پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۰۶۵
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور گفت: از مجموع ۲۴۷ حزب تشکیل شده در حال حاضر ۱۲۰ حزب و ۱۳۰۰ تشکل صنفی و تخصصی مجوز رسمی خود را از وزارت کشور دریافت کرده و فعالیت می کنند.

شعار سال: نشست هم اندیشی فعالان حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی استان قزوین با حضور جمال عرف معاون سیاسی، امنیتی وزیر کشور، حمید ملأ نوری مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور، سعید جلالی مدیرکل تقسیمات کشوری، زاهدی استاندار، حبیبی معاون سیاسی امنیتی استانداری و جمعی از فعالان استان قزوین ظهر پنجشنبه در سالن باغستان برگزار شد.


حمید ملأ نوری در این نشست اظهار داشت: احزاب سیاسی باید خود را با شرایط موجود و قوانین تطبیق دهند و رویکرد ما در وزارت کشور توسعه سیاسی و تقویت احزاب است.


صدور مجوز برای ۲۴۷ حزب / فعالیت رسمی ۱۲۰ حزب

مدیرکل سیاسی وزارت کشور تصریح کرد: در سال‌های گذشته برای ۲۴۷ حزب مجوز فعالیت صادر شده که برخی فقط در انتخابات فعال می‌شدند و برخی نیز به نوعی احزاب خانوادگی و دوستانه هستند در حالی که از نگاه ما هر حزب بر اساس قانون باید حداقل با ۳۰۰ نفر عضو در استان‌ها تشکیل شود و مجمع برگزار کند.

وی بیان کرد: هر حزب استانی باید حداقل یک جمعیت ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر داشته باشد تا بتواند دفاتر استانی خود را راه اندازی کرده و بر اساس قانون ادامه فعالیت دهد.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور یادآور شد: احزاب ملی نیز می‌توانند در مرکز استان شعبه راه اندازی کنند اما فرآیند راه اندازی حزب جدید راه اندازی دفاتر در یک سوم مناطق هر استان است و اکر حزب کشوری باشد باید در یک سوم کشور دفتر ایجاد کند.

مجوز فعالیت احزاب تسهیل شده است

وی از ایجاد تسهیلات لازم در صدور مجوز فعالیت احزاب خبر داد و گفت: شرایط را بسیار آسان کرده ایم و با یک برگ نداشتن سوی پیشینه افراد می‌توانند دفتر دایر کنند.

ملا نوری اضافه کرد: اگر مجمعی با اعضای کمتر تشکیل شود منع فانونی دارد، مثلاً مجمع یا کانون زندانیان سیاسی تعداد کمی هستند که هر سال هم تعدادشان کاهش می‌یابد لذا پیشنهاد کردیم نام انها اصلاح شود تا بتوانند عضوگیری کنند و به اقلیت تبدیل نشوند.


راه اندازی خانه احزاب در ۱۷ استان کشور

وی در ادامه گفت: با راه اندازی خانه احزاب تلاش می‌کنیم ضمن حمایت بیشتر از فعالان سیاسی زمینه توسعه فعالیت آنها نیز مهیا شود.

ملا نوری بیان کرد: در حال حاضر خانه احزاب در ۱۷ استان کشور راه اندازی شده و با تخصیص یارانه دولتی زمینه حمایت از فعالیت آنها مهیا شده است.

پرداخت دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان یارانه احزاب

وی اظهار داشت: در سال گذشته دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان یارانه به احزاب سراسر کشور پرداخت شد و امسال پیگیر هستیم تا این اعتبارات تخصیص داده شود.

ملا نوری اضافه کرد: در تصمیم گیری کشور باید از احزاب که نخبگان جامعه هستند استفاده کنیم تا درست گام برداریم که این مهم با راه اندازی خانه احزاب تقویت شده است.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر بیش از ۱۳۰۰ تشکل صنفی و تخصصی در کشور فعالیت می‌کنند که مجوز خود را از کمیسیون ماده ۱۰ دریافت کرده اند.

ملا نوری یادآور شد: امسال هم شاهد برگزاری انتخابات مجلس خواهیم بود لذا توجه به فعالیت احزاب اهمیت دو چندانی دارد و ما نیز باید در مسیر حمایت از این تشکل‌ها حرکت کنیم.



احزاب با قانون جدید خود را هماهنگ کنند

وی در ادامه گفت: احزاب بایستی خود را با قانون جدید هماهنگ کنند که در این راستا از مجموع ۲۴۷ حزب که در گذشته
مجوز گرفته اند در حال حاضر ۱۲۰ حزب در حال
تطبیق هستند و از این پس فقط همین احزاب دارای مجوز می‌توانند فعالیت می‌کنند و بقیه احزابی که در گذشته اجازه فعالیت گرفته اند اما شرایط خود را به روز نکرده اند دیگر مجاز به فعالیت نخواهند بود و بالید دوباره تقاضای تأسیس دهند.

چند جبهه سیاسی مجوز فعالیت قانونی گرفته اند

ملا نوری در ادامه اظهار داشت: همچنین چند جبهه تقاضای مجوز فعالیت داشته اند که تاکنون فعالیت جبهه جمنا، جبهه نیروهای انقلاب، جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی و جبهه اصولگرایان استان قم مجوز فعالیت دارند و بقیه قانونی نیستند.

وی گفت: مجوز تجمع و راهپیمایی توسط کمیسیون ماده ۱۰ صادر می‌شود و این کار در اختیار استانداری است و فقط احزاب و تشکل‌های تخصصی دارای مجوز می‌توانند درخواست راهپیمایی داشته باشند و برای تجمع در مکان‌های سرپوشیده نیازی به مجوز نیست.


ملا نوری افزود: انتصابات. در دفتر سیاسی وزیر کشور صورت می‌گیرد و تاکید وزیر کشور بر چند ویژگی از جمله تخصص، کارآمدی و اشراف بر قانون، داشتن انگیزه بالا در اجرای سیاست‌های دولت و حسن خلق و رفتار است.

وی تصریح کرد: جوان گرایی و استفاده از ظرفیت بانوان توانمند نیز در اولویت برنامه‌های وزارت کشور در واگذاری مسؤلیت ها است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 23 خرداد 98، کد مطلب: 4640001:www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین