پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۲۶۲
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به رشد ۳۷ درصدی اهدای عضو در سال جاری، اعلامیه‌های کاغذی بر دیوارهای شهر و فضای مجازی برای فروش اعضای مختلف بدن را شیادی خواند و گفت: مردم نباید به این اعلامیه‌ها توجه نشان دهند.

شعار سال:رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به رشد ۳۷ درصدی اهدای عضو در سال جاری، اعلامیه‌های کاغذی بر دیوارهای شهر و فضای مجازی برای فروش اعضای مختلف بدن را شیادی خواند و گفت: مردم نباید به این اعلامیه‌ها توجه نشان دهند.

مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به انتقال موفقیت‌آمیز هوایی دو قلب از یزد به تهران در روز عید قربان، اظهار کرد: زمانی در کشور این نوع انتقال نشدنی به نظر می‌رسید، اما در حال حاضر تیم انتقال هوایی با همکاری مشترک وزارت بهداشت، اورژانس، نیروی انتظامی، نیروی هوایی ارتش و سپاه شکل گرفته و هر عملیات جدید انتقال نسبت به عملیات‌های پیشین روان‌تر انجام می‌شود.

وی افزود: در حال طی کردن مسیری هستیم که در کنار انتقال عضو از طریق آمبولانس و موتورلانس، ترابری هوایی نیز داشته باشیم و در کمترین زمان ممکن عضو پیوندی را منتقل کنیم. تمامی این انتقال‌ها در چارچوب سامانه‌ای به نام سامانه ترابری انتقال عضو انجام می‌شود؛ در واقع این سامانه پشتوانه بسیار محکمی برای این کار است و امیدواریم با این کار کمتر شاهد خاک‌سپاری عضو قابل اهدا باشیم.
 
انجام عمل پیوند با حمایت دولت
رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت یادآور شد: در جهان انتقال هوایی عضو و عمل‌های پیوند هزینه‌های بسیار گرانی دارد. در کشور ما با توجه به حمایت دولت این کار رایگان انجام می‌شود و ایران جزء معدود کشور‌هایی است که تمامی عملیات اهدا از فرد مرگ مغزی و پیوند عضو رایگان برای تمامی اقشار و بدون در نظر گرفتن جایگاه اقتصادی خانواده انجام می‌شود.
 
    ایران جزء معدود کشور‌هایی است که تمامی عملیات اهدا از فرد مرگ مغزی و پیوند عضو رایگان برای تمامی اقشار و بدون در نظر گرفتن جایگاه اقتصادی خانواده انجام می‌شود

شادنوش در رابطه با آخرین مورد اهدای عضو که در روز گذشته انجام شد، گفت: در مورد اخیر اعضای یک مرد ۱۸ ساله و یک زن ۳۰ ساله که در اثر تصادف دچار مرگ مغزی شده بودند با دوراندیشی و ایثار خانواده‌های آنان به ۹ نفر اهدا شد و آن‌ها را به زندگی بازگرداند. دو قلب در تهران، دو کلیه در یزد و دو کبد، دو کلیه و یک پانکراس نیز در شیراز به افراد نیازمند پیوند شد.

وی با اشاره به بیش از ۲۵ هزار بیمار در انتظار عضو، گفت: لیست بیماران نیازمند عضو روزانه در حال تغییر است، چرا که یک‌سری افراد عضو مورد نیاز خود را دریافت و از لیست خارج و همزمان تعدادی افراد جدید نیازمند به این لیست اضافه می‌شوند.
 
رشد ۳۷ درصدی اهدای عضو
شادنوش یادآور شد: در سه ماهه نخست سال جاری شاهد رشد ۳۷ درصدی در اهدای عضو بودیم. این رشد جز با فرهنگ‌سازی به وجود نیامده است. امیدواریم هیچ گاه اتفاق بدی برای هیچ فرد و خانواده‌ای رخ ندهد، اما در صورت چنین اتفاقی خانواده‌ها باید با دوراندیشی و ایثار نام این عزیز از دست رفته را با اهدای عضو‌های قابل پیوند برای همیشه زنده نگه دارند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر تنها پیوند کلیه از فرد زنده امکان‌پذیر است، گفت: هیچ عضو دیگری نمی‌تواند از طریق فرد زنده پیوند داده شود، آنچه بر دیوار‌های شهر زده شده یا در فضای مجازی دست به دست می‌شود بیشتر شیادی است و نباید مردم به این اعلامیه‌ها توجه کنند. چندی قبل آیین‌نامه اهدای کلیه از فرد زنده را ابلاغ کردیم تا بتوانیم پیوند کلیه را مدیریت و مانع از این سوء‌استفاده‌ها شویم.

شادنوش با اشاره به فعالیت سامانه جامع اهدای عضو در وزارت بهداشت گفت: ۳۳ مرکز در کشور می‌توانند پیوند کلیه انجام دهند، پیوند ریه را تنها بیمارستان مسیح دانشوری و پیوند کبد را بیمارستان بزرگ دیگر شهر‌ها می‌توانند انجام دهند. در رابطه با برداشت عضو نیز بیمارستان‌های مختلفی وجود دارند که این توانایی را دارند و اگر تیم برداشت عضو نداشته باشند تیم‌های متخصصی برای این کار اعزام می‌شوند.
 
وی با اشاره به لزوم حفظ سلامت اهدا و پیوند در کشور گفت: اسامی اهداکننده و گیرنده باید محرمانه باقی بماند؛ این یک امر قطعی در دنیا نیست، اما توصیه می‌شود برای حفظ روحیه خانواده‌ها و بیمار و همچنین سلامت کار پیوند این موضوع رعایت شود. امیدواریم اصحاب رسانه و فرهنگ که یکی از ستون‌های ثابت ترویج فرهنگ اهدای عضو هستند نیز این موضوع را مدنظر قرار دهند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن،تاریخ انتشار:9شهریور1398،کد خبر:3834753،iqna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین