پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۰۸۲
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
با رفتن «حمید قبادی»، دبیر سابق کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و مشاور اجرائی کنونی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بنیاد مد، هیچ آتیه روشنی درباره تمام برنامه‌ها و استراتژی‌هایی که در دستور کارگروه ساماندهی مد و لباس قرار داشت و توسط او پیگیری می‌شد، متصور نمی‌شود.

شعار سال: قبادی در گفت‌وگویی مشروح با گروه مد روزنامه «شرق» در هفتم خرداد ۱۳۹۸ (با عنوان ضرورت روزنامه‌نگاری مُد هویدا شده است، روزنامه شرق، شماره 3438 صفحه9) از برگزاری ۱۵۰ نمایشگاه مد و لباس در سال ۹۸ و پیگیری مد سریع(Fast Fashion) در سال جاری خبر داده بود. در همان گفت‌وگو از اخذ سه میلیارد تومان بودجه سالانه برای حوزه مد و لباس کشور، سخن گفته بود. بودجه‌ای که هرچند در مقایسه با بودجه اختصاص یافته به حوزه‌های فرهنگی، بسیار اندک و ناچیز به نظر می‌رسد اما در قیاس با پیشینه حوزه مد که از صفر شروع کرد و ردیف بودجه‌ای هم در اختیار نداشت، گامی رو به جلو بود. حال قبادی از بنیاد رفته است. در رفرنس به مانیتورینگ و رصد فعالان جامعه مد، از آغاز تابستان تاکنون، نه‌تنها شاهد حرکت‌های پویایی در عرصه مد نبوده‌ایم بلکه رؤیای برگزاری ۱۵۰ نمایشگاه فاخر در عرصه مد که عرصه‌ای پویا و مرتبط با پوشاک که یکی از سه نیاز اساسی حق حیات است، رؤیایی دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد.

هرچند یکی از منتقدان طرح اجرای ۱۵۰ نمایشگاه در سال، گروه مد روزنامه شرق بود و شورای سیاست‌گذاری این گروه از آغاز معتقد بود و هست که مد، به‌عنوان مدیومی فاخر باید دارای کانسپتی فراتبلیغاتی و مفهومی فرهنگی باشد و نمی‌تواند سالانه در ۱۵۰ فقره خود را بازتولید کند، بااین‌حال به دلیل استراتژی‌های تعیین‌شده در سطح کلان و بدنه سیاست‌گذار برای پیکره مد، با این منطق که ۱۵۰ نمایشگاه فاخر به‌صورت مشارکتی به کمک حوزه مد می‌آید و سبب ارتقای آن خواهد ‌شد، به اندازه کافی متقاعدکننده بود و ارزشی را ایجاد می‌کرد که فعالان جامعه مد منتظر باشند و بازتاب‌ها را بسنجند.
دو ماه از خداحافظی قبادی گذشته و هیچ‌یک از استراتژی‌های تعیین‌شده به منصه ظهور نرسیده و شانس تحقق را به دست نیاورده است.
هیچ سفر خارجی تعیین‌کننده‌ای که شعله امیدی برای توسعه بازار مد فراروی فعالان قرار دهد، در فصل گذشته انجام نشده است. مدیران کنونی بلندپروازی چندانی در این عرصه ندارند و مانیفست برگزاری ۱۵۰ نمایشگاه به دو، سه جشنواره غیرمرتبط که خود را پشت نقاب جشنواره مد استتار کرده و موج‌سواری می‌کنند و یک سمپوزیوم نوپا و تفاهم‌نامه‌های نه‌چندان کارآمد تقلیل یافته است. رویدادهایی که از سوی بخش خصوصی دنبال می‌شود و شانس چندانی برای دریافت سهمی از ردیف بودجه مد ندارند.
بودجه امسال مد که به گفته قبادی رقمی در حدود سه میلیارد تومان است، صرف ارتقای کدام بخش از پیکره مد خواهد شد؟ با توجه به روحیه غالب محافظه‌کارانه و قناعت‌پیشه‌ای که در بدنه کنونی بنیاد ملی مد و لباس مشاهده می‌شود، تمنای حرفه‌ای فعالان مد و لباس این است که به درستی و دقیق تبیین شود که اگر بودجه سالانه مد به شکل ردیف بودجه در اختیار بنیاد ملی مد و لباس قرار گرفته است، اکنون در فصل‌های کم‌کاری که رگه‌های نبود جاه‌طلبی‌های خاص این عرصه پررنگ‌تر شده، صرف چه خواهد شد؟ هنوز هیچ پاسخ روشنی درباره استراتژی‌ها و سیاست‌های مدیران ملایم کنونی وجود ندارد.
مد به‌عنوان پویاترین هنرصنعت با ارزش افزوده بالا نیازمند جاه‌طلبی‌ها و بلندپروازی‌های اجرائی کلانی ا‌ست تا بتواند در اولین دهه پس از میلاد رسمی در کشور، خود را بازیابد، بازتولید کند و سر پا بماند. پویایی بی‌پایان این حوزه اقتضا می‌کند به‌صورت مداوم در معرض نقد، هزینه‌کردن، جلسات هم‌اندیشی، صرف بودجه و تعریف خلاقیت‌های مطابق با هنجارها و فرهنگ‌های مورد پذیرش کشور قرار گیرد.
پرداختن به مباحث تئوری، خاطره‌گویی و پیگیری رویدادهایی که جز مباحث نظری و علمی هیچ ارزش کاربردی و ارزش‌افزوده‌ای ندارد و به جد از سوی بازوی رسانه‌ای معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد دنبال می‌شود، قادر نیست وجهه گم‌شده و مغفول‌مانده مد کشور را نمایان کند و جاندوباره‌ای ببخشد.
شاید منطقی باشد که خاطره‌گویی و پرده‌برداری از اقدامات اشخاص حقوقی در روند شکل‌گیری بنیاد مد و مکاتبات انجام‌شده در یک دهه اخیر بتواند چهره ملایم و مقبولی از بنیاد مد را در اذهان متبادر سازد اما مسئله امروز فعالان جامعه مد، درگیر شدن در عرصه‌های اجرائی و کاربردی مد و فاصله‌گرفتن از تبلیغات و شو‌آف‌های عامدانه است. مد امروز کشور می‌طلبد که اندک بودجه موجود صرف بازآفرینی حلقه‌های آسیب‌دیده یا معیوب شود و به‌جای پرداختن به رویدادهای تئوریک که هیچ خروجی عملیاتی و کاربردی‌ای ندارد، رویدادهای مبتنی بر احیای هفته‌های مد که مماس با فرهنگ ایرانی و اسلامی و مطابق با هنجارهای اجتماعی است، در دستور کار قرار گیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 16 مهر 98، شماره: 3544
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین