شعار سال: در برخی از اظهارنظرهای غیردقیقی که از سوی برخی نمایندگان صورت گرفته، این شائبه استنباط میشود که بانوان محترم مجلس شورای اسلامی هیچ تلقی و تصور واقعی از امر مد در بدنه اجتماعی کشور و رغبت بانوان ایرانی به نوع پوشش امروزی ندارند و هنوز تصور میکنند که مزونهای زیرزمینی جریانساز مد کشور هستند و هنوز بر این باور اشتباه پای میفشارند که تولیدکنندگان مالیات و بیمه پرداخت نمیکنند. تمنای حرفهای این است؛ اکنون که علاقه و اراده در بدنه فراکسیون محترم زنان مجلس شورای اسلامی بر توجه به فقره مد و لباس بهوجود آمده و این فراکسیون به نمایندگی از نیمی از جمعیت کشور در تلاش است که جلسات ویژهای را به مسئله مد اختصاص دهد و حساسیت حرفهای نسبت به این موضوع را تقویت کند، بهتر است پیش از حضور در جلسه و پیش از اقدام برای هر جریان قانونی و جریان آییننامهای، به این نکته اساسی و مهم توجه داشته باشند که آگاهبودنشان از پیشینه مد و لباس کشور، دستکم در یک دهه اخیر که جریان مد و لباس کشور به صورت قانونی و دولتی پا به عرصه وجود گذاشته و معیارهای ایرانی و اسلامی بسیار مورد توجه و تأکید طراحان و مصرفکنندگان قرار گرفته، اهمیت حیاتی دارد و داشتن اطلاعات دقیق از پیشینه این حوزه، به اخذ تصمیمات صحیحتر و بالندگی این مولود نوجوان، کمک خواهد کرد. پرهیز از ارائه نظرهای کلیشهای بهجد دنبال میشود؛ ارائه آمارهای دستچندم و صرفا شوآف در جلسات نه تنها حمایتگر نخواهد بود بلکه موضوع را لوث خواهد کرد. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسه فراکسیون زنان مجلس با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان، روز ۳۰ تیر با محوریت پوشاک، مد و لباس، برگزار شده و دیروز روی خروجی این وزارتخانه منتشر شده است. جلسهای که در آن سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته باید نگاه حمایتی و تشویقی و توجه به گسترش تشکلهای صنفی وجود داشته باشد و جریان خصوصی حوزه مد و لباس تقویت شود. حال باید دید نظر بانوان حاضر در جلسه وزیر که روی کرسی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی مینشینند چقدر نقشه راه جریان مد و لباس کشور را به سوی تعالی پیش میبرد و چه نور امیدی را برای پوشش بانوان ایرانی که تمایل بالایی به تنوع و هنجارهای ایرانی و اسلامی دارند، میتاباند؟ مشروح این جلسه را میخوانید.
سهیلا جلودارزاده با تأکید بر اینکه پوشاک مد و لباس باید بهعنوان یک
صنعت مورد نظر باشد، گفته لازم است با ملاحظات ایرانی، اخلاقی و اسلامی، پوشاک
مناسب تولید و به کشورهای هدف صادر شود. او از عدم رشد و توسعه شهر پوشاک
در نزدیکی فرودگاه انتقاد کرده که طراحان ما در یک فضای بسته و تحت فشار ممیزی
قرار دارند، در حالی که ما بهعنوان یک کشور اسلامی باید سردمدار حوزه پوشاک
اسلامی باشیم. زهرا ساعی نیز در این جلسه بر لزوم ساماندهی حوزه پوشاک تأکید داشته
و گفته چرا نباید بتوانیم لباس مناسب زنان کشور را تهیه کنیم و چرا تولیدکنندگان
ترغیب نمیشوند برای پوشاک متناسب در حوزههای مختلف تولید داشته باشند؟
معصومه آقاپورعلیشاهی نیز در این جلسه گفت: هنوز یک شالوده برای این
امر که لباس ایرانی دقیقا چیست، تعریف نشده و مشخص نیست ما برای لباس یک زن چه پروتکلی
داریم. نماینده مردم شبستر در مجلس با بیان اینکه مدل لباس ایرانی باید برند شود،
از نبود یک شبکه مخصوص برای معرفی لباس ایرانی، وجود بازار لباسهای دستدوم و
استوک در کشور انتقاد کرد.
2.7 میلیارد دلار قاچاق در حوزه پوشاک
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بهترین سلاح در شرایط جنگ اقتصادی و
جنگ رسانهای، نوع پوشش است و در این رابطه همه باید دستبهدست هم دهند زیرا پس
از خوراک، دومین نیاز مردم پوشاک است؛ در حالی که در حوزه لباس رقم 2.7میلیارددلاری قاچاق وجود دارد. سکینه الماسی خواستار
همافزایی، انسجام و گسترش میان دستگاهها برای برگزاری نمایشگاهها و آکادمیهای
مد و لباس شده است. طیبه سیاوشیشاهعنایتی نیز مهمترین دغدغه در این حوزه را
چنین عنوان کرد که جشنوارههای مد و لباس هر سال برگزار میشود؛ اما تأثیر محسوسی
روی بازار نگذاشته است. فریده اولادقباد، رئیس فراکسیون زنان مجلس، در این جلسه از
تبدیل صنعت پوشاک به کارخانه تکثیر آثار خارجی، کمبودن ارتباط بین تولیدکنندگان و
طراحان و قیمت بالای پوشاک ایرانی-اسلامی انتقاد کرده و گفت در نمایشگاه مد و لباس
نتوانستم یک مانتوی مناسب از نظر قیمت، مدل و سایز انتخاب کنم. او تأکید کرد نباید
یکی از مهمترین دغدغههای کشور، تأمین پوشاک مناسب با فرهنگ و عرف جامعه باشد.
پروانه مافی هم گفت: باید از نگاههای ایذایی و قهری در حوزه پوشاک دور
شویم و نگاههای مثبت و ایجاد رقابت سالم را توسعه بخشیم. او با بیان اینکه هجمه
فرهنگی در حوزه لباس بسیار بالاست، خواستار استفاده از افراد صاحب حسننظر، خلاق و
کاربلد در این حوزه شده و به افرادی اشاره کرده که کارهای خوب، باکیفیت و متناسب
با فرهنگ و سن مخاطب تولید میکنند؛ اما مورد حمایت قرار نمیگیرند. زهرا سعیدیمبارکه
نیز با اشاره به اینکه به دغدغهها در حوزه حجاب و عفاف رسیدگی نمیشود، از افزایش
۴۰۰درصدی قیمت چادر انتقاد کرد و هاجر
چنارانی با تأکید بر لزوم رصد مشکلات در حوزه پوشاک، از تلاش فراکسیون زنان برای
رسیدگی به دغدغههای این حوزه خبر داده و اعلام کرده میتوان با تفاهمنامه و
نشست، بخشی از آن را مرتفع کرد. سیدهفاطمه حسینی نیز گفت: در چنین حوزههایی باید
زمینه رشد خلاقیت فراهم شود؛ بههمیندلیل باید به دنبال انحصارزدایی و کاهش
محدودیتها در محورهای مختلف بود. او از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست از
استارتاپهایی که میتوانند زمینه طراحی و عرضه را فراهم کنند، حمایت شود.
لزوم توجه به نوخواهی جامعه در حوزه مد و لباس
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار تداوم چنین جلساتی
شد و گفت بحث حوزه پوشاک مد و لباس از چند منظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اهمیت
دارد. او در تشریح وجه اقتصادی بر اموری مانند اشتغال، تولید، واردات خارجی، قاچاق
و صادرات و در وجه فرهنگی به موضوعات لباس ایرانی- اسلامی، توجه به خطقرمزهای
درست و غلط، اعتمادسازی، فرهنگسازی، بحثهای رسانهای و در بُعد اجتماعی به لزوم
توجه به رفع نیاز جامعه اشاره کرده و توضیح داد جامعه انتظار دارد نیازهای خود را
بهراحتی برآورده کند؛ ولی در شرایط فعلی یا کم برآورده میشود یا ارزان برآورده
نمیشود یا هر دو با هم... حوزه مد و لباس یک مسئله درهمتنیده و چندبعدی است که
به اعتبار وجه فرهنگی، دبیرخانه آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و البته در
آن کارگروه، مجموعهای از دستگاهها حضور دارند.
صالحی در سخنان خود به لزوم توجه به نوخواهی جامعه و حرکت به سمت
نوآوری در حوزه مد و لباس و رقابت با پوشاک خارجی تأکید کرد و افزود: باید ظرفیت
خود را در حوزه طراحی بالا ببریم و به این سمت برویم که طراحان را جدی بگیریم؛ زیرا
آنها کانون مرکزی این حرکت هستند.
یک ظرفیت به نام لباس اقوام ایرانی
او با اشاره به اینکه باید خط ارتباطی بین طراحان و تولیدکنندگان ایجاد
شود، گفت: تلاش شده تا در این زمینه فعالتر عمل کنیم و باید همفکری شود تا این
کار شتاب بیشتری گیرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از لباس اقوام ایرانی بهعنوان
یک ظرفیت مناسب در حوزه پوشاک نام برد و بر لزوم وسیعترشدن و گسترش آن تأکید
کرده و با بیان اینکه دولت در این حوزه صرفا تسهیلکننده است، ادامه داد باید نگاه
حمایتی و تشویقی و توجه به گسترش تشکلهای صنفی وجود داشته باشند و جریان خصوصی
حوزه مد و لباس نیز تقویت شود. حوزه مد و لباس در سه شاخصه فرهنگی، اجتماعی و
اقتصادی گسترده است و وزارت فرهنگ صرفا در حوزه اختیارات خود میتواند ورود کند و
تصدی بخش محدودی را برعهده دارد.
سیدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه ۳۱ هزار طرح در سال گذشته شماره شیما گرفته و بیش از چهار هزار طراح در حوزه لباس فعال بودهاند، گزارش داده بخش طراحی لباس با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بر ساماندهی فعالیت هنرمندانی که در حوزه طراحی مشغول به کار هستند، تمرکز کرده است. در نمایشگاه مد و لباس، برای اولینبار حراج طرحها و ایدهها صورت گرفت که ۱۵۹ طرح برای تولید عمده در سال ۹۸ به فروش رفت و در بخش بینالملل نیز دو طرح برای تولید در اروپا موردپسند قرار گرفت. حمید قبادی، دبیر کارگروه مد و لباس، یکی از مسائل جامعه را ناآگاهی از ظرفیتهای موجود در حوزه پوشاک دانسته و گفت تبلیغات شهری برای طراحان و فعالان ایرانی گران است و اگر بخواهند یک لباس ایرانی-اسلامی را تبلیغ کنند، باید بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه بپردازند. با توجه به حمایت دولت در این سالها و وضعیت نرخ ارز در شرایط کنونی، نگاهها به حوزه داخل معطوف شده است. به گفته دبیر کارگروه مد و لباس، سالانه ۴۰ میلیون قطعه مانتو، ۱۵۰ میلیون قطعه روسری و پوشش سر، ٢٥٠ میلیون قطعه انواع لباس ورزشی، ۱۷ میلیون قطعه کت و شلوار و صد میلیون مترمربع پارچه چادر مشکی مورد نیاز جامعه ایران است. افتخاری، فعال عرصه مد و لباس، نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بودجه فقط یک برنامه مد در دنیا چندین برابر کل بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افزود: ۳۸ هفته مد در دنیا در کشورهای مختلف برگزار میشود که برای یک سال آینده دنیا طراحی میکند؛ درحالیکه منابع اصلی تولید مد در کشور، چند مزون شاخص زیرزمینی هستند که برای مردم تقاضا ایجاد و جریان مد را تولید میکنند؛ درحالیکه نه مالیات میدهند و نه حق بیمه.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 1 مرداد 98، شماره: 3481