پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۸۸۲۱
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹
مدتی است که برخورد با تخلفات خودروسازان، به سوژه خبری روز تبدیل شده و هر روز شاهد انتشار اظهار نظر یکی از مسئولان در مورد تخلفات خودروسازان هستیم. پس از انتشار هزینه طراحی سمند، که در دهه هفتاد صورت گرفته و بالغ بر میلیون‌ها دلار می‌شد، انتشار هزینه طراحی پژو 206 صندوقدار نیز منتشر شد. مطابق گفتگوی سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس، بهرام پارسایی، ایران خودرو 250 میلیون دلار را هزینه اضافه کردن صندوق عقب به پژو 206 کرده است.

شعارسال: مدتی است که برخورد با تخلفات خودروسازان، به سوژه خبری روز تبدیل شده و هر روز شاهد انتشار اظهار نظر یکی از مسئولان در مورد تخلفات خودروسازان هستیم. پس از انتشار هزینه طراحی سمند، که در دهه هفتاد صورت گرفته و بالغ بر میلیون‌ها دلار می‌شد، انتشار هزینه طراحی پژو 206 صندوقدار نیز منتشر شد. مطابق گفتگوی سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس، بهرام پارسایی، ایران خودرو 250 میلیون دلار را هزینه اضافه کردن صندوق عقب به پژو 206 کرده است.

پارسایی این مساله را در حاشیه تهیه گزارش مربوط به صنعت خودرو در کمیسیون اصل ۹۰ عنوان کرد و ادامه داد: آن‌چه تاکنون برای من در جریان تهیه این گزارش آشکار شده، فساد عظیم در خودروسازی کشور، عدم نظارت بر خودروسازان و تبدیل آنها به یک مافیای قدرتمند است. طبق اسناد بدست آمده، هزینه طراحی صندوق عقب برای پژو 206، 250 میلیون دلار بوده که اگر بخواهیم این رقم را با نرخ فعلی ارز محاسبه کنیم، به رقم 3 هزار میلیارد تومان می‌رسیم. این عدد برابر هزینه‌ای است که برای راه اندازی خط تولید یک خودرو جدید نیاز است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش افزود: ما معتقدیم موارد این چنینی است که باعث می‌شود قیمت تمام شده خودروهای بی کیفیت در کشور ما چندین برابر خودروهای باکیفیت خارجی باشد و هزینه آن هم از جیب مردم پرداخت می‌شود. بخش دیگری از اظهارات وی، مربوط به هزینه طراحی سمند در دهه هفتاد خورشیدی بود که بالغ بر 120 میلیارد تومان برآورد شده است. پارسایی هزینه این طراحی را بزرگترین پرونده اختلاس آن دوره، که رقمی در حدود 123 میلیارد تومان بود، مقایسه می‌کند و در ادامه می‌گوید: پرداخت این هزینه با دلار 400 تومانی صورت گرفته بود و نتیجه کار نه مطابق استانداردهای جهانی از آب در آمد، نه برای مصرف کننده ایرانی جذابیت داشت.

بخش دیگری از سخنان پارسایی، به ادامه طراحی‌های ایران خودرو برای سمند اشاره داشت. در فاصله سال‌های 84 تا 96، سه محصول جدید از سمند مشتق شدند که عبارت بودند از سورن با هزینه طراحی 22 میلیارد تومان، دنا با هزینه طراحی 49.5 میلیارد تومان و دنا پلاس با هزینه طراحی ۳۹.۵ میلیارد تومان. ایران خودرو در مجموع حدود 110 میلیارد تومان هزینه طراحی و بهبود ظاهری سمند و تولید مدل‌های جدید مشتق از آن کرده است. بنابر گفته‌های نماینده مردم شیراز، طراحی خودرو یکی از حوزه‌هایی است که کاملا در انحصار خودروسازان بوده و به همین دلیل، سواستفاده‌ها و تخلفات گوناگونی در این حوزه صورت گرفته است.

اما تمامی هزینه‌های نجومی خودروسازان، معطوف به مساله طراحی نمی‌شود. در دوران تصدی دولت دهم، ایران خودرو مجبور شد خط تولید سمند را در ونزوئلا راه اندازی کند. به همین منظور ۹۰ میلیون دلار در آنجا هزینه شد که بعد از صرف این هزینه کشور مقصد گفت که تا ۱۰ سال دیگر به آنها برق نمی‌دهد و این حجم سرمایه ملی در آنجا از دست رفت هیچ کسی هم مؤاخذه نشد. بهرام پارسایی، در پایان سخنان خود، از قوه قضائیه خواست تا با ورود جدی به پرونده‌های خودروسازان و رسیدگی به تخلفات آن‌ها، نسبت به استیفای حقوق ملت و برخورد با حیف و میل دارایی‌های کشور، اقدام نماید.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبربانک،تاریخ انتشار:27 مرداد 98،کدخبر: www.khodrobank.com،16317

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین