پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۰۱۴
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷
کریمی در خصوص وضعیت تولید مبل و منبت در شرایط کرونایی گفت: با توجه به اینکه مواد اولیه مبل و منبت ملایر وارداتی است، تولید کنندگان، ضرر فراوانی به‌خاطر نوسانات اخیر ارز و نیز کرونا متحمل شده‌اند، چون قیمت مواد اولیه که بیشتر شامل چوب راش می‌شود، بین ۵۰۰ تا ۷۰۰درصد افزایش داشته است.
شعار سال: شهر‌های اهواز، بوشهر، کرمان، تهران، تبریز و منطقه آزاد چابهار از واردکنندگان اصلی مبل ملایر هستند. البته ملایری‌ها توانسته‌اند علاوه بر تأمین بازار‌های داخلی کشور، دست‌ساخته‌های خود را به کشور‌های عراق، کردستان عراق و کشور‌های آسیای میانه نیز صادر کنند.

استقبال زیاد مردم از تولیدات مبل و منبت ملایر موجب شد این فعالیت در این شهرستان آنقدر گسترده شود که مغازه‌های خیابان مطهری این شهر تبدیل به بورس فروش مبل شود به طوری که بیش از ۱۰۰ نمایشگاه و مغازه فروش مبل در این خیابان وجود دارد.

یکسال از ثبت تاریخی مبلمان منبت ملایر در فهرست صنایع دستی جهان می‌گذرد و اگر کرونا نبود این رویداد می‌توانست فصل جدیدی را به روی این هنر صنعت باز کند و توانمندی‌ها، ظرافت‌ها و استعداد‌های هنری بی‌همتای خود را به رخ جهانیان بکشد.

افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰درصدی قیمت مواد اولیه مبل

رئیس هیأت مدیره بازار مبل ملایر در خصوص وضعیت تولید مبل و منبت در شرایط کرونایی گفت: با توجه به اینکه مواد اولیه مبل و منبت ملایر وارداتی است، تولید کنندگان، ضرر فراوانی به‌خاطر نوسانات اخیر ارز و نیز کرونا متحمل شده‌اند، چون قیمت مواد اولیه که بیشتر شامل چوب راش می‌شود، بین ۵۰۰ تا ۷۰۰درصد افزایش داشته است.

یدالله کریمی خسارت وارد شده به تولیدکنندگان مبل و منبت در شهرستان ملایر در این مدت یک سال را بیش از ۵۰ درصد عنوان کرد و افزود: افزایش افسار گسیخته قیمت مواد اولیه و نوسانات ارز، چرخه تولید مبل و منبت را متوقف کرده است. همچنین وضعیت کرونایی در کشور و به‌دنبال آن ایجاد محدودیت‌های سفر با بسته شدن ورودی‌های شهر موجب شد، غیربومی‌ها نتوانند وارد شهر ملایر شوند در صورتی که، چون مبل و منبت ملایر قطب صنعت چوب کشور است و به‌خاطر کیفیت خوب و قیمت مناسبی که دارد و قیمت آن نسبت به تهران یک سوم است از همه جای کشور و حتی دورترین نقاط ایران برای خرید مبل و منبت ملایر به این استان می‌آمدند.
 
وی با بیان اینکه رکود فروش این تولیدات باعث شده که تولیدکنندگان نقدینگی لازم را برای خرید مواد اولیه نداشته باشند، افزود: تولیدات مبل و منبت افت کرده و با توجه به اینکه بازار شب عید است، امیدواریم با بهبود وضعیت و برداشته شدن محدودیت‌ها، بازار مبل و منبت دوباره رونق گیرد. البته گام خوبی دراین زمینه برداشته شده، چون سایتی با عنوان «ملایر آگر» راه‌اندازی کردیم تا با فروش اینترنتی مبلمان، وضعیت نامناسب موجود را بهبود بخشد. همچنین بزودی تبلیغات تلویزیونی از شبکه‌های مختلف ملی را هم خواهیم داشت.

وی با انتقاد از وجود دلالان و واسطه گران در چرخه واردات مواد اولیه مبل بخصوص چوب، تصریح کرد: وقتی چوب وارداتی به دست تولید کننده می‌رسد، قیمت آن چند برابر می‌شود، چون مرکز خاصی برای تهیه مستقیم چوب وجود ندارد.

کریمی گفت: ملایر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مبل در دنیاست که کیفیت بسیار خوبی هم دارد، اما سهم ما از گردش مالی ۴۶۰میلیارد دلاری مبلمان در دنیا، کمتر از یک درصد است که این نشان می‌دهد برندسازی و بازاریابی مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت ایران باید به حضور تولیدکنندگان ما در نمایشگاه‌های بین‌المللی کمک کند، چون این تولیدکنندگان توان معرفی محصولات خود را در دنیا ندارند و این جزو وظایف دولت و این سازمان است تا بتوانیم در این زمینه صادرات خوبی داشته باشیم.

کریمی تصریح کرد: کیفیت مبلمان ترکیه نسبت به مبلمان ملایر بسیار پایین‌تر است، اما در حال حاضر به بیش از ۶۰ کشور دنیا صادرات دارد و بازار منطقه را در دست گرفته است بنابراین اگر تبلیغات مناسبی برای محصولات تولیدی ملایر شود می‌توانیم در صادرات موفق باشیم.

وی گفت: در مجموع ۳۲ درصد اشتغال شهرستان در حوزه مبل و منبت است. همچنین شهرستان ملایر بیش از ۵هزار واحد کوچک و بزرگ تولیدی در حوزه ساخت مبلمان دارد و ۹هزار منبت کار نخبه در این شهرستان داریم.

فعالیت ۳۵ هزار نفر در حوزه تولید مبل ومنبت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان نیز در این باره به «ایران» گفت: استان همدان یکی از قطب‌های اصلی تولید مبل و منبت کشور است و یک شهر جهانی مبل و منبت در ملایر و شهر منبت گلریز را در تویسرکان دارد.

علی مالمیر، تعداد کارگاه‌های فعال در زمینه تولید مبل و منبت را ۵هزار کارگاه اعلام کرد و افزود: حدود ۲۰هزارتولید کننده و هنرمند صنایع دستی به طور مستقیم در تولید مبل و منبت در این استان مشغول هستند و اگر با اشتغال جانبی و تکمیل چرخه تولیدات آن‌ها در نظر بگیریم به حدود ۳۵ هزار نفر می‌رسد.

وی درباره تأثیر کرونا در تولیدات مبل و منبت اظهار داشت: در این ایام محدودیت‌هایی برای تولید مبل و منبت استان ایجاد شد. یکی از آن‌ها محدودیت‌های عمومی بود که براساس آن نمایشگاه‌های فصلی و موسمی و نیز رفت و آمد‌ها به استان وهمچنین سفر‌هایی که سال‌های قبل به این استان می‌شد و به فروش بیشتر این محصولات کمک می‌کرد، بسیار کاهش یافت یا حذف شد.

مالمیر ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه در تأمین چوب‌های داخلی محدودیت داریم، قیمت تمام شده چوب‌های وارداتی برای تولید مبل، متأثر از تغییرات نرخ ارز، افزایش چشمگیری داشته و توان مالی هنرمندان را برای تأمین سرمایه در گردش با چالش مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه با اقدامات دولت و مصوبات دولتی توانستیم تسهیلاتی را به هنرمندان اعطا کنیم، افزود: استمهال بیمه کارگاه‌ها و اعطای تسهیلات به هنرمندان و کارگاه‌های فعال استان از جمله اقداماتی بوده که می‌تواند به رفع، بخشی از مشکلات این حوزه کمک کند.

این مسئول اضافه کرد: البته رویکرد استفاده از فضای مجازی و تجارت الکترونیک از دیگر اقداماتی بوده که در این حوزه در حال انجام است تا بتوانیم عرضه محصولات تولیدی را بدون حضور فیزیکی داشته باشیم. البته با وجود اینکه بخشی از این اقدامات انجام شده، نیاز است با شتاب و حمایت بیشتر انجام شود.

به گفته مالمیر، رشد تسهیلات با افزایش چند برابری نرخ چوب‌های وارداتی تناسب ندارد، چون از یک سو، نرخ مواد اولیه افزایش یافته و از سوی دیگر به‌خاطر وضعیت کرونایی، با محدودیت فروش هم مواجه شدیم. این مسائل با همدیگر مشکلات را بیشتر کرده است. برای حل بخشی از این مشکلات، تعاملاتی با بانک‌ها در استان داشته‌ایم تا تسهیلات در نظر گرفته شده برای تولیدکنندگان مدت دار و به‌صورت سرمایه ثابت اعطا کنند.
 
فروش مبل تولیدی ملایر در فروشگاه‌های بزرگ کشور
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز درباره خسارت‌های وارد شده به تولیدکنندگان مبل و منبت ملایر به «ایران» گفت: خسارت‌هایی که در این خصوص عنوان می‌شود در مقایسه با سنوات گذشته است، چون در سال گذشته جشنواره مبل و منبت داشتیم که در آن ملایر در این حوزه تولیدی نشان جهانی گرفت به همین دلیل سال‌های گذشته فروش بیشتری داشتند در حال حاضر نیز فروش آن‌ها متوقف نشده، اما این میزان فروش برای آن‌ها قانع کننده نیست.
 
ظاهر پورمجاهد افزود: در این شرایط کرونایی همه صنوف و کسب و کار‌ها به‌دنبال وام کم بهره هستند و اینکه اقساط را برای مدت زیادی پرداخت نکنند که اگر منابع مالی اجازه می‌داد این وام‌ها به همه پرداخت می‌شد، اما منابع مالی در این زمینه محدود است و باید بین همه تقسیم شود. البته راهکار‌های مختلفی را برای کمک به آن‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم به‌عنوان مثال راه‌اندازی نمایشگاه‌های مجازی که در این زمینه اطلاعات لازم را در اختیار استان‌های بزرگ و حتی کشور‌های همسایه نیز قرار دادیم. همچنین درباره فروش مبلمان و مشتقات آن در فروشگاه‌های بزرگ کشور مذاکراتی انجام شده است.
 
وی ادامه داد: در خصوص تسهیلات کرونا تلاش کردیم اطلاع‌رسانی کنیم و حوزه صنایع دستی که مبل و منبت هم جزئی از آن می‌شود استفاده خوبی کردند، ولی چون نرخ سود تسهیلات ۱۲درصد است و مدت زمان خوابی هم که برای پرداخت اقساط در نظر گرفته بودند زیاد نبود، استقبال زیادی نشد.
 
این مسئول گفت: در ابتدا نیز تسهیلات کرونایی به بیمه شدگان داده شد، اما چون بسیاری از کارگران در کارگاه‌های تولیدی مبل و منبت بیمه نشده بودند، نتوانستند از این تسهیلات استفاده کنند البته مشکلات بیمه‌ای در این خصوص حل شد و افراد شاغل بدون بیمه نیز می‌توانستند از طریق کد ملی، از این تسهیلات استفاده کنند، اما بازهم عده‌ای به دلایل مختلف کد ملی را اعلام نکردند، چون نگران بودند تأمین اجتماعی آن‌ها را جریمه کند.
 
پورمجاهد افزود: در حوزه نمایشگاهی نیز فعالیت‌های خوبی انجام شده است به طوری که در «شهرک مبل و منبت حاجی آباد ملایر» از صندوق کارآفرینی امید وام‌هایی در اختیارشان قرار گرفت و نمایشگاه را راه‌اندازی کردند تا یک پله جلوتر از فروش بتوانند در بازار تأثیرگذار باشند.
 
وی در خصوص وضعیت نابسامان واردات مواد اولیه تولید مبل و منبت ملایر نیز تصریح کرد: جلسات زیادی با فعالان در عرصه تولید مبل و منبت ملایر برگزار کردیم که با ساماندهی از بین خودشان یک یا دو تشکل را به ما معرفی کنند تا بتوانند واردات چوب را انجام دهند، اما اول اینکه هنوز انسجام لازم را نداشته‌اند و دوم اینکه آن‌ها می‌خواهند همچنان چوب با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد کنند در صورتی الان حتی برای تأمین ارز ۴۲۰۰ بخشی از دارو‌ها و نهاده‌های دامی نیز که جزو اولویت‌هاست دچار مشکل هستیم.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان افزود: اگر اتحادیه و تشکلی از سوی این تولیدکنندگان برای واردات چوب پیشقدم شود، واسطه گری‌ها تا حدی حذف می‌شود.
 
وی اضافه کرد: در مقطعی حاضر شدیم تا ۵ میلیارد تومان تسهیلات معرفی کنیم که تشکل از سوی این تولیدکنندگان با استفاده از آن برای خرید چوب اقدام کند، اما شاغلان این حرفه برای تضمین و هماهنگی اینکه کدام تشکل این مسئولیت را در دست بگیرد، مشکل داشتند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایران آنلاین، تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۶۸۱۴۴۳، www.ion.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین