پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۹۶۴
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
مطالعات جدید به بررسی این موضوع پرداخته که آیا مصرف مکمل‌های غذایی و تغییر عادات غذایی منجر به پیشگیری از افسردگی می‌شود یا خیر؟

شعارسال :مطالعات جدید به بررسی این موضوع پرداخته که آیا مصرف مکمل‌های غذایی و تغییر عادات غذایی منجر به پیشگیری از افسردگی می‌شود یا خیر؟

در حال حاضر جهان بادواپیدمی مهم از جمله چاقی و افسردگی روبروست که یکیبه سلامتی جسمی و دیگری به سلامت ذهنی مرتبط است اما هر دو می‌توانند به گونه‌ای برهم اثرگذار باشند.

مطالعات قبلی حاکیست افرادی که اضافه وزن یا چاقی دارند،بیشتر با احتمال تجربه افسردگی مواجه‌اند و این یافته‌ها متخصصان را بر آن داشته تا تاثیر ایجاد تغییر در رژیم غذاییبرکاهش افسردگی را بررسی کنند.

مطالعات جدید گروه تحقیقاتی دانشگاه‌های "اکستر" انگلیس،"وریج" آمستردام،جزایر "بالئاری" در "الما ده مایورکا"ی اسپانیا و"لایپزیگ" آلمان به بررسی تاثیراستراتژی‌های مختلف رژیم غذایی برپیامدهای سلامت روان در افراد دارای اضافه وزن یا افراد چاق پرداخته است.

یافته‌های این مطالعاتاین امیدواری را ایجاد کرده که برخی مداخلات رژیم غذایی می‌تواننددر جلوگیری از افسردگی مفید باشند، هر چندتنها ایجاد تغییرات غذایی در این مورد کافی نیست.

متخصصان در این مطالعه روی ۱۰۲۵ نفر شرکت کننده که تمامی آن‌ها دارای شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر از ۲۵ بوده که به معنای اضافه وزن یا چاقی است، آزمایشی انجام دادند.

شرکت کنندگان در این مطالعه در چهار کشور مختلفایالات متحده، آلمان، هلند و اسپانیا زندگی می‌کردند و ارزیابی‌های تخصصی همه آن‌ها را در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار داده بود اگرچه هیچ یک از آن‌ها در ابتدای مطالعه افسردگی نداشتند.

متخصصان به طور تصادفی به حدود نیمی از داوطلبانبه صورت روزانه مکمل‌های غذایی از جمله اسید فولیک، ویتامین D، روغن ماهی امگا ۳، روی و سلنیوم دادند و به نیمی دیگر دارونما دادند.

نیمی از شرکت کنندگان در گروه درمانی نیزمداخلات روانشناختی و رفتاری را با هدف کمک به بهبود عادات غذایی خود انجام دادند.

متخصصان پس از یک دوره پیگیری یک ساله دریافتند که مصرف مکمل‌ها هیچ گونه محافظتی در برابر افسردگی در مقایسه با دارونماندارد.

رفتار درمانی برای تشویق به عادت‌های غذایی بهتر نیز نتایج مثبتی در پی داشت اما این نتایج بسیار قابل توجه نبود و مانند مصرف مکمل‌ها نتوانست نقش مهمی در جلوگیری از افسردگی ایفا کند.

بنا بر گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، متخصصان در پایان اعلام کردند که مطالعات آن‌ها به طور کلی سه نتیجه‌گیری در پی داشته است. اولین نتیجه‌گیری این مطالعه آن است که یک الگوی غذایی سالم، مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، ماهی، آجیل‌ها،روغن زیتون بوده وگوشت قرمز و لبنیات پر چرب کمی در آن مصرف می‌شود و ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد. دومین نتیجه‌گیری نیز حاکی از آن است که در افراد چاق، کاهش وزن می‌تواند منجر به کاهش علائم افسردگی شود و سومین نتیجه‌گیری نشان می‌دهدشواهد موجود، استفاده از مکمل‌های غذاییرابه منظور جلوگیری از افسردگی تایید نمی‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار7 شهریور 98، کدخبر: 98060603344، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین