پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۲۷۹۷۸
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴
در حالیکه هفته گذشته وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری موضوع حمایت از مؤسسات غیرانتفاعی را مطرح کرد، اکنون این مؤسسات انتقادهایی جدی را درباره وزارت علوم بیان می‌کنند.
شعارسال: تقریباً تمام فعالان حوزه دانشگاهی این مسئله را می‌دانند که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای حفظ و گسترش مؤسسات غیرانتفاعی هزینه‌های بسیاری را متحمل شده است. عدم وجود هیئت علمی کافی، بی‌کیفیت بودن تدریس در مؤسسات و هزاران مسئله دیگر از جمله انتقاداتی هستند که به وزارت علوم در حوزه این مؤسسات وارد است.

با این همه پس از این انتقادات فراوان بود که وزارت علوم و مؤسسات غیرانتفاعی نسبت به یکدیگر مواضع شدیدی اخذ کردند. با این حال این مؤسسات بی‌کیفیت همچنان تحت حمایت این وزارتخانه قرار دارند در حالی که شاید از نظر کیفی به شدت دچار مشکل باشند.

وزیر علوم: اگر قانون رعایت نشود تعطیل می‌شوند!

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار آنا، با اشاره به مؤسسات غیرانتفاعی گفت: «از مؤسسات غیرانتفاعی حمایت می‌کنیم اما حمایت دستگاه‌های اجرایی و وزارت علوم از این مؤسسات به شرطی است که استانداردهای لازم را رعایت کنند و درصورتی‌که در راستای آیین‌نامه‌ها عمل نکنند، فعالیت آن مؤسسات را متوقف می‌کنیم.»

وی ادامه داد: «به مؤسسات غیرانتفاعی تذکر داده‌ایم که اگر فعالیت مؤسسه‌ای با آیین‌نامه‌های قانونی مطابقت نداشته باشد با مشکل پذیرش دانشجو و فعالیت مواجه می‌شوند و با این مؤسسات متخلف برخورد می‌شود.»

آهون‌منش: سازمان سنجش کوتاهی کرده است/ نمی‌دانیم می‌خواهند چکار کنند!

علی آهون‌منش در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره انتقادش از پذیرش بدون کنکور سازمان سنجش اظهار کرد: رشته‌های غیرانتفاعی‌ها را در دفترچه کنکور نزدند.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه رشته‌های مؤسسات غیرانتفاعی در دفترچه انتخاب رشته آمده است؟ افزود: رشته‌های که در دفترچه وجود دارد رشته‌های قبلی است و رشته‌های جدید در دفترچه نیامده است.

رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی در ادامه در واکنش به اینکه برخی از رشته‌ها در اصلاحیه‌ها آمده است، ادامه داد: در اصلاحیه‌ها هم نیامده است.

آهون‌منش تأکید کرد: هنوز معلوم نیست در پذیرش‌هایی که براساس مدرک انجام می‌شود، سازمان سنجش پذیرش می‌کند یا اینکه مؤسسات با مراجعه داوطلبان پذیرش می‌کنند و اینکه اگر پذیرش‌ها ازسوی سازمان سنجش انجام می‌شود به چه نسبتی پذیرش‌ها صورت می‌گیرد. در دانشگاه‌های بزرگ و کوچک چگونه دانشجو پذیرش می‌شود، مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد.

وی درباره انتخاب رشته داوطلبان و اینکه امکان انتخاب ۱۰۰ کدرشته‌محل را دارند؟ گفت: وقتی ما نیستیم داوطلبان چه رشته‌هایی را انتخاب می‌کنند؟ منظورم رشته‌های جدید است. تعدادی از رشته‌ها در اصلاحیه آمده است اما خیلی از داوطلبان به اصلاحیه‌ها توجه نمی‌کنند و رشته‌های جدید نادیده گرفته می‌شود.

رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی بیان کرد: مؤسسات غیرانتفاعی پیشنهاد دادند که دو دفترچه باآزمون و بدون‌آزمون یکی و رشته‌ها به دو بخش شوند ولی این پیشنهاد بدون دلیل رد شد.

وی در پاسخ به اینکه امسال ظرفیت رشته‌های حضوری مؤسسات غیرانتفاعی ۲۱۸ هزار نفر است، ادامه داد: نه معلوم نیست. مؤسسات غیرانتفاعی می‌توانند ۱۰ درصد ظرفیت کل پذیرش کنند، این پذیرش بستگی به این دارد که چند نفر انتخاب رشته کنند.

آهون‌منش در ادامه در واکنش به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه یعنی از ۷۶۷ هزار نفر ظرفیت کل به مؤسسات غیرانتفاعی باید ۷۶ هزار ظرفیت اختصاص می‌یافت؟ گفت: این ظرفیت را داده است ولی اینقدر پذیرش نمی‌شود.

رئیس اتحادیه موسسات غیرانتفاعی در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید سازمان سنجش در پذیرش‌ها مؤسسات غیرانتفاعی را در اولویت آخر قرار دهد، بیان کرد: نمی‌دانم اینها جزء ابهامات است. ما نمی‌دانیم دقیقاً می‌خواهند چه کنند.

وی در واکنش به اینکه آیا غیرانتفاعی‌ها تمایل دارند که خودشان جداگانه پذیرش کنند؟ گفت: بله تمایل داریم. داوطلبان می‌توانند به واحدها بروند و ثبت‌نام کنند. اگر سازمان سنجش می‌خواهد پذیرش کند لازم است ما بدانیم که می‌خواهند چه دانشجویانی را به مؤسسات غیرانتفاعی بدهند.

شعبده بازی به سبک وزارت علوم؛ ظرفیت پذیرش مؤسسات غیرانتفاعی ۲۴۳ هزار نفر است!

به گزارش آنا، همانطور که گفته شد آمارها نشان می‌دهد که مؤسسات غیرانتفاعی به تنهایی ۲۱۸ هزار و ۳۲۵ در دوره‌های باآزمون و بدون آزمون و ۳ هزار و ۴۸۰ نفر در دوره‌های مجازی دانشجو جذب می‌کنند.

براساس اصلاحات دفترچه انتخاب رشته ۲۱ هزار و ۲۰۰ ظرفیت جدید به‌عنوان رشته‌های جدید به مؤسسات غیرانتفاعی اختصاص داده شده است. اکنون در مجموع، ظرفیت پذیرش این مؤسسات به ۲۴۳ هزار نفر می‌رسد و این در حالی است که مجموع دانشجویان جذب‌شده در دانشگاه‌های غیردولتی اعم از غیرانتفاعی، پیام‌نور و آزاد اسلامی در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ نشان می‌دهد بیش از ۱۹۰ هزار نفر در دوره کارشناسی پذیرش شده‌اند.

با این حال پس از بررسی چنین مواضعی آن هم در زمانی که انتقادات بسیاری نسبت به کیفیت مؤسسات غیرانتفاعی و حمایت بی‌چون و چرای وزارت علوم از این مؤسسات وارد می‌شود؛ به نظر می‌رسد این موضع‌گیری‌ها صرفاً یک حرکت سیاسی برای آرام نگه داشتن فضا علیه مؤسسات غیرانتفاعی است. اما فارغ از این مسائل سؤال اصلی اینجاست که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا چه زمانی با بازی‌‌های مختلف می‌تواند مشکلات این مؤسسات را لاپوشانی کند؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 28 مرداد 1398 ، کدخبر: 411099 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین