پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۵۸۹
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹
بررسی گزارش چیلکات نشان می‌دهد تونی بلر و مقامات ارشد اطلاعاتی و قضایی بریتانیا از بیان حقایق درباره تصمیم برای حضور انگلیس در جنگ عراق امتناع کرده‌اند.

شعارسال: درپی انتشار گزارش چیلکات مشخص شد که تقریبا تمام مقامات سیاسی بریتانیا چگونه با سرافکندگی در انجام وظایف خود پیش و بعد از جنگ عراق شکست خوردند.

اگر تهیه کنندگان این گزارش در برخی موارد به صورت آشکار از قضاوت امتناع کرده‌اند در مقابل شواهد مختلفی را در اختیار خواننده قرار داده‌اند تا قادر به انجام این کار باشد.

مسلما در این گزارش نقش تونی بلر بیش از هر شخص دیگری پررنگ است زیرا وی به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا در سال 2002 و 2003 از نفوذ خود برای متقاعد ساختن پارلمان برای حمله به عراق استفاده کرد.

از سوی دیگر بلر به صورت شخصی به جورج بوش، رئیس‌جهوری آمریکا تضمین داد که کشورش در حمله به عراق در کنار ایالات متحده خواهد بود. طبق این گزارش بوش از بلر به عنوان یک قلاب استفاده کرد. در نتیجه بریتانیا پیش از امتحان گزینه‌های دیپلماتیک تصمیم به حضور در حمله گرفت. آنگاه بلر برای توجیه توافقی که با بوش انجام داده بود درمورد تهدید تسلیحات کشتار جمعی به پارلمان بریتانیا دروغ گفت.

سرویس اطلاعات مخفی و کمیته اطلاعات مشترک نیز در این گزارش به شکل اسفناکی نقش دارند زیرا هیچ یک نتوانستند از عهده مسئولیت‌های خود برآیند و در این بین ریچارد دیرلاو، مدیر سرویس اطلاعات مخفی و جان اسکارلت، رئیس کمیته اطلاعات مشترک بیش از هر فرد دیگری مورد توجه قرار گرفته است.

وظیفه اسکارلت بررسی شواهد و مدارک به شکلی دقیق و بی‌طرفانه پیش از شروع جنگ بود اما در عوض وی به خود اجازه داد تا به تیم بلر بپیوندد. نخست‌وزیر وقت بریتانیا نیز پس از آن با انتصاب وی به عنوان مدیریت سرویس مخفی از این همراهی قدردانی کرد.

البته طبق گزارش چیلکات این دو مدیر اطلاعاتی عمدا اقدام به جعل مدارک و شواهد برای توجیه شرکت در جنگ عراق نکرده‌اند اما سکوت آنها در زمان تلاش بلر برای متقاعد ساختن پارلمان درباره تهدیدات ناشی از صدام حسین بسیار بزدلانه بود زیرا هر دو نفر می‌دانستند که این ادعاها کاملا با وقایع در تضاد است.

بر اساس گزارش چیلکات فرد دیگری که در این میان می‌توان مقصر برشمرد لرد گلداسمیت، دادستان کل بریتانیا است، زیرا تنها دادگاه عالی می‌توانست درباره قانونی و یا غیرمشروع بودن شرکت در این جنگ اعلام نظر کند و وی از این کار امتناع کرد.

«جان چیلکات» قاضی بازنشسته و رئیس کمیته تحقیقات انگلیس درباره جنگ عراق روز چهارشنبه با قرائت گزارشی تأکید کرد تصمیم حمله به عراق تصمیم درستی نبود و به اهدافی که دولت انگلیس اعلام کرده بود دست پیدا نکرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار خبر 17 تیر 1395، کدمطلب: 1123922 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین