پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۴۷۷
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: کار جذب ۷۰۰۰ هزار نفری که آزمون استخدامی در سال ۹۶ پذیرفته شدند آغاز می‌شود، اما یک مقدار زمان می‌برد.
شعار سال:حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: کار جذب ۷۰۰۰ هزار نفری که آزمون استخدامی در سال ۹۶ پذیرفته شدند آغاز می‌شود، اما یک مقدار زمان می‌برد.
چالش اساسی دستگاه قضایی افزایش ورودی پرونده‌ها است / پایان ۲ سال انتظار برای استخدام
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رییس قوه قضاییه در همایش سراسری قوه قضاییه با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای ۷ تیر اظهار کرد: خدمات ارزشمند تمامی کسانی که در تاریج ۴۰ ساله گذشته در دستگاه قضایی تلاش کردند ارج می‌نهیم.

وی افزود: تلاش آیت الله بهشتی و موسوی اردبیلی و مرحوم آیت الله شاهرودی و آیت الله یزدی و آیت الله آملی لاریجانی را ارج می‌نهیم.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: تمام افرادی که احکام مبتنی بر شرع صادر کردند به گسترش دادگستری مبتنی بر فقه کمک کردند.

وی بیان کرد: بدون تردید تلاش‌هایی که توسط وزیر دادگستری ارائه دادند تلاشی برای ارتقای دستگاه قضایی بود که تتیجه تلاش تمام نیرو‌های دستگاه قضایی است و با تمام تلاش‌های انجام شده در گام دوم انقلاب لازم است دادگستری با تحول روبه رو شود و در این تحول تمام اجزای سازمان نقش دارند.

رییس قوه قضاییه گفت: تحول نیازمند آن است که در اتاق‌های اندیشه ورزی اندیشه و به برنامه تبدیل شود و اگر تمام نیرو‌های قوه قضاییه تلاش نکنند تحول میسر نخواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: افرادی که در خارج قوه قضاییه هستند و فرهیختگان باید همگان با این تحول حرکت کنند و ارتباطی معنا دار بین دانشگاه و حوزه و دستگاه قضایی شکل بگیرد.

وی افزود: پرونده‌های روی میز قضات دادگستری دارای پیچیدگی است و امروز فقه در جامعه حکومت می‌کند و با حکومت فقه سوالاتی در حوزه هنر و اقتصاد و فرهنگی پیش می‌آیند که باید با اجتهاد و استفاده از فقه به این سوالات پاسخ داد.

رییس قوه قضاییه گفت: احکام باید مبتنی بر قانون باشد و از نظرات مشروطی استفاده شود و معنای این سخن این است که دستگاه قضا یک دستگاه پویا و در ارتباط با حوزه و دانشگاه است و همیشه باید با دانشگاه و حوزه ارتباط داشته باشد و این ارتباطات باید به صورت عمیق همواره بر قرار باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی اظهار کرد: در گام دوم با الهام گرفتن الگوی اسلامی باید قالبی براساس قضای اسلامی به دست بگیریم.

رییس قوه قضاییه گفت: دبیرخانه الگوی اسلامی پیشرفت کاری در این زمینه را آغاز کرده و باید برای تمام کار‌ها یک سازو کار اسلامی پیدا کنیم و در گام دوم این کار یک کار اساسی است.

وی بیان کرد: مبانی تحول باید با شناخت دستگاه قضایی باشد و بدانیم چه چیزی داریم و ما در چهل سال گذشته اقداماتی کردیم و باید بدانیم چه کار‌هایی انجام داده ایم و باید وضعیت مطلوب ترسیم شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: مشکل اساسی در دستگاه قضایی که جز چالش‌های اساسی است، افزایش پرونده‌هایی است که این افزایش پرونده به تبع افزایش قاضی و نیروی انسانی و ساختمان و تجهیزات را می‌طلبد.

وی گفت: حتما لازم است تمام دستگاه‌ها برای کاهش پرونده‌ها تفکر کنند و این کار همکاری همه دستگاه‌ها را می‌طلبد که با مجلس برای اصلاح قوانین وارد کار شدیم و در دولت هم باید اقداماتی انجام شود که کار‌هایی هم در این حوزه آغاز شده است.

وی افزود: در دادگاه‌های تجدید نظر در سه استان تهران و مازنداران و اصفهان دچار مشکل هستیم.

رئیسی اظهار کرد: کار جذب ۷۰۰۰ نفری که آزمون استخدامی در سال ۹۶ پذیرفته شدند آغاز می‌شود، اما یک مقدار زمان می‌برد و انشااله این تعداد به قوه قضاییه اضافه خواهند شد.

وی با بیان اینکه انشاءالله در دولت آن چنان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شود که ما شاهد کاهش ورودی پرونده‌ها باشیم، افزود: موضوع کاهش ورودی پرونده به قوه قضاییه بسیار مهم است.

رئیس قوه قضائیه گفت: طبق آماری که بنده گرفتم در قسمت دادگاه‌های تجدیدنظر خاص در سه استان با ما با مشکل مواجهیم. استان تهران، استان مازندران و استان اصفهان که بیشتر این مسئله در حوزه تجدیدنظر وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی  به اتقان احکام اشاره کرد و گفت: قاضی مهندسی اجرای حکم را بر عهده دارد و می‌بینیم یک حکم تمامی ابعاد و نکات و دقت نظر‌ها است. هم در حوزه آموزش قبل، حین و فراگیری‌های مدیریتی و ... از جمله نکات مهم در این رابطه است.

وی با بیان اینکه در دستگاه قضا محور قاضی است، گفت: تمامی حوزه‌ها در خدمت قاضی و قضاوت عادلانه است. قاضی باید قضاوتش شناخته شود.

رئیس قوه قضائیه در خصوص تحولات نیروی انسانی قوه قضائیه گفت: به میزان ده درصد در حوزه ستادی از حوزه کارآمد ستادی به صف می‌آیند. چرا که ما در بخش صف مشکل داریم.

وی به ضرورت کاهش جمعیت کیفری اشاره و تصریح کرد: در حوزه صدور قرار در بازداشتگاه‌ها و یا استفاده نکردن از مجازات‌های جایگزین زندان باید کاهش جمعیت کیفری لحاظ شود.

رئیس قوه قضائیه به بخش پشتیبانی اشاره کرد و افزود: مسئله بودجه و اعتبارات بسیار مهم است. در حال حاضر در شرایط اقتصادی خاصی در کشور به سر می‌بریم. شرایطی که دشمن ایجاد کرده تا ملت عقب نشینی کنند، اما زهی خیال باطل. با توجه به آمار و ارقام طبیعتاً دستگاه قضا برخی اقدامات تحولی دستگاه قضا که نیاز به بودجه دارد با کندی مواجه شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: وظیفه داریم سلامت دستگاه‌های اجرایی کشور را هم دنبال کنیم. سرمایه اجتماعی مسئله مهمی برای نظام و کشور است. سرمایه اجتماعی از سرمایه‌های بی بدیل است. قضاوت مردم و گره گشایی از کار مردم شعار نیست. رهبر انقلاب و مسئولان نظام قطعا مردم را باور دارند. رهبری بار‌ها پس از اعلام گزارش عملکرد می‌گفتند خروجی چیست؟ نگاه مردم چیست؟

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: یک سخنگو یا مدیر کل دادگستری‌های استان‌ها کافی نیست. اگر سرمایه اجتماعی قوه قضائیه اضافه شود این موضوع به سبد نظام افزود می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی مردم را مهم‌ترین مولفه قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: بی توجهی می‌تواند این سرمایه نظام را بکاهد.

رئیسی به موضوع چابک سازی قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: امید است مجموع دست اندرکاران تلاش‌های لازم را در این رابطه انجام دهند.

رئیس قوه قضائیه به اتفاقات اخیر در منطقه اشاره کرد و گفت: اقتداری که از سپاه دیدیم، کارآمدی دفاعی بود. در این حوزه به منویات رهبری گوش داده و نتایج آن را دیدیم. ظاهر قضیه آن است که امروز مقاومت ما جواب می‌دهد؛ امروز مقاومت و نه مذاکره جواب می‌دهد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان،تاریخ انتشار:4تیر1398،کدخبر:6979023،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین