پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۱۴۳۶۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
در روزهای گذشته بارهای باقی مانده مقوا از گمرک ترخیص شد، با این حال برخی انواع مقوا همچنان در بازار یافت نمی‌شود و بازار مقوا کماکان در التهاب است.
شعارسال: از ابتدای امسال ارز دولتی برای واردات برخی اقلام حذف شد؛ گوشت قرمز، حبوبات، چای و کره از مهمترین آنها بودند. در این میان زمزمه‌هایی نیز از حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کاغذ چاپ، کاغذ روزنامه، تحریر و خمیر کاغذ به گوش می‌رسید و گفته شد از این پس واردات این اقلام (کاغذ و مقوا) با نرخ سامانه نیما انجام خواهد شد.

اما در نهایت دولت با ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کاغذ موافقت کرد و اعلام شد تنها واردات مقوا با نرخ ارز نیمایی انجام خواهد شد اما همین اخبار مختلف در این حوزه باعث شد بازار نشر و چاپ و کاغذ ملتهب شود و قیمت کاغذ و مقوا در ماه‌های گذشته با افزایش قیمت بسیار بالا روبرو شود.

حسین میرباقری رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا پیش از این گفته بود بخش عمده واردات مقوا به همکاری بانک مرکزی برای مجوز به واردکنندگان بستگی دارد، اکنون مشخص شده کسانی که درخواست ورود مقوا به کشور را دارند، می‌توانند از سامانه نیما در بانک مرکزی استفاده کنند و بانک مرکزی نیز در این زمینه قول همکاری داده ارز مورد نیاز را تامین کند.

میرباقری معتقد است در مدت گذشته التهاب بازار پایان یافته است. او می‌گوید پس از اینکه به سامانه نیما ارز اختصاص داده شد، بسیاری از بارهای مقوا که مدت‌ها بود در گمرک باقی مانده بود و بازار را دچار کمبود کرده بود، ترخیص شدند. ارزی که به سامانه نیما اختصاص دارد، مربوط به کالاهای گروه دست دوم و سوم است و قیمت آن حدود ۹ هزار تومان محاسبه می‌شود.

به گزارش رویداد۲۴ هرچند رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ معتقد است التهاب بازار پایان یافته، اما اقلامی مانند مقواهای طراحی نیز در بازار کمیاب شده است؛ مقوای «اشتنباخ» و «فابریانو» که اغلب برای نقاشی و ماکت‌سازی استفاده می‌شود در لوازم التحریر فروشی‌ها یافت نمی‌شود و فروشندگانی هم که این اقلام را دارند قیمت‌های بالایی برای آن اعلام می‌کنند؛ به عنوان مثال مقوای فابریانو ۴۰۰ گرمی به قیمت ۳۵ هزار تومان و کاغذ اشتنباخ به قیمت ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

یکی از اعضای اتحادیه لوازم التحریر به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: به دلیل عدم واردات این نوع اقلام در سال جاری و دلال بازی در این حوزه قیمت‌ها بالا رفته و فروشندگان هم تمایلی به فروش آن ندارند و با این نرخ ارز که هر روز نوسان دارد تجار نیز از واردات این نوع کاغذ‌ها و مقواها صرف نظر می‌کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 27 خرداد 1398 ، کدخبر: 178184 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
0
0
از گمرک ترخیص میشه تو انبار احتکار میشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
0
0
تا قیمت دلار انقدر بالاست و نقل و انتقال پول انقدر سخت انجام میشه وضعیت همینه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین