پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۷۴۶
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس قوه قضاییه، در هفته‌ای که برای بزرگداشت این قوه و شهدای ترور هفتم تیرماه به خصوص شهید بهشتی نامگذاری شده است، اقدامات زیادی انجام داد، نقشه راه آینده این قوه را مشخص کرد و دستورات موردی مهمی را برای رسیدگی به پرونده‌های خبرساز روز صادر کرد.

شعارسال: حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس قوه قضاییه، در هفته‌ای که برای بزرگداشت این قوه و شهدای ترور هفتم تیرماه به خصوص شهید بهشتی نامگذاری شده است، اقدامات زیادی انجام داد، نقشه راه آینده این قوه را مشخص کرد و دستورات موردی مهمی را برای رسیدگی به پرونده‌های خبرساز روز صادر کرد.

 هفته ابتدای تیرماه هر سال، هفته قوه قضاییه است و نگاه ها به سمت رکن سوم دموکراسی یعنی قوه قضاییه معطوف می شود.

در این هفته، رسانه ها روی مسئولان ارشد این قوه از جمله ریاست آن که حالا در اختیار حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی است، زوم می کنند تا چگونگی آغاز هفته قوه قضاییه توسط رئیس آن را رصد کنند.

می توان گفت به جز موارد تشریفات آغاز ورود به این هفته، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، اقدامات زیادی را در هفته گذشته درباره روندهای موجود در قوه قضاییه انجام داده است. او در ابتدای این هفته با صدور دستوری اجبار متهمان زن برای داشتن چادر هنگام حضور در مقابل میز قاضی را برداشت و با تاکید بر لزوم دفاع تمام قد همه افراد و دستگاه ها در نظام جمهوری اسلامی از حقوق زنان، هر گونه بی عدالتی، تضییع حقوق و در مضیقه قرار دادن بانوان را مصداق بارز خشونت علیه زنان دانست و از نهایی شدن لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» در آینده ای نزدیک خبر داد.

بلافاصله پس از صدور این دستور اداری، تصاویر منتشر شده از دادگاه های مفاسد اقتصادی، برخی متهمان زن را نشان داد که با شلوار لی و بدون چادر مقابل میز عدالت نشسته بودند.

رئیسی در ابتدای هفته قوه قضاییه در نشست هم‌اندیشی با فعالان و نخبگان حوزه حقوق زنان، این نشست را بسیار مغتنم توصیف کرد و با قدردانی از بیان دیدگاه‌های حضار گفت: لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت، از ابعاد گوناگون حقوقی، اجتماعی و فرهنگی در دست بررسی است تا ان‌شاء‌الله یک لایحه جامع و واجد همه ابعاد و جهات مورد نیاز، تقدیم دولت و سپس مجلس شود.

وی همچنین در یک برنامه تلویزیونی که در هفته قوه قضاییه برگزار شد حضور زنان در قوه قضاییه و دادگاه های خانواده را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: نظام جمهوری اسلامی مدافع حقوق زنان است و در خود قوه قضائیه همکاران خانوم در دادسرا ها و دادگاه ها داریم. از وجود زنان جهت گره گشایی در دادگاه های خانواده استفاده می شود. جلسه ای هم اخیراً در رابطه با لایحه تأمین امنیت زنان و منع خشونت برگزار شد و طرف چند روز آینده لایحه برای امسال به مجلس آماده می شود. این واکنش در کنار اظهارنظر دیگر حجت الاسلام رئیسی درباره استخدام 7 هزار نفر در دستگاه قضایی موجب شد موجی از امیدواری در دل مردمی به حرکت درآید که پرونده آنها دچار طولانی شدن فرآیند رسیدگی شده است.

البته او دو هفته پیش از آغاز هفته قوه قضاییه آیین نامه قانون ثبت اموال مسئولان و مدیران را به روسای کل دادگستری های استان ابلاغ کرده و سامانه ای را در این دستورالعمل معرفی کرده بود و همین مسئله موجب شد در هفته قوه قضاییه، تعداد زیادی از مردم درباره ابلاغ این دستورالعمل، اظهارنظر کنند. بیشتر مردمی که درباره این آیین نامه اجرایی اظهارنظر کرده بودند معتقدند که اجرای آن، غوغایی در سپهر سیاسی کشور برخواهد انگیخت.

همچنین رئیسی در اقدام جالبی با سایت دفتر مقام معظم رهبری گفتگوی تفصیلی کرد و در آن به صراحت اعلام کرد بر اثر اصرار رهبر انقلاب پذیرفتم تا رئیس قوه قضاییه شوم. او گفت: در مورد آمدن به دستگاه قضائی، با توجه به اینکه به آستان مقدس رضوی علیه‌السلام دل بسته بودم، دوست داشتم که مأموریتم در آستان قدس ادامه پیدا کند، لکن وقتی با تصمیم و دستور حضرت آقا مواجه شدم، بر خود لازم دیدم که به امر ولایت عمل کنم. یعنی آن جایی که نه خواست خودم هست، بلکه تشخیص ولیّ امر است و تشخیص ایشان برای من حجت است.

یکی دیگر از اقدامات مهم رئیس قوه قضاییه در هفته بزرگداشت این قوه، شفاف سازی درباره حسابهای در اختیار رییس دستگاه قضایی است. حجت الاسلام رئیسی درباره این حسابها اعلام کرد آنها را به 5 حساب تقلیل داده و هر سال، اطلاعات و آمار مربوط به این حسابها را در اختیار مردم قرار خواهد داد و شفاف سازی می کند. البته برخی حقوقدانان نسبت به این شفاف سازی، اعلام کردند با وجود آنکه گامی به پیش محسوب می شود ولی باز هم در اصل داشتن حساب ویژه برای رئیس قوه قضاییه، شایبه غیرقانونی بودن وجود دارد.

حتی محمود صادقی یکی از نمایندگان مجلس هم در شبکه های اجتماعی و صحن علنی با تبریک بزرگداشت هفته قوه قضاییه درباره حسابهای ویژه رئیس قوه و وضعیت پرونده مربی صوت و لحن واکنش نشان داد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی درباره روابط بین قوا هم در هفته قوه قضاییه گامهایی برداشت و از رئیس جمهور خواست که در جلسات مربوط به مبارزه با مواد مخدر به صورت فعالتری حضور داشته باشد.

رئیس دستگاه قضایی به فریاد تظلم خواهی برخی از اصحاب پرونده های معروف سیاسی هم واکنش نشان داد. از جمله او در مقابل سخنان مادر متهمی که در زندان فشافویه به ضرب کارد کشته بود، دستور بررسی ویژه برای پرونده قصور احتمالی ماموران در جریان قتل علیرضا شیرمحمدعلی را صادر کرد.

هفته قوه قضاییه با صحنه های جالبی از حضور حجت الاسلام رئیسی در مترو تهران و رفتن به سر کار با استفاده از این وسیله نقلیه عمومی، پایان یافت. همچنین او به همراه تعداد زیادی از مسئولان قضایی و مدیران در محضر رهبر انقلاب حضور یافتند.

در این دیدار، حجت الاسلام رئیسی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت قوه قضاییه به رهبر انقلاب، درباره سیاست‌های آتی این قوه سخنرانی کرد و گفت: برای کاهش جمعیت کیفری، کاهش ورودی پرونده‌ها و حفظ اعتماد عمومی به دستگاه قضایی مصمم هستیم.

در حواشی این دیدار، تعدادی از فعالان سیاسی و قضایی و همچنین برخی نمایندگان مجلس، از انتظارات مردم در مقابل قوه قضاییه سخن گفتند و البته تاکید کردند دستگاه قضائی با روی کار آمدن آقای رئیسی باید پوست اندازی و فساد ستیزی را از درون خود آغاز کند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 6 تیر 98، کد خبر:1274198  www.khabaronline.ir ،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین