پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۷۰۰
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
کشاورز هرمزگانی گفت: روند مقابله با ملخ‌های مهاجم در شهرستان حاجی آباد ضعیف بوده و با این روند، وزیر جهاد کشاورزی در دفتر کارش منتظر پذیرایی از ملخ‌ها باشد.وی اظهار داشت: امسال نیز به رسم هر ساله 40 هکتار از زمین‌های کشاورزیم را به کشت گیاه خاویار کینوا اختصاص داده‌ام اما بهتر است بگویم که با حضور ملخ‌ها دیگر امیدی به برداشت برایم باقی نمانده است.
شعار سال:کشاورز هرمزگانی گفت: روند مقابله با ملخ‌های مهاجم در شهرستان حاجی آباد ضعیف بوده و با این روند، وزیر جهاد کشاورزی در دفتر کارش منتظر پذیرایی از ملخ‌ها باشد.

 از شهر احمدی، ملخ‌های مهاجم که ردپای بسیار قوی در استان از خود به جای گذاشته‌اند، بیش از 10 روز است که وارد شمالی‌ترین نقطه استان شده‌اند.

موسی مرسل‌پور یکی از کشاورزان و ساکنین شهر احمدی اظهار داشت: یازده روز از حضور ملخ‌ها در این شهر و روستاهای تابعه می‌گذرد اما روند مقابله بسیار ضعیف است.

وی افزود:  امکانات در منطقه در قبال ریزش های میلیونی بسیار ناچیز است و کارایی لازم را ندارد.

کشاورز شهرستان حاجی‌آباد اظهار داشت: امسال نیز به رسم هر ساله 40 هکتار از زمین‌های کشاورزیم را به کشت گیاه خاویار کینوا اختصاص داده‌ام اما بهتر است بگویم که با حضور ملخ‌ها دیگر امیدی به برداشت برایم باقی نمانده است.

مرسل‌پور با بیان اینکه هزینه برداشت ته مانده‌های مورد استفاده ملخ‌ها بیشتر از هزینه امکانات برداشت (دستگاه کانوا) است، بیان کرد: از محصول کشت شده فقط چوب و سمبله خالی باقی مانده است.

وی ادامه داد: خسارت ملخ‌ها به بخش‌های دیگر کشاورزی نیز بوده است و بهتر است بگویم به هیچ‌گونه درختی در منطقه رحم نکرده‌اند، آنها به مزارع سطح کشت سیفی‌جات، ارزن، نخلستان‌ها، باغات و مرکبات نیز هجوم آورده‌اند.

مسؤولان استان از خواب بیدار شوند
این کشاورز با انتقاد از مسؤولین استان اظهار داشت: سازمان فائو از شش ماه قبل هشدارهای لازم را داده و بیش از سه ماه است که استان با این پدیده مواجه شده اما اقدام مناسبی صورت نگرفته است.

وی به بحران سیل در کشور و استان اشاره داشت و افزود: مسؤولین استان هشدارهای سازمان هواشناسی را جدی گرفتند و ستاد بحران تشکیل دادند و همچنین کارهای عملیاتی انجام شد که نتیجه آن مقابله جدی با بحران سیل و کمترین خسارت بود اما آنچه با چشم دیده می‌شود و قابل بیان است سکوت و خاموشی مسؤولان در مبارزه با این رخداد طبیعی است.

امکانات جهاد کشاورزی استان در منطقه جوابگو نیست
مرسل‌پور تصریح کرد: در حال حاضر امکانات جهاد کشاورزی جوابگوی ملخ‌ها در منطقه نیست، ریزش یک دسته از این گونه مهاجم به 50 میلیون می‌رسد، اگر وزن هر کدام را دو گرم تخمین بزنیم در واقع ریزش یک دسته از آنها می‌تواند در طی 24 ساعت 100 تن غله را در منطقه نابود کند.

وی در پاسخ سؤال خبرنگار ما در خصوص تشکیل جلسات سازمان جهاد کشاورزی در آن منطقه و نتیجه نشست برگزاری اظهار داشت: حدود پنج روز پیش جلسه‌ای در محل شهرداری احمدی با حضور جهانگیری فرماندار شهرستان حاجی‌آباد، باقرزاده رییس جهاد کشاورزی استان و دیگر مسؤولان برگزار شد که در این جلسه آقایان مسؤولان قول مساعد دادند تا دو روز آینده باند فرودگاه احمدی جهت حضور هواپیمای سمپاش آماده شود که تاکنون تحقق نیافته و باند فرودگاه نیمه تکمیل است.

12 شب متوالی است که خواب نداشته‌ایم
وی با بیان اینکه 12 شبانه روز از حضور ملخ‌ها درشهر احمدی می‌گذرد ما به ناچار شب هنگام نیز با افراد محلی برای مقابله با ملخ در مزارع حضور داریم و بهتر است بگویم 12 شب است که خواب شب را به چشمانمان ندیده‌ایم.

مرسل‌پور خاطرنشان کرد: با توجه به پوره‌ریزی گسترده ملخ‌ها در منطقه تا سه سال آینده نیز با این پدیده مواجه خواهیم بود.

دستگاه تراکتور وسیله موردنیاز برای مقابله با هجوم ملخ‌ها
مصطفی ماندگاری بخشدار شهر احمدی اظهار داشت:  700 هکتار مساحت زمین‌های کشاورزی و باغات و نخلیات در شهر احمدی و روستاهای تابعه است که در برخی از نقاط مورد هجوم دسته جات ملخ‌ها قرار گرفته است.

ماندگاری افزود: دستگاه ULB و یک دستگاه تراکتور از امکانات جهاد کشاورزی در این شهر بوده و در کنار آن از خودروهای دهیاری‌ها و نیروهای مردمی استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه تراکتورهای کشاورزان منطقه فرسوده‌اند و صاحبان آنها افراد مسن هستند خاطرنشان کرد: بیشترین نیاز در منطقه دستگاه تراکتور بوده که از مسؤولین استان خواهشمندیم در این زمینه مساعدت کنند.

خط انتقال آب از باند فرودگاه احمدی می‌گذرد

بخشدار احمدی در خصوص تکمیل باند فرودگاه احمدی سخن گفت و اظهار داشت: به علت عبور خط لوله آب از باند فرودگاهی مشکلاتی در زیرسازی باند وجود داشت که مرتفع شده است.

ماندگاری  گفت: فرودین ماه سال‌جاری یک مرحله باند فرودگاه مرمت و ساخته شد که با حضور خلبان به دلیل شیب شش تا هفت درصدی باند فرودگاه، مورد تایید قرار نگرفت و بارندگی‌های گذشته کار را دو چندان کرد.

وی ادامه داد: هم اکنون مراحل ساخت این باند در حال تکمیل است و امید است تا شنبه هفته آینده به احتمال زیاد عملیات ساخت با شیب صفر درصد به اتمام برسد و هواپیماهای سم پاشی بتوانند در منطقه حضور داشته باشند.

بخشدار احمدی تاکید کرد: با تمام امکانات موجود و هر آنچه در بضاعت منطقه بوده است در مقابله با هجوم ملخ‌ها بر آمده‌ایم.

ماندگاری در پایان اظهار داشت: روزهای گذشته در بخش‌هایی نظیر منطقه کلوچان عملیات پاکسازی را به صفر رساندیم اما دیروز کشاورزان تماس گرفته‌اند که دوباره در آن منطقه و روستاهای کاشان و گردکان مجدد ملخ‌ها ریزش داشته‌اند..

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:23خرداد1398،کد خبر:13980323000688،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین