پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۶۹۴
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
فرآیند تعیین تکلیف جمع آوری و دفن پسماندهای عفونی شهر اراک، همچنان سیر فرسایشی خود را طی می کند و از جلسات تصمیم گیری برای این موضوع، تا کنون هیچ خروجی اثربخشی حاصل نشده است.

شعارسال:فرآیند تعیین تکلیف جمع آوری و دفن پسماندهای عفونی شهر اراک، همچنان سیر فرسایشی خود را طی می کند و از جلسات تصمیم گیری برای این موضوع، تا کنون هیچ خروجی اثربخشی حاصل نشده است.

توجه به مسأله محیط زیست یکی از مقوله‌های مهمی است که در سال‌های اخیر مورد تاکید فعالان زیست محیطی، مسئولین و مردم قرار گرفته است. از موارد مهم و تأثیر گذار در آلودگی‌های زیست محیطی موضوع دفع زباله است که انواع خانگی، صنعتی، بیمارستانی، عفونی و … را شامل می‌شود و در این میان زباله‌های عفونی به دلیل خطر آفرین بودن باید به صورت جدا جمع آوری، بی خطر سازی و سپس دفن شود.

در حال حاضر جمع آوری و دفن زباله‌های عفونی مطب‌ها و کلینیک‌های سطح شهر اراک به یک معضل تبدیل شده است، زباله‌هایی که شامل سر سرنگ، اجسام نوک تیز و برنده است و بدون توجه به همراه دیگر زباله‌ها رهاسازی می‌شود که علاوه بر خطرات زیست محیطی، تهدیدی جدی برای سلامت مردم محسوب می‌شود.

اینجاست که اجرای قانون جامع پسماند کشور مطرح می‌شود، قانونی که در سال ۸۳ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و شورای نگهبان آن را تأیید کرد و در راستای تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی و به منظور حفظ محیط زیست کشور از آثار زیانبار پسماندها و مدیریت بهینه آنها، تمامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و مؤسسات و نهادهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و البته تمامی شرکت‌ها، مؤسسات، اشخاص حقیقی و حقوقی موظف هستند این قانون را رعایت کنند.

چند سالی است مساله دفع پسماندها زباله‌های عفونی اراک در جلسات مختلف مطرح و از سوی مسئولین بیان شده است، اما رسیدگی و بررسی این معضل هر بار با فراز و نشیب‌های فراوان همراه بوده است.

در اولین جلسه کارگروه پسماند در سال جاری، بنا به تاکید زندیه وکیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی به دانشگاه علوم‌پزشکی اراک و سازمان نظام پزشکی استان مرکزی، ۶ ماه فرصت داده شد تا به منظور مدیریت پسماندهای عفونی، پیمانکار قوی و منطبق با استانداردها و قوانین انتخاب شود و سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک نیز مدیریت این پسماندها را در محل دفن انجام دهد. حال اینکه این اقدامات تا چه اندازه انجام شده است، مشخص نیست.

در آخرین نشست کارگروه پسماند استان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بار دیگر عنوان کرده بود که ظرف مدت زمان یک ماه باید وضعیت پسماندهای عفونی تعیین تکلیف شود و نظام پزشکی را مکلف کرده بود که از طریق بخش خصوصی اقدامات لازم نسبت به جمع آوری پسماندهای عفونی مطب‌ها را انجام دهد.

در همین رابطه حمیدرضا قناتی، سرپرست سازمان پسماند شهرداری اراک طی مصاحبه‌ای به یکی از رسانه‌ها گفته بود که با اینکه شهرداری وظیفه‌ای نسبت به جمع آوری زباله‌های عفونی ندارد، اما خدمات مربوط به این حوزه را فقط تا آخر شهریور ماه امسال انجام می‌دهد.

وضعیت دفع و دفن پسماندهای عفونی اراک هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

معاون عمرانی فرماندار شهرستان اراک در این رابطه عنوان کرد: در آخرین جلسه کارگروه پسماند که با حضور معاون امور عمرانی استاندار برگزار شد مقرر شده بود، کمیته‌ای با مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی اراک یک یا دو شرکت که توان اجرایی مدیریت دفع و دفن این پسماندها را دارند انتخاب کنند.

جمع آوری پسماندهای خانگی برعهده شهرداری است اما زباله‌های عفونی با شهرداری نیست، پس از بی خطرسازی و کم خطرسازی، شهرداری می‌تواند در دفن این زباله‌ها همکاری کند حجت الله نصیری افزود: قرار شد ظرف یک ماه نظام پزشکی با بررسی شرایط عقد قرارداد و … به عنوان کارفرما، صلاحیت این شرکت‌ها را به حوزه عمرانی استانداری اعلام کند و بنا بر مصوبه آخرین جلسه پسماند، تا پایان شهریور ماه این مهم تعیین تکلیف شود.

معاون عمرانی فرماندار شهرستان اراک بیان کرد: همچنین مقرر شد اگر نظام پزشکی در مدت تعیین شده این کار را انجام ندهد، استانداری ورود کند تا با این شرکت‌ها قرارداد منعقد شود و مشکل دفع پسماند زباله‌های عفونی در اراک برطرف گردد.

وی اظهار کرد: تاکید ما نیز بر این است که قضیه دفع و دفن پسماندهای عفونی هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف و به دستگاه‌های مربوطه سپرده شود تا این معضل شهر اراک رفع گردد.

معاون عمرانی فرماندار شهرستان اراک خاطر نشان کرد: جمع آوری پسماندهای خانگی بر عهده شهرداری است اما زباله‌های عفونی با شهرداری نیست، بلکه پس از بی خطر سازی و کم خطر سازی، شهرداری می‌تواند در بحث دفن این زباله‌ها همکاری کند. مسئولیت کارگروه پسماندهای عفونی بر اساس قوانین و مقررات با دانشگاه علوم پزشکی است.

ضرورت ساماندهی اصولی پسماند عفونی مطب‌ها و کلینیک‌های اراک

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز اظهار داشت: در قانون مدیریت پسماند وظایف دستگاه‌های اجرایی در راستای مدیریت پسماندهای عفونی به صراحت بیان شده است.

رضا میرزایی بیان کرد: در سنوات گذشته کارگروه مدیریت پسماند استان در شهر اراک جمع آوری و دفن این پسماندها را بر عهده شهرداری گذاشت، اما در حال حاضر موضوع به کارگیری یک شرکت پیمانکار که در کمیته پسماند عفونی، روش آن جهت بی خطر سازی پسماندهای عفونی تأیید شده باشد، در دست اقدام است.

در خصوص پسماند عفونی مطب‌ها و کلینیک‌ها تاکنون روند صحیح و اصولی کار دفع و دفن، تحقق نیافته است و با توجه به اهمیت موضوع، لازم است که عملیاتی شود وی گفت: هم اکنون پسماند عفونی بیمارستان‌های اراک بی خطرسازی شده به محل دفن منتقل و مجدداً با نظارت و پیگیری اداره کل محیط زیست، در ترانشه ای جداگانه آهک زنی می‌شود، اما در خصوص پسماند عفونی مطب‌ها و کلینیک‌ها تاکنون روند صحیح و اصولی کار دفع و دفن، تحقق نیافته است و با توجه به اهمیت موضوع، لازم است که عملیاتی شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: در حال حاضر تمامی ۲۲ بیمارستان استان مرکزی مجهز به دستگاه اتوکلا بی خطر ساز پسماند هستند.

میرزایی ادامه داد: همچنین بنا به دستور دادستان، در محل دفن پسماندهای اراک زمینی برای اتوکلاو اختصاص یافته تا پسماندهای خرد عفونی را بی خطر سازد و آنها را دفن کند و سازمان حفاظت از محیط زیست استان این موضوع را نظارت می‌کند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی گفت: در گذشته نیز پسماندهای مطب‌ها جمع آوری و به صورت بهداشتی دفن می شده، اما اخیراً بر اساس دستور العمل باید پسماندهای عفونی در ابتدا اتوکلاو و سپس دفن شود.

به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت این موضوع، وضعیت جمع آوری، بی خطر سازی و دفن پسماندهای عفونی شهر اراک باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود و نباید این موضوع ماه‌ها به طول بیانجامد. ضمن پیگیری دستگاه‌های مسئول، تولیدکنندگان زباله‌های عفونی از جمله مطب‌ها و کلینیک‌ها نیز باید به اهمیت این مساله توجه کنند تا یک بار برای همیشه این معضل در شهر اراک رفع شود.

شعار سال ،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار2مرداد 98،کدخبر: 4674904، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین