می‌روند و توافق جدیدی حاصل می‌شود یا درگیری رخ می‌دهد».

هانقبی در یک گفت‌وگوی رادیویی گفته بود: «واقعا گمان نمی‌کنم که ایرانی‌ها یا آمریکایی‌ها در حال حاضر به دنبال جنگ باشند....».

آسوشیتدپرس ضمن اشاره به عدم اظهار نظر مستقیم نتانیاهو درباره تنش‌های آمریکا با ایران در هفته‌های اخیر، می‌نویسد: «البته در حال حاضر، مقامات اسرائیلی معتقدند که خطر وقوع درگیری نظامی مستقیم با ایران غیرمحتمل است».

«یوئل گوزانسکی» تحلیلگر ارشد در اندیشکده مطالعات امنیت داخلی تل‌آویو (INSS) و مشاور پیشین امور ایران در دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی درباره عدم دخالت نتانیاهو در تنش‌های اخیر بین آمریکا و ایران می‌گوید: «در تحولات اخیر، اسرائیل عامدانه عقب‌نشینی کرده است. یک دلیل هم برای آن وجود دارد؛ اینکه به نفع اسرائیل نیست که (در این تنش‌ها) جلودار شود».

گوزانسکی با بیان اینکه نتانیاهو یک بار در سال 2002 با صحبت در کنگره آمریکا، این کشور را به آغاز جنگ عراق تشویق کرد، هشدار می‌دهد: «اسرائیل اما دیگر نمی‌تواند ریسک کند و به عنوان یکی از کسانی دیده شود که آمریکا را به درگیری با ایران کشاند، مخصوصا که احتمال کشته‌شدن آمریکایی‌های بسیاری وجود دارد».

«یاکوف عمیدرور» مشاور پیشین امنیت داخلی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اما با هشدار درباره اینکه حزب‌الله هم‌اکنون بزرگترین تهدید برای تل‌آویو است، می‌گوید: «(اگر جنگی بین آمریکا و ایران رخ دهد) ما با 130 هزار راکت و موشک (از سوی حزب‌الله) مواجه می‌شویم. این منجر به جنگی ویران‌کننده خواهد شد. اسرائیل در خط مستقیم آتش خواهد بود و بار امنیتی آن مستقیما بر دوش ما خواهد بود».

مقامات آمریکایی طی چند هفته اخیر، از ترامپِ رئیس‌جمهور گرفته تا بولتونِ مشاور امنیت ملی و پامپئو وزیر خارجه، بعد از خروج از توافق هسته‌ای و تشدید تحریم‌ها در سالگرد خروج، در واکنش به تصمیم ایران برای کاهش برخی تعهدات برجامی زبان به تهدید نظامی گشوده و اقدامات تحریک‌آمیزی نیز چون اعزام ناو هواپیمابر یا بمب‌افکن به منطقه را در دستورکار خود قرار دادند.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند.

حدود یک سال پیش (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) بود که دولت آمریکا به دستور ترامپ، به بهانه‌های واهی و ادعاهای تکراری از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه مجددا اعمال کرد. واشنگتن از کشورهای مختلف از جمله ترکیه خواسته که ضمن تبعیت از تحریم‌های ایران، هرگونه واردات نفت و میعانات گازی را به صفر برسانند.

البته این تنها اقدام ضد ایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی یا غیر ایرانی مرتبط با تهران اعمال کرده است. آمریکا در پیشبرد این اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحادیه اروپا نیز با اقدامات ضد ایرانی تقریبا مشابهی، واشنگتن را همراهی کرده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 8 خرداد 1398 ، کدخبر: 13980308000585 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین