پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۸۱۲
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
پس از تجاوز به حریم میدان نقش‌جهان با احداث خیابانی در فاصله کمتر از 50 متری مسجد شیخ لطف‌الله این بار نوبت تجاوز به حریم مسجد جامع عتیق یکی دیگر از میراث جهانی اصفهان است.

شعارسال:تخریب‌های گسترده در شرق مسجد جامع عتیق اصفهان حدفاصل خیابان عبدالرزاق تا ابن‌سینا در دل بافت تاریخی و زمزمه‌های ساکنان منطقه از این‌که شهرداری منطقه 3 دریکی دو سال گذشته قول احداث خیابان در این محدوده را داده است، این ظن را تقویت می‌کند که پس از تخریب بافت تاریخی اصفهان برای ساخت میدان امام علی (ع) این بار قرار است بخش‌های باقی‌مانده برای ایجاد خیابان و فراهم کردن مسیر دیگری برای عبور و مرور خودروها برای همیشه تخریب و نابود شود.

هرچند محمد بنائیان، معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان گفت: تاکنون هیچ طرحی برای احداث خیابان در این محدوده از سوی شهرداری در کمیسیون ماده 5 مطرح نشده است؛ اما آگهی‌های فروش نصب‌شده بر دیوار بسیاری از خانه‌ها تأکید بر این نکته دارد که این «ملک در طرح شهرداری نیست.




تخریب‌ها قدیمی است

با وجود این‌که بسیاری از اهالی تخریب‌های صورت گرفته در بافت را مربوط به یکی دو سال گذشته می‌دانند؛ فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان معتقد است: این تخریب‌ها قدیمی است و مربوط به خانه‌های متروکه‌ای است که آواربرداری شده‌اند.

اللهیاری در پاسخ به این پرسش اسکان نيوز که آیا طرحی برای اجرا در این محدوده به میراث فرهنگی استان ارائه‌شده است، یا نه گفت: تخریب‌ها در شرق مسجد جامع اصفهان چیز جدیدی نیست؛ طرحی است که حوزه علمیه قصد اجرا آن را داشت که فعلا با مخالفت سازمان میراث فرهنگی متوقف است.




اللهیاری بابیان این‌که حوزه علمیه قصد ساخت دانشگاه علوم و حدیث در این منطقه را دارد، ادامه داد: حدود 10 سال است که طرح ساخت دانشگاه علوم و حدیث مطرح است. چندین بار هم در این سال‌ها طرح در کمیسیون ماده 5 مطرح‌شده است، پروژه‌ای 3 هکتاری که میراث اعلام کرده با توجه به اینکه در حریم مسجد جامع و در بافت تاریخی قرار دارد مخالف آن است و اگر حوزه قصد اجرای چنین طرحی را دارد باید ملاحظات میراث فرهنگی ازجمله حفظ بناهای ارزشمند تاریخی و جلوگیری از مداخلات گسترده در بافت را رعایت کند.

تخریب‌های صورت گرفته در منطقه اما نشان از آن دارد که حجم مداخلات صورت گرفت در بافت تاریخی بسیار نگران‌کننده است. قوس و طاق‌های باقی‌مانده از خانه‌های تخریب‌شده هم گواه آن است که شاید تعدادی از این خانه‌ها نه خانه‌های متروکه، بلکه خانه‌های تاریخی و ارزشمند بوده‌اند. خانه‌های که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان به حوزه علمیه پیشنهادشده بود تا پس از مرمت و احیا از آن‌ها برای استقرار دانشگاه استفاده کند تا علاوه بر حفظ حریم مسجد جامع بناهای تاریخی واجد ارزش در منطقه نیز حفظ شوند.




باگذشت 2 سال، حریم مسجد جامع اصفهان ابلاغ نشده است

 
اسفندماه سال 95، فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی خبر داد که حریم مسجد جامع اصفهان و 113 اثر تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی پیرامون آن تصویب شد. حریمی که باگذشت بیش از دو سال از تصویب آن هنوز ابلاغ نشده است.

اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان معتقد است، تعیین نشدن حریم آثار تاریخی این فرصت را فراهم می‌کند تا سازمان و نهادهای مختلف بتواند در این مجموعه‌ها دخل‌وتصرف داشته باشند. حال پرسش این است که چرا میراث فرهنگی با وقت‌کشی در تصویب و ابلاغ حریم آثار تاریخی این فرصت را در اختیار سود جویان قرار می‌دهد.




چراکه بر اساس قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی، محدوده حریم آثار تاریخی، تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی کشور است و هرگونه دخل‌وتصرف در محدوده‌ی حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، جرم است و مرتکب مشمول مجازات‌ قانونی خواهد شد؛ اما تا زمانی که حریم آثار تاریخی ابلاغ نشود، هیچ سازمان و نهادی برای دخل و تصرف در این آثار مجرم نیست. شاید اما مقصر اصلی سازمان میراث فرهنگی است که در ابلاغ حریم‌های مصوب کوتاهی کرده و فرصت را برای سودجویی افراد، سازمان‌ها و نهادهای دیگر فراهم می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت اسکان، تاریخ انتشار8خرداد 98، کدخبر: 20092، eskannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین