پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۳۰۲
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
قطار شهری کرمانشاه در شمال شهر به محدوده شکارگاه خسرو و حریم محوطه تاریخی طاقبستان می‌رسد که ادامه ساخت آن را با توجه به ممنوعیت ساخت و ساز در حریم آثار تاریخی به معما تبدیل کرده است.

شعار سال: قطار شهری کرمانشاه که در ابتدا با نام «منوریل» اطلاق می‌شد از شمال تا جنوب شهر کرمانشاه را به طول چند کیلومتر و چندین ایستگاه در بر می‌گیرد تا خط ریلی حمل و نقل درون شهری کرمانشاه را تشکیل دهد که در بخش از مسیر زیر زمین و در بخش دیگر بر روی زمین قطار دارد.

ستون‌های قطار شهری کرمانشاه نیمی از خیابان اصلی شهر را در بر گرفته است و همزمان قرارگاه سازندگی در بخش‌های میانی شهر تونل آن را حفر می‌کند ولیساخت آن در قسمت شمالی شهر که به محدوده آثار تاریخی می‌رسد از مدتی پیش متوقف شده است تا مسئولانسازمان قطار شهری شهرداری و میراث فرهنگی به تفاهم برسند.

در شمال شهر کرمانشاه محوطه تاریخی طاقبستان قرار دارد که ساخت و ساز در حریم آن ممنوع است و پیش از این محوطه تاریخی، محدوده شکارگاه خسرو واقع شده است که قطار شهری باید از روی آن عبور کند و این دو اثر تاریخی و مشکلات عملیات عمرانی در محدوده آنها فعلا ساخت قطار شهری کرمانشاه را متوقف کرده است.

هشدارمیراث فرهنگی به سازمان قطار شهری

در این راستا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از ممنوعیت ایجاد پایه‌های منوریل در محدوده شکارگاه خسرو توسط سازمان قطار شهری کرمانشاه خبرداد و بیان کرد: ایجاد پایه‌های قطار شهری در محدوده شکارگاه خسرو ممنوع است.

امید قادری با بیان اینکه براساس ضوابط ابلاغی که برای ساخت و ساز در محوطه طاقبستان و شکارگاه خسرو ابلاغ شده هرگونه احداث دکل، ساختمان و تأسیسات در این محدوده تاریخ ممنوع است گفت: اینکه چرا برخی بر این موضوع اصرار دارند مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه اگر این موضوع به همین روال ادامه داشته باشد ما مجبوریم پیگیری‌هایی برای توقف این ساخت و ساز در محوطه شکارگاه داشه باشیم عنوان کرد: احداث هرگونه ستون یا تونل زیرزمینی در این محدوده ممنوع است و با آن مخالف هستیم.

قادری با اشاره به اینکه شکارگاه خسرو یکی از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است که مساحتی بالغ بر 100 هکتار در شهر کرمانشاه را در بر می‌گیرد گفت: این اثر تاریخی که در بلوار اصلی شهر کرمانشاه قرار دارد حدود 40 هکتار از آن در زیر بافت شهری مدفون است و مابقی آن که حدود 60 هکتار است به صورت زمین بایر و کشاورزی است که اطراف آن را خاکریزی به ارتفاع پنج متر و عرض حدود 15 متر و طول دو کیلومتر در برگرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه براساس گمانه‌زنی و کاوش‌های باستان شناختی انجام گرفته آثار معماری مربوط به ادوار مختلف تاریخ ایران در این منطقه مشهود است، بیان کرد: تحت هیچ شرایطی حاضر به خدشه وارد شدن به محوطه‌های تاریخی و فرهنگی نیستیم.

مذاکرات بی‌نتیجه برای ساخت قطار شهری

البته توقف ساخت قطار شهری در محدوده آثار تاریخی از زمان مدیرکل قبلی میراث فرهنگی بیان شد زیرا جلیل بالایی مدیرکل وقت در آن زمان گفت که براساس قانون همه دستگاه‌ها مکلف هستندقبل از شروع اجرای طرح‌های عمرانی از سازمان میراث فرهنگی کسب نظر کنند.

جلیل بالایی مشکل طرح قطار شهری کرمانشاه را از پل ولایت تا محوطه طاقبستان بیان کرد و افزود که 17 اثر تاریخی در محدوده طاقبستان وجود دارد و ساخت قطار شهری آثار تاریخی را از بین خواهد برد.

البته در آن زمان براساس گفته‌های بالایی مذاکراتیبا حضور شهردار و اعضای شورای شهر کرمانشاه، مدیرعامل، کارشناسان و مشاوران سازمان قطار شهری با حضور شورای فنی سازمان میراث فرهنگی انجام شده بود که طرح‌های ساخت قطار شهری در محدوده آثار تاریخی در این جلسات رد شده بود.

براساس نظر سازمان میراث فرهنگی عبور قطار شهری کرمانشاه از مسیر هوایی، زمینی و زیرزمینی از پل ولایت تا طاقبستان ممنوع است وسازمان قطار شهری باید ایده‌ای جدید برای ساخت و ساز در این مسیر تادو کانون جمعیت در شهرک‌های مسکن و معلم طراحی و به شورای فنی میراث ارائه کند.

دغدغه‌های سازمان قطار شهری کرمانشاه

البته سازمان قطار شهری کرمانشاه نیز دغدغه حمل و نقل مردم برای کاهش بار ترافیک شهر را دارد و مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه دسترسی آسان، نداشتن ترافیک، حمل و نقل مسافران به موقع وهزینه پایین نگهداری و تعمیر را ازمزایای سیستم قطار شهری بیان کرد.

سعید سلیم ساسانی عدم پیشرفت مناسب در ساخت قطار شهر کرمانشاه را به علت عدم تعیین تکلیف قطعه شمالی مسیر پروژه و وجود اختلاف بینسازمان قطار شهری و میراث فرهنگی برای عملیات عمرانی در محدوده شکارگاه خسرو پرویز دانست.

مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد که جمعیت بسیاری در شمال شهر کرمانشاه وجود دارد افزود: برای حمل و نقل این جمعیتتنها سیستم ریلی جوابگوی است و دغدغه اصلی این سازمان دسترسی مردم به حمل و نقل مطمئن، ارزان و بدون ترافیک است.

در محدوده شمالی شهر کرمانشاه به علت وجود شهرک‌های مسکن، معلم، تعاون، ظفر و غیره جمعیت بسیار زیادی سکونت دارد که ساخت قطار شهری را ضروری می‌کند ولیبا اعلام ممنوعیت ساخت هوایی، زمینی و زیرزمینی قطار شهری در این محدوده؛ حل ساخت معمای قطار شهری کرمانشاه در شمال شهر سخت است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 4 اردیبهشت 97، کد مطلب: 2040336:www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین