پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۹۷۷
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
فریدون یاوری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه از افزایش گونه‌های نادر جانوری و توقف خشکیدگی جنگل‌های بلوط در استان خبر داد.
شعار سال:مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه از افزایش گونه‌های نادر جانوری و توقف خشکیدگی جنگل‌های بلوط در استان خبر داد.
فریدون یاوری مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه گفت : از نظر مسئله گرد و غبار با وجود بارش‌های سال گذشته و سه ماهه امسال مورد غیراستانداردی در سطح استان نداشتیم و امیدواریم جریانات طبیعی به این مساله کمک کند. همچنین اگر روند خشکسالی ادامه داشته باشد باید تمهیداتی برای رعایت مسائل محیط زیست اندیشیده شود.

وی گفت : اقدامات خوبی در حوزه مدیریت پسماند و مدیریت پساب سطحی و خانگی انجام شده به گونه‌ای که از سال‌ها پیش مدیریت پسماند را آغاز کردیم تا جایی که پسماند‌های خانگی به ۶ منطقه تقسیم بندی شده و اقدامات مربوط به منطقه کرمانشاه از چندین سال پیش شروع و در منطقه سرپل‌ذهاب و قصر شیرین و اسلام‌آباد غرب نیز عملیات اجرایی آغاز شده امیدواریم برای سایر سایت‌های منطقه‌ای نیز تخصیص‌های اعتباری در نظر گرفته شود.

یاوری افزود :در حوزه پسماند‌های پزشکی هم تمام بیمارستان‌ها به سیستم‌های بی خطرسازی زباله‌ها مجهز شده اند پیش از این مشکل مکان یابی محلی برای بی خطرسازی پسماند‌ها مطابق تمهیدات بهداشتی و زیست محیطی مطرح بود تا اینکه کار مکان یابی انجام و گزارش ارزیابی زیست محیطی مصوب شد و در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی درصدد اخذ مجوز از باقی دستگاه‌های برای دفن پسماند‌های پزشکی است.

وی افزود :پسماند‌های پزشکی که در مطب‌ها و کلینیک‌ها تولید می‌شود از طریق شرکت‌های خصوصی بی خطرسازی می‌شود؛ قبلاً سیستم تصفیه فاضلاب در حوزه پساب‌های خانگی در هفت شهر وجود داشت و اینک شهرستان‌های کنگاور، پاوه، هرسین، روانسر و جوانرود هم در انتهای فاز عملیاتی قرار دارند و نزدیک به بهره برداری هستند با این شرایط بیشتر پساب‌های خانگی شهری با استفاده از سیستم‌های تصفیه فاضلاب در سطح استان مدیریت می‌شود.

یاوری گفت :با اعلام منابع طبیعی بحث خشکیدگی جنگل‌های بلوط متوقف شده است. در حوزه کنترل آلودگی هوا هم تمام واحد‌های صنعتی عمده و بزرگ که می‌توانند به شکل بالقوه عامل آلودگی‌ها باشند به سیستم کنترل آلودگی هوا مجهز هستند هرچند گاهی تحت تأثیر نوسانات برق، خرابی سیستم و دیگر مشکلات به طور موقت از مدار خارج می‌شوند.

همچنین در حوزه پساب‌های صنعتی هم تمام واحد‌های صنعتی مجهز به سیستم کنترل آلودگی آب هستند البته ممکن است گاهی در برخی واحد‌ها به صورت مقطعی نوساناتی وجود داشته باشد که در حال کنترل هستند. اگر موردی از آلودگی‌های مذکور در نمونه برداری‌های آزمایشگاهی دیده شود به طور قانونی با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی گفت :در سطح استان ۱۶۱ هزار هکتار عرصه تحت مدیریت شامل مناطق حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش و اثر طبیعی و ملی در کنار منطقه شکار ممنوع که تحت نظر هستند وجود دارد.

یاوری افزود :البته تعداد نیرو‌ها کافی نیست، چون تنها مدیریت مناطق مذکور مطرح نیست، بلکه باید هرگونه تخریب و آلودگی در عرصه ۲۴ هزار کیلومتر مربعی استان پیشگیری و مورد برخورد قرار گیرد. درصدد هستیم با استفاده از تکنولوژی این کمبود نیرو را پوشش دهیم بر همین مبنا سال قبل از محل اعتبارات استانی پنج دستگاه هلی شات و یک دستگاه نیز از سوی یکی از افراد دوستدار محیط زیست به کار گرفته شد.

وی افزود :سازمان حفاظت محیط زیست استان ارتباط تنگاتنگی با سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی دارد که شمار آن‌ها ۳۵ مورد است. این سازمان‌ها در واقع در زمینه فرهنگ سازی زیست محیطی حلقه واسط بین ما و مردم هستند و در فعالیت‌های زیست محیطی و پاکسازی طبیعت و جمع آوری زباله به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند.

یاوری گفت :بر اساس قانون پاره‌ای از طرح‌های عمرانی مشمول انجام طرح‌های ارزیابی زیست محیطی و تهیه گزارش مربوطه هستند و تعدادی هم مشمول گزارش مدیریت زیست محیط هستند که اولی مفصل‌تر است.

وی گفت :پروژه‌های بزرگ که ممکن است اثرات زیست محیطی داشته باشند باید حتماً گزارش‌های ارزیابی زیست محیطی را رعایت کنند، اما طرح‌هایی که از درجه کمتری برخورد هستند مشمول مدیریت زیست محیطی می‌باشند و تا زمانی که گزارش‌های مربوطه را به سازمان محیط زیست تحویل ندهند مجوز برای آن‌ها صادر نخواهد شد و در حال حاضر در سطح استان تمام پروژه‌ها گزارش مربوطه را تحویل داده اند و میان پیمانکاران و سازمان حفاظت محیط زیست میثاق نامه در مرحله ساخت و ساز و بهره برداری وجود دارد.

یاوری افزود :در چند سال اخیر روند روبه رشدی از نظر آمار سرشماری داشته ایم به طور مثال منطقه قراویز به عنوان زیستگاه آهوی ایرانی از نظر زیستگاه و جمعیت گونه‌ها منطقه‌ای منحصر به فرد است در سایر مناطق هم روند افزایشی بوده به گونه‌ای که بر اساس تحقیقات انجام شده گونه‌ای نداشته ایم که قبلاً بوده باشد، اما حالا نباشد یا در معرض انقراض باشد.

وی افزود:با برنامه‌هایی که هم متولیان گردشگری و هم استاندار تدوین کرده شاهد جهش‌هایی در سطح استان هستیم که در این میان می‌توان به ثبت جهانی اورامانات و نیز طرح‌هایی که در قالب گردشگری طبیعی به محیط زیست ارجاع می‌شود اشاره کرد.

یاوری گفت:این شرایط اگر با گذشته مقایسه شود با توجه به فرهنگ سازی‌های زیست محیطی و دیدی که کشاورزان و مسئولان پیدا کرده اند بهتر شده و در این میان اقداماتی انجام شده مثلاً در زمینه مبارزه بیولوژیک در مواردی که نتایج تحقیقات بر روی آن‌ها مثبت بوده در اختیار کشاورزان قرار داده شد البته همچنان از سموم کشاورزی استفاده می‌شود.

وی گفت:سازمان جهاد کشاورزی و امور اراضی متولی این امر هستند، اما اگر تغییر کاربری بخواهد انجام شود باید مطابق قانون باشد همچنین در این میان کیفیت زمین مسأله‌ای اصلی در تصمیم گیری است، زیرا معمولاً با تغییر اراضی که مرغوب و درجه یک هستند مخالفت می‌شود و تا زمانی که ضرورتی نباشد این امر امکان پذیر نیست.

یاوری افزود:تغییر وضعیت منابع طبیعی در دو حوزه مناطق تحت مدیریت و تحت نظر محیط زیست مطرح است در چنین مواردی متخلفان به مراجع قضائی معرفی و با آن‌ها برخورد قانونی انجام می‌شود و در سایر مناطق خارج از مناطق تحت مدیریت، محیط زیست با همکاری اداره منابع طبیعی برخورد می‌کند در این میان نیز کارگروهی به رصد و پایش مناطق تحت مدیریت می‌پردازند.

وی افزود:طی یکی دو سال اخیر بارش باران بی سابقه بوده و این سبب تراکم پوشش گیاهی شده بنابراین اگر مسائل ایمنی رعایت نشود تهدیداتی در قالب آتش سوزی مطرح می‌شود از سویی اگر آتش سوزی رخ دهد علاوه بر از بین رفتن گونه‌های زیستی و جانوری، سرمایه‌های ملی از بین خواهند رفت بر همین مبنا مردم از روشن کردن آتش در طبیعت بپرهیزند و در صورت ضرورت از خاموش شدن آن قبل از ترک محل مطمئن شوند، زیرا حفاظت از محیط زیست وظیفه‌ای عمومی است .

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان،تاریخ انتشار:15خرداد1398،کدخبر:6957529،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین