پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۰۷۴
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
بریتانیا روز جمعه اعلام کرد کشتی جنگی دومی را به خلیج فارس اعزام میکند و سطح هشدار نظامی را در این منطقه غنی از نفت به دلیل تنش‌های ناشی از قایق‌های تفریحی ایران، تهدید یک کشتی بزرگ انگلیس بود افزایش خواهد داد.

شعارسال: بریتانیا روز جمعه اعلام کرد کشتی جنگی دومی را به خلیج فارس اعزام میکند و سطح هشدار نظامی را در این منطقه غنی از نفت به دلیل تنش‌های ناشی از قایق‌های تفریحی ایران، تهدید یک کشتی بزرگ انگلیس بود افزایش خواهد داد.

به گزارش «آزادی»، این تصمیم در حالی اعلام شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، جنگ لفظی خود را با جمهوری اسلامی، که بخش‌هایی از تعهدات خود در توافق هسته‌ای که واشنگتن از آن به کلی خارج شده، را کنار گذاشته، افزایش داده است.

ترامپ در این خصوص به خبرنگاران خارج از کاخ سفید گفته: "ایران بهتر است مراقب باشد. آن‌ها در زمین بسیار خطرناکی بازی میکنند. ایران، اگر گوش می‌کنی، بهتر است مراقب باشید. "

مقامات بریتانیایی گفتند که استقرار این کشتی‌های جنگی بخشی از چرخش نظامی از پیش برنامه ریزی شده است و به منظور اطمینان از حضور نیروی دریایی انگلیس در یکی از مهمترین مسیر‌های حمل و نقل نفتی در جهان است.

اما یک منبع مطلع گفته که این چرخش تنها چند روز پیش برنامه ریزی شده و به واسطه آن باید دو فروند از پیشرفته‌ترین کشتی‌های بریتانیایی که به طور مشترک در آب‌های نزدیک ایران گشت زنی میکنند، برای مدت زمانی که ممکن است چند هفته طول بکشد به این منطقه اعزام شوند.

یک سخنگوی دولت بریتانیا گفته که کشتی جنگی HMS Duncan "در این منطقه مستقر شده تا از حضور مداوم نیروی دریایی ما در منطقه اطمینان حاصل شود در حالی که کشتی نگی HMS Montrose برای تعمیر و نگهداری و تغییر وضعیت خدمه‌ای که از پیش برنامه ریزی شده به ماموریت اعزام شده است. "

دولت انگلیس در ابتدای هفته تصمیم گرفت تا سطح هشدار امنیتی برای کشتی‌هایی که از طریق آب‌های ایران تردد می‌کنند تا را در یک مقیاس سه درجه‌ای به درجه سه افزایش دهد که نشان دهنده یک تهدید بحرانی است.

کشتی HMS Duncan یک ناوشکن دفاع هوایی است که مجموعه‌ای از موشک‌های ضد کشتی هارپون را حمل می‌کند و بیش از ۲۸۰ خدمه و نیروی نظامی دارد.

ماجرا‌های تنگه هرمز یک هفته پس از آن رخ داد که نیروی دریایی سلطنتی انگلیس به مقامات جبل الطارق کمک کرد تا یک تانکر ایرانی را توقیف کند که مقامات آمریکایی معتقدند در حال تلاش برای تحویل نفت به سوریه بوده که نقض مجموعه‌ای از تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا است.

ایران این توقیف را محکوم کرده و یک سری هشدار‌های شدید را هم برای ایالات متحده و هم برای بریتانیا در مورد حق خود برای انجام اقدامات نامشخص در مورد این توقیف صادر کرده است. وزارت امور خارجه ایران سفیر بریتانیا را فراخواند، و در همین حال ظریف به زبان انگلیسی در توییتر گفت که "ایران نه عضو اتحادیه اروپا است و نه تحت هیچگونه تحریم نفتی از سوی اروپا قرار دارد. " وی این اقدام گلیس را یک "دزدی دریایی" خواند.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا روز جمعه برای غلبه بر افزایش تهدیدها، دعوت به خونسردی کرد. هانت گفت: "ما می‌خواهیم همه تلاشی که می‌توانیم انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که افزایش ناخواسته تنش که می‌تواند برای جهان بسیار خطرناک باشد را تداشته باشیم. "

مقامات جبل الطارق - یک قلمرو خارجی وابسته به بریتانیا در قسمت جنوبی اسپانیا - در روز جمعه گفتند که تانکر ایرانی ۲.۱ میلیون بشکه نفت خام سبک را حمل می‌کرده.

آن‌ها همچنین اصرار داشتند که بدون هیچ فشار خارجی از دریانوردان بریتانیا درخواست کرده بودند به توقیف تانکر ایران کمک کنند. بهر حال این توقیف به عنوان بخشی از کمپین "فشار حداکثری" ایالات متحده به ایرانیان دیده میشود. ایران مشغول مذاکرات با اروپا و در تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای است. بنابراین، این اقدام انگلیس علیه یک تانکر ایرانی را به عنوان توهینی به خود و تلاش هایش میبیند.

پلیس جبل الطارق در روز پنج شنبه اعلام کرد کاپیتان و افسر تانکر ایرانی بازداشت شده اند و در روز جمعه دو نفر دیگر از اعضای هندی خدمه نیز بازداشت شدند. اما اواخر روز جمعه گفت که همه این چهار نفر بدون هیچ محکومیتی آزاد شده اند.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی تابناک ،تاریخ انتشار: 22 مرداد1398،کدخبر:911299 www.tabnak.ir،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین