پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۰۲۲
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۳
جدای از بیماری کرونا که این روزها برای اقشار مختلف جامعه مشکل ایجاد کرده است بیش از 25 هزار نفر که در لیست انتظار برای دریافت عضو هستند با مشکل بحرانی پیوند روبرو شده اند چراکه بسیاری از بیمارستان های کشور، این روزها درگیر کرونا بوده و احتمال خطرات زیادی برای گیرندگان عضو در صورت انجام عمل پیوند وجود دارد .

شعار سال: قبادی گفت : در تهران، گیلان، قم، مازندران، اصفهان، خوزستان و یزد اهدای عضو به طور کل ممنوع شده است. در سایر استان ها نیز اگر اهدا کننده ای وجود داشته باشد بررسی های دقیقی مبنی بر اینکه فرد اهدا کننده مشکوک به کرونا است، انجام می شود.

 جدای از بیماری کرونا که این روزها برای اقشار مختلف جامعه مشکل ایجاد کرده است بیش از 25 هزار نفر که در لیست انتظار برای دریافت عضو هستند با مشکل بحرانی پیوند روبرو شده اند چراکه بسیاری از بیمارستان های کشور، این روزها درگیر کرونا بوده و احتمال خطرات زیادی برای گیرندگان عضو در صورت انجام عمل پیوند وجود دارد .

امید قبادی نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان  درباره این مسئله که با شیوع کروناویروس پیوند و اهدا عضو در چه وضعیتی قرار گرفته است گفت: در تهران، گیلان، قم، مازندران، اصفهان، خوزستان و یزد اهدای عضو به طور کل ممنوع است. در سایر استان ها نیز اگر اهدا کننده ای وجود داشته باشد بررسی های دقیقی مبنی بر اینکه فرد اهدا کننده مشکوک به کرونا است انجام می‌شود که اگر کوچکترین شکی وجود داشته باشد اهدای عضو انجام نمی‌شود.

وی افزود: برای گیرندگان اعضای پیوندی نیز پیوند تنها در صورتی انجام می‌شود که فرد در یک برهه حساس قرار گرفته باشد که این اتفاق دقیقا دو روز قبل رخ داد و فردی با توجه به وضعیت اضطراری که داشت از سمنان به تهران منتقل شد و قلب او را پیوند زدند.

قبادی با بیان اینکه شرایط بسیار استراتژیک است گفت : پیوند تنها در صورتی انجام می‌شود که دو محور وجود داشته باشد که نخستین محور آن این است که گیرنده و دهنده مشکوک به کرونا نباشند و همچنین گیرنده در شرایط اورژانسی قرار گرفته باشد.

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان درباره اینکه با توجه به تصمیمات و تمهیدات پزشکی فعلی چه معضلاتی در فضای پیوند و اهدا عضو صورت خواهد گرفت تاکید داشت: امروز ما بحث ریسک مواجه هستیم یعنی اگر عضو فردی را که کرونا دارد یا مشکوک به کرونا است به یک فرد گیرنده سالم بدهیم نتیجه ای بدتر برای بیمار به وجود خواهد آمد.

او با بیان اینکه نزدیک 25 هزار نفر در لیست انتظار پیوند داریم بیان کرد: بالغ بر 85 درصد این آمار را بیماران نیازمند به کلیه تشکیل می‌دهند که این افراد را با دیالیز می‌توان کنترل کرد تا خدای ناکرده بیماران را دچار وضعیت نامناسب تری نکنیم مضاف براینکه وضعیت بیمارستان های ایزوله نیست درباره سایر پیوندها مانند قلب، ریه، کبد و... اگر واقعا بیمار اورژانسی وجود داشته باشد که امکان فوت او وجود دارد درصورتی که اهدا کننده ای دارای کرونا نباشد این کار به سرعت انجام می‌شود.

قبادی در پایان درباره این مسئله که چه راهکاری می‌توان برای پیوند عضو در شرایط کرونایی فعلی داشت مطرح کرد: می‌توان یک مرکز جامع را اختصاص به مقوله اهدا و پیوند داد یعنی اگر ما اهداکننده غیر کرونایی داریم از هرجای ایران به تهران منتقل کرده تا در همان بیمارستان عضو را به گیرنده بدهیم این بیمارستانها نیز می‌تواند جزو بیمارستانهایی باشد که هنوز آغاز به فعالیت نکرده اند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری و اطلاع رسانی رکنا،تاریخ انتشار:26اسفند1398،کد خبر: 551372،www.rokna.net

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین