پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۹۰۵
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴
معاون وزیر بهداشت گفت: استفاده از رحم جایگزین خیلی شایع نیست و در کشور ما با جمعیت 80 میلیونی حدود چند صد مورد است. استفاده از این روش اشکال شرعی و قانونی ندارد و از اکثر مراجع استعلام شده است.معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: تعدادی از کشورهای توسعه یافته از این تکنولوژی برای رفع این نقیصه استفاده می‌کنند. در کشورهای پیش رفته این مدل باروری به نام «مادر جایگزین» (Surrogacy Mother) نام برده می‌شود که در فارسی به رحم اجاره‌ای تبدیل شده است.

شعار سال: ایرج حریرچی درباره چالش‌های استفاده از رحم جایگزین گفت: تعدادی از زوج‌ها به دلیل مشکلات ناباروری و نازایی ناچارند با بهره گیری از آخرین تکنیک‌های روز دنیا بدون تجربه حاملگی و استفاده از رحم جایگزین دارای فرزند شوند. برخی از خانم‌ها به دلیل خارج کردن رحم‌شان یا این‌که رحم آن‌ها در نگهداری جنین توانایی لازم را ندارد ناچارند از روش رحم جایگزین استفاده کنند.کاربرد اصطلاح «رحم اجاره‌ای» صحیح نیست؛ زیرا ناخواسته موضوع صاحب خانه و مستاجری را مطرح و به گونه‌ای نفع مالی را القا می‌کند.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: تعدادی از کشورهای توسعه یافته از این تکنولوژی برای رفع این نقیصه استفاده می‌کنند. در کشورهای پیش رفته این مدل باروری به نام «مادر جایگزین» (Surrogacy Mother) نام برده می‌شود که در فارسی به رحم اجاره‌ای تبدیل شده است.

وی بیان کرد: این موضوع در مجموع کار بسیار مثبتی است و مشکل زوج‌های نابارور را برطرف می‌کند، اما باید در این زمینه فرهنگ سازی بیشتری انجام شود. زمانی که برای اجرای این روش، واسطه گری و دریافت پول مازاد صورت بگیرد تخلف محسوب می‌شود و باید برخورد شود.

حریرچی افزود: رحم جایگزین با پیوند عضو بی شباهت نیست، در حالی که اهدای عضو کاری مقدس به شمار می‌رود. کدهای اخلاقی بین المللی در این حوزه تاکید دارند که دهنده و گیرنده عضو هم را نشناسند.

وی اظهار کرد: در این روند تسهیل گرانی شامل پزشکان و روان پزشکان هستند که افراد را قانع کنند تا پیوند صورت پذیرد. کدهای اخلاقی باید درباره مادر جایگزین هم رعایت شوند تا معاملات مالی حذف شود.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: استفاده از رحم جایگزین در مقایسه با آمار یک میلیون و 540 هزار زایمان رقم قابل ملاحظه‌ای نیست. بهره گیری از روش‌های درمان ناباروری به صورت اهدا و درمان‌های جایگزین از طریق افزایش آگاهی مردم و همگامی با توسعه سریع این تکنیک‌ها می‌تواند روش موثری باشد.

حریرچی بیان کرد: مراکز ناباروری علمی، مطمئن و معتبر با کادر پزشکان و کمیته‌های اخلاق در گسترش و استفاده صحیح از روش رحم جایگزین می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ایران پزشکان تاریخ انتشار 6اسفند 97، کد خبر: 11135، www.iranmd.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین