پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۷۸۱
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱
در این میان از نقش خاتمی و جهانگیری در تشجیع و تحریک نجفی بر ایستادگی روی شهردار شدن علیرغم تذکرات صریح نهادهای امنیتی و همچنین نقش مهم حسن روحانی در فشار بر وزارت کشور برای صدور حکم نجفی علیرغم استعلام منفی وزارت اطلاعات نیز نباید گذشت.

شعارسال: در این میان از نقش خاتمی و جهانگیری در تشجیع و تحریک نجفی بر ایستادگی روی شهردار شدن علیرغم تذکرات صریح نهادهای امنیتی و همچنین نقش مهم حسن روحانی در فشار بر وزارت کشور برای صدور حکم نجفی علیرغم استعلام منفی وزارت اطلاعات نیز نباید گذشت.

درحالی‌که حسین مرعشی، سخنگوی حزب سازندگی، خواستار سکوت و پایان دادن به بحث‌ها درباره ماجرای قتل شده بود و در اطلاعیه‌ای از فعالان اصلاح‌طلب خواست تا وحدت جبهه اصلاحات را پیش‌فرض اعمال خود قرار داده و به تنش‌ها و تشتت‌های ایجادشده درباره حاشیه‌های بعد از قتل همسر نجفی خاتمه دهند، اما همچنان بگومگوها در این باره در اردوگاه اصلاحات و کارگزاران ادامه دارد.

در اطلاعیه «سیدحسین مرعشی» آمده است: «در پی بروز برخی اختلاف نظرها میان فعالان رسانه‌ای و شبکه‌های مجازی اصلاح‌طلب درباره ابعاد ماجرای غم‌انگیز «محمد علی نجفی»، بدین‌وسیله از هواداران، اعضا و کارکنان نشریات و نهادهای وابسته به حزب کارگزاران سازندگی و همچنین کلیه کسانی که به مصالح عمومی ایران و وحدت و تقویت روزافزون جبهه اصلاحات تعلق خاطر دارند، تقاضا می‌شود که از طرح اظهارات یا پاسخگویی به نظرات که فضای تنش‌آلود و مبهم کنونی را تشدید کند، خودداری کنند

این واکنش در حالی است که کرباسچی دبیرکل کارگزاران، حزب اعتماد ملت را به خاطر عدم مراعات توصیه مراجع ذی‌صلاح درباره نجفی و اصرار بر شهرداری وی، سرزنش کرده است.

در همین حال روزنامه شرق با بیان اینکه برخی اعضای کارگزاران دنبال مقصر از میان اصلاح‌طلبان هستند نوشت: «ابعاد سیاسی ماجرای قتل میترا استاد به درون جریان اصلاحات هم کشیده شد. این قتل گویا بهانه‌ای شده برای اینکه بخشی از جریان اصلاحات در راستای اهداف سیاسی، دامن خود را از ماجرا بیرون بکشد و دیگری را مقصر جلوه دهد. این خطی بود که از همان روز انتشار خبر قتل آغاز شد».

نخستین‌بار غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، با توییتی عجیب و مبهم نوشت: «ماهیت تأسف‌بار حادثه قتل میترا استاد هرچه باشد نمی‌توان مسئولیت کسانی را که دو سال قبل علی‌رغم اصرار و تذکر برخی دلسوزان و مراکز مسئول، این چاه ویل را برای اصلاحات و نجفی حفر کردند نادیده گرفت».

یکی دیگر از اعضای حزب هم فردایش در توییتی نوشت: «از نجفی قدیس نسازید. یک‌بار ساختید، او را به این روز انداختید. دوباره نسازید. دوباره نگویید که پرچم مبارزه با فساد برداشته بود. او غرق شده بود؛ و اذا قیل لهم لاتفسدوا فی‌الارض قالوا انما نحن مصلحون و هنگامی که به آنان گفته شود: در زمین فساد نکنید می‌گویند ما فقط اصلاح‌کننده‌ایم».

حزب کارگزاران در جریان انتخاب شهردار تهران بعد از انتخابات شوراها، به دنبال شهردارکردن محسن هاشمی، عضو منتخب شورا بود و چندان با نجفی سر سازگاری نداشت. این در حالی بود که نجفی زمانی عضو حزب کارگزاران بود. اصلاح‌طلبان عضو یا نزدیک به حزب اتحاد ملت، اما از شهردارشدن نجفی حمایت می‌کردند.

کرباسچی در توضیح توییت خود گفته است: «توييتم برای تنبه كسانی بود كه به خاطر لج‌بازی سياسی و مخالفت با مرحوم هاشمی كار شهرداری را به فضاحت كشاندند. همين افراد (کسانی که اصرار بر شهردار شدن نجفی داشتند) پريشب جمع شدند و رفته‌اند منزل مرحوم هاشمی برای عذرخواهی، به خطا در حق هاشمی اعتراف كرده‌اند و گفته‌اند ما در حق هاشمی و خانواده‌اش جفا كرده‌ايم».

او همچنین درباره تلاش‌های خود درباره ممانعت از شهردار شدن نجفی را این چنین توضیح می‌دهد: «من دوسه بار تنهايی يا با بعضی از دوستان رفتيم منزل ايشان (نجفی) و خواهش كرديم كه وارد اين كار نشوند. ما از موضع دوستی اين توصيه را داشتيم نه سياسی وگرنه دشمنی با ايشان نداشتيم».

کرباسچی در ادامه ناراحتی خود از رفقای اصلاح‌طلبش را اینگونه توضیح می‌دهد: «من شخص آقای جهانگيری و دوستان حزب اتحاد و مشاركت را با همه ارادت و رفاقتی كه داريم در اين امر مقصر می‌دانم».

در نهایت طیف کارگزاران در جریان انتخاب شهردار مغموم شد. حالا حزب سازندگی مدعی است که از همان روز نخست می‌دانسته که نجفی نباید شهردار می‌شده تا جایی که قوچانی، سردبیر روزنامه سازندگی هم گفته است: «یک طیف سیاسی که در این دو سال جدایی نجفی از کارگزاران در شهرداری تهران به او نزدیک شدند و با نادیده‌گرفتن حوزه خصوصی‌اش او را قربانی اهداف سیاسی خویش کردند حال با اغراض شخصی و نادیده‌گرفتن رسانه‌های دیگری که همین عکس را منتشر کرده‌اند با تمرکز بر سازندگی قصد انتقام از رسانه‌ای را دارند که نشان داده است به مصداق «حاسبوا قبل ان تحاسبوا» در نقد «تا جایی که بتواند» مستقل عمل می‌کند».

یک کاربر فضای مجازی در تکمیل سخنان و مواضع کرباسچی نوشت: بعد از آنکه توییتی گلایه گونه خطاب به آقای کرباسچی در خصوص حملات ایشان به نجفی نوشتم یک منبع نزدیک به ایشان که نخواست نامش فاش شود در تماس به من گفت که آقای کرباسچی نه تنها قبل از شهردار شدن نجفی سکوت نکرده بود بلکه همه تلاش خود را برای شهردار نشدن او کرد و گفت: «اصلاح‌طلبان برای انتخاب شهردار ، جلسه‌ای با حضور رهبران احزاب اصلاح‌طلب برگزار می‌کنند که چهره‌هایی همچون کرباسچی، مرعشی، میردامادی، رضا خاتمی، نعیمی‌پور، شکوری‌راد و ... حضور داشتند. در این جلسه کرباسچی از نجفی می‌پرسد چه ماجرایی بین شما و خانم استاد هست؟! نجفی پاسخ می‌دهد که ما رابطه‌ای با هم نداریم و تنها با برادر او آشنایی دارم و ایشان یک مرتبه در خصوص کاندیداتوریش در انتخابات شوراهای اسلامشهر پیش من آمده است! کرباسچی می‌گوید نه، شنیده‌ام رابطه‌ای بیشتر از این حرف‌ها با این خانم دارید! که نجفی با شنیدن این حرف کرباسچی بر افروخته می‌شود و با کرباسچی بگومگوی تندی می‌کند

او در ادامه نوشته است: «کرباسچی خطاب به نجفی و حضار جلسه می‌گوید صرف نظر این رابطه، با من تماس گرفته‌اند و گفتند اگر نجفی شهردار شود پرونده‌اش را در قوه قضائیه مطرح می‌کنیم و صلاح نیست که او شهردار شود. اما مشارکتی‌های دیروز و اتحادی‌های امروز بر شهردار شدن نجفی اصرار داشتند و‌ کرباسچی خطاب به آن‌ها می‌گوید شما فقط برای مخالفت خودتان با هاشمی می‌خواهید نجفی را شهردار کنید. کرباسچی باز ساکت نمی‌نشیند و نزد سید محمد خاتمی می‌رود و ماجرا را برای او هم می‌گوید. حال سوال مطرح می‌شود که کرباسچی چگونه از رابطه نجفی و میترا استاد خبردار شده است؟ دبیر حزب کارگزاران در اسلام آباد غرب که از رفت آمد نجفی با خانواده استاد در این شهر خبر دار شده بود این مساله را به آقای کرباسچی خبر می‌دهد و در خصوص خانواده استاد هم هشدارهای کافی را می‌دهد. قبل از شهردار شدن، آقای نجفی را می‌خواهند و به او می‌گویند اگر شهردار شدی پرونده گذشته‌ات به جریان می‌افتد و نجفی می‌گوید باید مشورت کنم که به سراغ جهانگیری می‌رود و‌ او هم می‌گوید نخیر شما محکم بایستید که همین مساله موجب دلخوری کرباسچی با جهانگیری می‌شود. اکنون کرباسچی که در خصوص مسائلی که خبر داشته و سکوت نکرده و هشدارهای لازم را در خصوص آن به همه رهبران اصلاح‌طلب داده بوده به شدت از خاتمی ، جهانگیری و اتحادی‌ها دلخور است و معتقد است آن‌ها نجفی را در چاه ویل انداخته‌اند و مطالب این روزهای او خطاب به این افراد است

مساله مخالفت نهادهای امنیتی با انتصاب نجفی به شهرداری تهران نیز موضوعی بود که در همان زمان خبرساز شده بود. رجانیوز در گزارشی به منفی بودن نظر یک نهاد امنیتی دولتی برای صدور حکم نجفی اشاره کرده بود که آن روزها نه تایید و نه تکذیب نشد اما زمان صحت ان را ثابت کرد. محسن هاشمی نیز درباره تاخیر در صدور حکم نجفی و نهایتا امضای شبانه حکم شهرداری از سوی وزارت کشور گفته بود: «وقتی که وزیر کشور به دلیل برخی مخالفت‌های امنیتی نتوانست حکم نجفی را برای شهرداری امضا کند و با وزیر اطلاعات به اختلاف نظر برخوردند، آقای روحانی به طور مستقیم ورود پیدا کردند و مساله خاتمه یافت».

آن طور که واضح است بگومگوهای امروز کارگزاران و مشارکتی‌های دیروز و اتحادی‌های امروز را باید همانطور که کرباسچی گفته است، در عدم رای شورای شهر به محسن هاشمی برای شهرداری تهران جستجو کرد. هر چند کرباسچی اصرار دارد که این مباحث سیاسی نیست و از موضع دوستانه گفته شده است، اما مواضع اخیر نشان می‌دهد که اتفاقا این بگومگوها پس از ناکامی در یک جنگ قدرت تمام عیارمیان کارگزاران و اصلاح‌طلبان شعله‌ور شده و معلوم نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

در این میان از نقش خاتمی و جهانگیری در تشجیع و تحریک نجفی بر ایستادگی روی شهردار شدن علیرغم تذکرات صریح نهادهای امنیتی و همچنین نقش مهم حسن روحانی در فشار بر وزارت کشور برای صدور حکم نجفی علیرغم استعلام منفی وزارت اطلاعات نیز نباید گذشت.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری رجانیوز، تاریخ انتشار: 14خرداد 1398 ، کدخبر: 319910،www.rajanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین