پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۰۶
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱
واشینگتن پست در مطلبی خواستار اتحاد و موضع‌گیری سخت‌تر احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در قبال ایران شد.

شعار سال:واشینگتن پست در مطلبی نوشت: اولین سالگرد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گذشت و اکنون جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بیش از هر زمان دیگری درباره ایرادات این توافق و مسیر پیش رو با یکدیگر اتفاق‌نظر دارند. اگر بخواهیم واضح صحبت کنیم، مشکل اصلی، دولت ضعیف و فریبکار اوباماست که مخل تلاشهای هر دو حزب در کنگره شد و اجازه شکل‌گیری یک توافق خوب را با ایران نداد. اما پس از رفتن اوباما، دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه می‌توانند بر سر ایران با یکدیگر توافق کنند.

در ادامه مطلب واشینگتن پست ادعا شده است: «موسسه امنیت ملی یهود» در گزارش ویژه‌ای که درباره عملکرد ایران در قبال برجام منتشر کرده، نوشته است: "دولت اوباما مدعی بود که این توافق از هسته‌ای شدن ایران جلوگیری خواهد کرد؛ اما در واقع، این توافق در دوره 10 ساله خود به ایران اجازه می‌دهد که مانند گذشته زیرساخت‌های هسته‌ای خود را حفظ کند. همانطورکه از نام برنامه جامع اقدام مشترک بر می‌آید، این توافق باید "جامع" باشد؛ اما صرفاً یکی از ابعاد برنامه هسته‌ای ایران یعنی غنی‌سازی را مدنظر قرار می‌دهد و هیچ محدودیتی برای ابعاد مهم دیگر آن قائل نشده است. از سوی دیگر، مقامات دولت اوباما تاکید داشتند که این توافق باعث شفاف شدن برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد؛ اما اطلاعات ما از برنامه هسته‌ای این کشور اکنون به طرز خطرناکی کمتر از دوره قبل از برجام است. همچنین، مقامات دولت اوباما در نشست خود با اعضای کنگره به کرات وعده دادند که آمریکا در طول اجرای برجام فشار خود بر ایران را حفظ خواهد کرد؛ اما از آغاز اجرای برجام تاکنون آمریکا روز به روز فشار خود بر این کشور را کمتر کرده و باعث کاهش اعتبار منطقه‌ای و جهانی خود شده است. در واقع، آمریکا چنان برروی این توافق سرمایه‌گذاری کرده است که حتی در برابر تهدیدات مستقیم ایران نیز از هرگونه تنش با این کشور پرهیز می‌کند."

واشینگتن پست در ادامه مدعی شد: "صحت گزارش «موسسه امنیت ملی یهود» روز جمعه با چهارمین آزمایش موشکی غیرقانونی ایران به اثبات رسید. ضمن اینکه ادعای این گزارش درباره تداوم فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز به نظر کاملا درست است؛ زیرا همانطورکه می‌دانیم ایران همچنان پس از توافق هسته‌ای به ساخت سانتریفیوژهای قدرتمند ادامه داده و طبق گزارش جدید نهادهای اطلاعاتی آلمان، همچنان به دنبال دسترسی غیرقانونی به فناوری هسته‌ای است."

واشینگتن پست در ادامه اضافه کرد: "گزارش «موسسه امنیت ملی یهود» حاوی گام‌های پیشنهادی متعددی است که لزوما شامل لغو توافق هسته‌ای ایران نیست. این گزارش پیشنهاد می‌کند که در صورت تداوم آزمایش‌های موشکی ایران، دولت آمریکا گامهای محکم‌تری را برای پاسخ به آن بردارد و توانمندی دفاع موشکی خود، اسرائیل و کشورهای عرب را در قالب یک سامانه دفاعی چندلایه برای مقابله با تهدیدات موشکی ایران و همپیمانانش در منطقه به کار گیرد. در این گزاش همچنین پیشنهاد شده است که آمریکا در چارچوب اختیارات شورای امنیت سازمان ملل، "استفاده از زور" را برای جلوگیری از دسترسی ایران به ملزومات برنامه هسته‌ای خود در خارج از کشور در دستور کار قرار داده و محدودیت‌ مقطعی غنی‌سازی از سوی این کشور که در توافق هسته‌ای به آن اشاره شده را به محدودیت دائم تبدیل کند."

در ادامه این مطلب آمده است: علاوه بر این اقدامات، رئیس جمهور آینده آمریکا قطعا اقدامات دیگری را نیز می‌تواند در دستور کار قرار دهد. او می‌تواند امتیازات متعددی که جان کریوزیر امور خارجه آمریکادر طول این یک سال به ایران اعطا کرده است را پس گرفته و سیاست منسجم‌تری را برای سرنگونی بشار اسد - رئیس جمهور سوریه - که نزدیکترین متحد ایران است در دستور کار قرار دهد.

اما پیش از این، کنگره نیز می‌تواند گامهای موثری در این رابطه بردارد. مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته از معامله 25 میلیارد دلاری شرکت بوئینگ با ایران جلوگیری کرد و در پاسخ به آزمایشات موشکی ایران، چند لایحه دیگر را نیز در رابطه با منع دسترسی این کشور به دلار و خرید آب سنگین از این کشور به تصویب رساند. اعضای جمهوری‌خواه مجلس سنا نیز به دنبال تحریمهای بیشتری علیه ایران به دلیل نقض حقوق بشر، انجام آزمایشات موشکی و حمایت از تروریسم هستند و حتی سناتورهای دموکرات نیز لایحه‌ای را برای تمدید "قانون تحریم‌های ایران" که امسال منقضی می‌شود، پیشنهد داده‌اند.

نگارنده در ادامه مدعی شد: در حال حاضر بسیاری از اقداماتی که جمهوری‌خواهان از آن حمایت می‌کنند مورد حمایت هیلاری کلینتون نیست و او با وجود تهدید به تحریم بیشتر ایران در صورت تداوم آزمایشات موشکی، از توافق هسته‌ای دفاع کرده است. در هر حال، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها اکنون به این جمع بندی رسیده‌اند که باید موضع سخت‌تری را در قبال برنامه هسته‌ای ایران و رفتارهای بی‌ثبات‌کننده این کشور در منطقه اتخاذ کرد. آنها معتقدند که برای افزایش منافع توافق هسته‌ای ایران و رفع ایرادات آن باید اقدامات جدی‌تری را به اجرا گذاشت.

واشینگتن پست در پایان نوشت: اما چنین تغییری تنها زمانی اتفاق می‌افتد که فردی جدید با رویکردی جدید وارد کاخ سفید شود. رئیس جمهور بعدی آمریکا باید بداند که سرپیچی ایران از توافق هسته‌ای در درجه اول، نشان دهنده ایرادات موجود در این توافق است. او بر عکس اوباما که تنها به حفظ میراث هسته‌ای خود می‌اندیشد، نباید سرپیچی‌های ایران از توافق هسته‌ای را بدون پاسخ بگذارد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 28 تير 1395، کد مطلب:۵۶۹۶۳۲۵:www. yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین