پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۳۳۴
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۲
تنها ۱۴ درصد از کاربران در فضای توئیتر از اقدام به قتل محمد علی نجفی انتقاد کرده‌اند که ۱۳ درصد لایک کاربران را به خود اختصاص داده است.

شعارسال: چند ساعت بیشتر از قتل همسر شهردار اسبق تهران نگذشته بود که خبر اعتراف محمد علی نجفی به قتل، بسیاری از کاربران فضای مجازی را بهت زده کرد. در این بین پوشش خبری سوال برانگیز صداوسیما و رفتار پلیس نیز موجی از انتقادات را در فضای مجازی ایجاد کرد.

این ماجرا باعث شد علاوه بر مردم، چهره‌های مختلف سیاسی، علمی، فرهنگی و هنری در صفحات توئیتر خود واکنش نشان دهند. اما نکته اینجاست که تنها ۱۴ درصد از کاربران در فضای توئیتر از اقدام به قتل محمد علی نجفی انتقاد کرده‌اند که ۱۳ درصد لایک کاربران را به خود اختصاص داده است.

ترس بر نفس گرگ صفت

از جمله علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در مطلبی با ۱۵۹۳ لایک نوشته: «در قتل #میترا_استاد باید گریست که نظام تعلیم و تربیت کشور در دست قاتلش بوده است!! باید بر نفس گرگ صفت خود ترسید و دقت کرد چگونه برخی مسوولان کشور اینگونه قصی القلب شده‌اند؟ باید فهمید پشت این قتل چیست که با تهدید به افشای آن، آقای #نجفی دست به این جنایت زده است؟»

همچنین ۶ درصد از کاربران نیز از قضاوت مردم و مسئولان نسبت به نجفی انتقاد کرده‌اند و این کار را نادرست دانسته‌اند که با ۹ درصد لایک کاربران مواجه شده است.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران در مطلبی با ۶۳۵۴ لایک نوشته است: «قتل میترا استاد توسط همسرش محمدعلی نجفی یقیناً تراژدی هولناکی بود. ایکاش آنانکه صف بسته‌اند تا از کشته شدن دو انسان، یکی فیزیکی و دیگری روحی، بهره برداری سیاسی نمایند، یاد می‌گرفتند که به حریم خصوصی انسان‌ها احترام بگذارند. آنچه برنجفی و همسرش رفت، می‌تواند برای خود ماهم تکرارشود

۳ درصد از کاربران به فشارهای روانی محمد علی نجفی با توجه به خودکشی چند ماه قبل او و حمایت از شهردار اسبق تهران پرداخته‌اند، این در حالی است که ۴ درصد کاربران از میترا استاد حمایت کرده و به آنچه قوانین ضد زن در برخی قوانین خوانده‌اند، انتقاد کرده‌اند.

برونسپاری!

عبدالرضا داوری، مشاور رسانه‌ای محمود احمدی نژاد در مطلبی با ۲۸۱۸ لایک از عبارت برون سپاری بهره برد: «دکتر #نجفی فردی با مکنت و نفوذ است و می‌توانست با مبلغی محدود، حذف فیزیکی #میترا_استاد را برونسپاری کرده، ردپایی هم از خود باقی نگذارد؛ اما اینکه دکتر #نجفی شخصاً سلاح به دست می‌گیرد و راسا به همسرش شلیک می‌کند، نشانه‌ای از فشار محیط پیرامون و بحران روحی شهردار اسبق تهران است

کاربر دیگری در توئیت خود که ۱۱۰۴ لایک داشته، گفته است: «گفتند "قتل غیرعمد” ناگهان یاد #ریحانه_جباری افتادم… اگر #میترا_استاد هم در مقام دفاع مرتکب قتل #نجفی می‌شد، اصلاح‌طلبان حرفی از غیرعمد بودن قتل می‌زدند؟»

آیا نجفی قاتل است؟

اما ۶ درصد از کاربران از اقدام شهردار اسبق تهران به دلیل شخصیت علمی و موقر او تعجب کرده و حتی احتمال توطئه چینی برای او را در نظر گرفته‌اند که با ۶ درصد لایک مواجه شده است.

کاربری به نام مرتضی ناعمه در توئیتی با ۱۵۴۶ لایک با اظهار تعجب از قتل همسر نجفی توسط وی نوشته است: «از شنیدن خبر اعتراف نجفی بهت‌زده شدم؛ وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، عضو شورای شهر و شهردار تهران و حالا……»

محمود صادقی هم توئیتی با ۲۴۴۱ لایک درباره احتمال قاتل نبودن شهردار اسبق تهران منتشر کرد و گفت: «یک وکیل باتجربه این فرضیه را مطرح کرده که نجفی مباشر قتل نیست و قتل را به گردن گرفته است. باتوجه به شخصیت نجفی و حالات او پس از وقوع قتل و قرائن متعدد دیگر، صحت این فرضیه بعید به نظر نمی‌رسد

صداوسیما وارد می‌شود

تنها چند ساعت از اعتراف شهردار اسبق گذشته بود که ویدئویی توسط خبرنگار صداوسیما در اداره پلیس منتشر شد و در آن در حالی که نجفی با ظاهری عادی در دفتر آگاهی تهران در برابر رئیس پلیس نشسته و مشغول نوشیدن چای است، خبرنگار صداوسیما در حضور چند پلیس، اسلحه‌ای را مقابل دوربین گرفته و در حالی که گلوله‌های آن را خالی می‌کند و می‌شمارد، درباره تعداد گلوله‌های شلیک‌شده به مقتول توضیح می‌دهد.

این اقدام از سوی صداوسیما و رفتار پلیس با محمد علی نجفی با واکنش کاربران توئیتر مواجه شد؛ ۲۰ درصد از کاربران به تمسخر و انتقاد از نیروی انتظامی و خبرنگار صدا وسیما پرداختند که حدود ۱۹ درصد از لایک‌ها را به خود اختصاص داد.

سید علی مجتهد زاده، وکیل پایه یک دادگستری مطلبی را با ۱۶۲۷ لایک در انتقاد به رفتار پلیس منتشر کرده است: «آقایان در #اداره_آگاهی وظایف خود را فراموش کرده و به دستیاری در تهیه فیلم سینمائی مشغولند گویا فراموش کرده‌اند در جرائم بسیار سبکتر هم تا مدتها امکان ملاقات با #متهم و اطلاع از روند پرونده حتی برای #وکیل میسر نیست #نجفی #قتل_همسر_نجفی»

کاربری به نام رستم مطلبی با ۳۱۰۴ لایک منتشر کرده و گزارش خبرنگار صدا وسیما از قتل را به تمسخر گرفته است: «من جای نجفی بودم اعترافاتم رو پس می‌گرفتم می‌گفتم همین خبرنگاره زنم رو کشته ببینید اثر انگشتشم رو اسلحه هست».

روان فرزند مقتول وسیله بازی نیست

حدود ۴ درصد از کاربران نیز از عملکرد رسانه‌های دیگری جز صدا و سیما انتقاد کردند که بعد از قتل میترا استاد با فرزندش مصاحبه کردند.

مهناز افشار مطلبی با ۳۵۷۱ لایک در انتقاد به رسانه‌ها منتشر کرد مبنی بر اینکه: «بازی‌ها و تسویه حساب‌های سیاسی اتفاق تازه‌ای نیست، اما آینده و روح و روان فرزند مقتول وسیله‌ی بازی نیست. حداقل انتظار، رعایت خط قرمزهای اخلاقی توسط اهل رسانه است. #نجفی»

حدود ۴ درصد از کاربران هم به عملکرد قوه قضاییه انتقاد وارد کرده و در توئیت‌های خود درباره نحوه صدور حکم نهایی ابراز نگرانی کردند؛ از جمله کاربری به نام قاوف که مطلبی با ۳۴۰۶ لایک را با محتوای انتقاد به عملکرد قوه قضاییه و تبرئه محمد علی نجفی منتشر کرد.

برخی کاربران نیز به رفتار خونسرد شهردار اسبق بعد از قتل اشاره کرده‌اند. حدود ۶ درصد از توئیت های کاربران متعلق به این مضمون است.

احمدرضا کاظمی، طنزنویس هم مطلبی با ۱۷۰۴ لایک درباره رفتار آرام نجفی بعد از قتل نوشته است: «شمارو نمیدونم ولی من با دیدن فیلم لحظه ورود #نجفی به آگاهی؛ یاد ورود #کوین_اسپیسی به ایستگاه پلیس توی فیلم هفت افتادم! آرامش، لبخند و رضایتی در چهره جفتشونه که درکش واقعاً سخته

از سوی دیگر اصلاح طلبان نیز بابت حمایت از محمد علی نجفی پس از اقدام به قتل، مورد انتقاد ۱۴ درصد از کاربران انقلابی و برانداز قرار گرفته که این مضمون هم حدود ۱۵ درصد لایک ها را به خود اختصاص داده است.

محمد صادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران و فارغ التحصیل اندیشه سیاسی توئیتی را با ۳۲۹۷ لایک در انتقاد به جریان اصلاحات اینگونه نوشته است: مجموعه اصلاحات فقط قاتل کم داشت که آن هم جور شد! #اصلاح_طلبان #نجفی

با توجه به نتایج داده کاوی می‌توان گفت بیش از اینکه ماجرای قتل همسر نجفی توسط او مورد توجه کاربران قرار بگیرد، رفتار پلیس و گزارش نامتعارف خبرنگار صدا وسیما از این واقعه مورد انتقاد و حتی تمسخر کاربران قرار گرفته است. البته در این میان برخی کاربران هم از این واقعه تلخ استفاده کرده و جریان اصلاح طلبی را مورد هجمه قرار داده‌اند. در عین حال این میزان نگاه مثبت در توییتر به فردی که به قتل همسرش اعتراف کرده، از نکات کم سابقه‌ای است که جای واکاوی دارد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی انصاف، تاریخ انتشار: 16خرداد1398 ، کدخبر: 173340: www.ensafnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین