پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۸۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۵
ثبت جهانی مبل و منبت ملایر در دستور کار استانداری همدان قرار دارد و استاندار قول‌هایی در این زمینه داده، اما این شهر زیرساخت‌های لازم برای جهانی شدن را دارد؟

شعار سال: در دورانی که بهبود وضعیت اقتصادی کشور، وابستگی هرچه کشور اقتصاد به نفت است، می‌توان از ظرفیت صنایع و کارگاه‌های کوچک تولیدی برای رسیدن به این هدف بهره‌مند شد. یکی از این صنایع که می‌تواند در هم بازار پررونقی داشته باشد و هم در منطقه حرفی برای گفتن داشته باشد، صنعت مبل و منبت است.


سهم یک درصدی ایران از بازار مبل جهان

بیش از ۶۰ درصد بازار منبت ایران در اختیار تولیدکنندگان ملایری است. بازاری که به گفته کارشناسان مبل در عرصه بین المللی تنها یک رقیب دارد؛ ایتالیا. اما سهم بازار مبل ایران در سطح جهان چقدر است؟ کارشناسان می‌گویند از گردش مالی ۶۴۰ میلیارد دلاری بازار مبل از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ تنها یک درصد سهم ایران بوده است. این بازار نیازمند آن است که نشان تجاری آن ایجاد شده و در سطح دنیا با یک نشان تجاری معرفی شود.

سه سال پیش بود که شهر ملایر به عنوان شهر ملی منبت معرفی شد و حالا مسئولان و نمایندگان این استان در تلاش هستند تا منبت ملایر را به ثبت جهانی برسانند. این موضوع را استاندار ملایر در چند روز گذشته و در حاشیه افتتاح جشنواره تابستانی مبل و منبت ملایر مطرح کرده است.

این جشنواره از سه سال گذشته، هر ساله در ملایر برپا می‌شود و خریداران بسیاری را از سراسر کشور به خود جذب می‌کند. فرصت‌ها وظرفیت‌های اقتصادی این جشنواره می‌تواند برای تولید و برندسازی مبل ملایر زمینه ساز باشد؛ اما آیا ظرفیت‌های شهر ۱۷۰ هزارنفری ملایر، برای پذیرش این عناوین آماده است؟ آیا این شهرستان می‌تواند حجم زیادی از مسافران و گردشگران را در خود جای دهد؛ از آنان پذیرایی کند و اوقات خوشی را برایشان فراهم آورد؟ مسئولان ملایری که به دنبال جهانی شدن این شهر هستند، برای زیرساخت‌های شهری آن هم فکری کرده اند؟


ملایر را جهانی می‌کنیم

سعید شاهرخی، استاندار همدان در مراسم افتتاح جشنواره مبل و منبت ملایر از سهم سه هزار میلیارد تومانی این شهرستان از صادرات استان همدان خبر می‌دهد و از برنامه ریزی استانداری برای ایجاد ۱۰ هزار شغل به صورت سالانه در این شهرستان می‌گوید.

او به فعالیت بیش از ۲۵ هزار نفر از مردم همدان در صنعت مبل و منبت اشاره می‌کند و می‌گوید: این صنعت فرصت بزرگی برای توسعه ملایر است.

به گفته استاندار همدان ثبت جهانی مبل و منبت ملایر در جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور مطرح شده، مشکلاتی دارد و به زودی با حل این مشکلات، افتخار عنوان جهانی برای مردم ملایر ثبت می‌شود، اما وی همچنان توضیحی درباره زیرساخت‌های لازم برای جهانی شدن یک شهر سخن نمی‌گوید.


علی تقوی، دانشجوی بسیجی ملایر که خود دغدغه توسعه بازار ملایر را دارد، اما به نبود زیرساخت‌ها هم توجه می‌کند، معتقد است که اکنون مهم‌ترین مشکل صنعت مبل ملایر، سوءاستفاده افراد سودجود از نام جشنواره است.

جای خالی نظارت در جشنواره مبل ملایر

تقوی توضیح می‌دهد: کسانی که شناختی از بازار مبل ندارند، در ایام برگزاری جشنواره مغازه‌ای را برای مدت چندماه تابستان کرایه می‌کنند و کالای مرغوبی را هم تحویل خریداران نمی‌دهند.

دبیر تبیین مواضع بسیج دانشجویی ملایر اشاره می‌کند: معمولان این امر از سوی برخی افراد اتفاق می‌افتد که شغل اصلی آنان نمایشگاه داری نیست و با فراز و فرود این صنعت آشنایی ندارند، اما به سود خوب جشنواره آگاه هستند.

وی بیان می‌کند: این افراد در همان ایام برگزاری جشنواره مغازه‌ای را اجاره می‌کنند و در زان برگزاری آن سفارش می‌گیرند، اما پس از پایان کار جشنواره و تحویل مغازه ها، باعث می‌شوند که محصول خوب و به موقع دست مشتری نرسد.

تقوی به چند مورد شکایت در سال‌های قبل به دلیل تأخیر در انجام تعهدات قرارداد و همچنین ارسال محصولات بی کیفیت اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: این امر از اعتبار بازار‌های مبل در ملایر به شدت می‌کاهد.

وی می‌گوید: گاهی مشاهده شده مبلی که در پیشخوان مغازه و پیش چشم مشتری قرار دارد از بهترین نوع چوب ها، رنگ‌ها و پارچه‌ها تهیه شده است. اما پس از دریافت سفارش مشتری و ارسال محصول به شهر دیگر، محصولی با کیفیت متفاوت به ارسال شده است.

این دانشجوی ملایر می‌گوید: از طرف دیگر بهترین چوب برای تولید مبل منبت چوب ملایر چوب راش است، اما کار‌هایی در طول برگزاری جشنواره از شهر‌های دیگر وارد ملایر می‌شود و به اسم منبت ملایر به فروش می‌رسد از انواع دیگر چوب مانند توسکا تولید می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: مبل تولید شده با چوب توسکا به لحاظ کیفیت و قیمت با مبل تولید شده با چوب راش، بسیار متفاوت است و اطلاع رسانی درباره این موضوع زمانی بیشتر اهمیت می‌یابد که می‌دانیم اغلب مشتری‌ها از نوع و کیفیت چوب‌ها آگاهی کافی ندارند.


زیرساخت های امنیت و رفاه مسافران ملایر در حد شهری جهانی است؟

تقوی مشکل دیگر در ترویج صنعت مبل و منبت ملایر را نبود خدمات رفاهی مناسب برای مسافران می‌داند و می‌گوید: ایستگاه‌هایی با حضور افراد مطلع و راهنما برای ارائه اطلاعات به مسافران، ارائه نقشه شهر، بروشور تاریخچه شهر و اطلاعاتی درباره بازار‌های مبل و منبت در سطح شهر در طول تابستان و به ویژه در طول برگزاری جشنواره تدارک دیده نشده است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی ملایر ادامه می‌دهد: موضوع اسکان مسافران هم مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته است؛ برخی از افرادی که برای بازدید از نمایشگاه و خرید نیاز به زمان بیشتر دارد، برای اسکان شب مجبور می‌شوند مسیر ۹۰ کیلومتری ملایر همدان را طی کنند و برای استراحت شب به همدان بروند.

راهکار تقوی برای مواقع این چنینی قسمت بندی سالن‌های ورزشی یا مجموعه‌های عمومی شهر است که فضایی برای استراحت یک شب مسافران را فراهم می‌کند.

وی می‌گوید: پارک سیفیه ملایر امکان پذیرایی از مسافران را دارد، اما در این پارک نمی‌توان به طور کامل امنیت خانواده‌ها را تأمین کرد و این در حالی است که برخی مسافران و بازدیدکنندگان از جشنواره، شب‌های خود را در این پارک سپری می‌کنند.

بازار مبل ملایر، سومین سالگرد ملی شدن خود را در حالی جشن می‌گیرد که هنوز بسیاری از زیرساخت‌های ابتدایی و ساده در این بازار نادیده انگاشته شده اند. چرا در این شرایط استانداری همدان به دنبال ثبت جهانی این شهر است؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 26 مرداد 98، کد مطلب: 784486: www.snn.ir



اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین