پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۷۳۹
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
آنطور که برخی از کارشناسان می‌گویند سیاست جوانگرائی حکم شده در شستا این روزها عملکرد برخی از شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ بزرگ اقتصادی کشور چون شرکت پتروشیمی غدیر را با ابهامات زیادی مواجه کرده است.

شعارسال:  سیاست جوانگرائی حکم شده در شستا این روزها عملکرد برخی از شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ بزرگ اقتصادی کشور چون شرکت پتروشیمی غدیر را با ابهامات زیادی مواجه کرده است. این شرکت که از اسفندماه سال گذشته توسط یک جوان دهه شصتی اداره می‌شود با ابهامات عملکردی مواجه شده که بعضا بهره گیری از نزدیکان خود در سمت‌های حساس این شرکت از جمله این موارد می‌باشد. در حالیکه به اذعان بسیاری از کارشناسان بهره گیری از افراد خانواده در سمت‌های حساس یک شرکت توسط مدیرعامل کاری خلاف قوانین و عرف حاکم است.

از سویی دیگر بنابر اظهارات برخی از کارشناسان، مدیرعامل فعلی شرکت از بدو شروع به کار، رویه‌های خرید مدیریت قبل از خود را در جلسات مختلف به باد انتقادگرفته حال آنکه در زمان مدیریت این مدیر دهه شصتی رییس تدارکات همان دوره ارتقاء مقام یافته و به سمت مدیربازرگانی منصوب شده است.

این درحالی است که گفته می‌شود با حذف کامل کارشناسان فنی کارخانه از فرآیند خرید به دلیل مبارزه با فساد مدت‌های مدیدی است که حوزه بازرگانی یکه تاز عرصه خرید و تامین تجهیزات گردیده است.

با این حال برخی از کارشناسان این روزها نسبت به نحوه برگزاری برخی از مناقصه‌های این شرکت گلایه دارند و معتقدند از زمان روی کار آمدن مدیرعامل جدید طی شش ماه گذشته تعداد مناقصات برگزار شده به صورت عمومی از طریق آگهی در این مدت انگشت شمار بوده است .

دراین بین این کارشناسان خواستار رفع ابهام در قراردادهای خرید برخی از شرکت‌های زیرمجموعه غدیر چون پرونده خریدهای حوزه ابزار دقیق شرکت افق تامین که از شرکتهای تابعه شستا می‌باشد، هستند تا شاید ازاین طریق پاسخی به برخی از ابهام های ایجاد شده داده شود. آنطور که برخی از این کارشناسان اعتقاد دارند:درعدم مشورت فنی و دعوت در مناقصه خرید میلیاردی آنالایزرهای دودکش و رطوبت سنج ، ابهاماتی وجود دارد که شاید در جهت تنویر افکار عمومی لازم باشد نهادهای نظارتی توجه ویژه ای به این امر داشته باشند تا در صورت صحت وقوع تخلفات به آن پرداخته شود.

دراین بین برخی از کارشناسان در بدبینانه ترین حالت می‌گویند واحد بازرگانی و تدارکات در مواردی در تامین تجهیزات تعمدا آنقدر تعلل می‌ورزند تا به بهانه خرید اضطراری و خیلی فوری در جهت جلوگیری از توقف کارخانه ، تشریفات خرید را نادیده بگیرند . هر چند که این ادعا لازم است مورد بررسی جدی و ویژه از سوی نهادهای نظارتی قرار بگیرد.

با این حال به گفته کارشناسان ابهام در برخی از قراردادها چون قرارداد خرید تیوب های کوره نیازمند بررسی بیشتر هستند.آنطور که اظهار می‌شود در نرخ تعیین شده برای خرید این تیوب‌ها اما و اگرهای زیادی وجود دارد.

با اینحال توصیه می کنیم  قراردادها و تشریفات قانونی چون قرارداد رستوران، قرارداد شرکت فاتح صنعت ( بدون مناقصه ) ، قرارداد اولیه پیت به مبلغ حدود یک میلیارد تومان در خصوص پروژه تصفیه پساب ، قرارداد احتمالی تامین قطعات کمپرسورهای ۲۰۱ – ۹۰۰۱ – ۹۰۰۲ بدون مناقصه به مبلغ حدود بیست تا بیست و پنج میلیارد تومان ، قرارداد رهن چهار و نیم میلیارد تومانی دفتر تهران و بیش از هشتصد میلیون تومان هزینه جهت آماده سازی یک مکان اجاره ای دو تا سه ساله به خرج شرکت غدیر ، قرارداد چند صد میلیون تومانی تامین هتل مشهد بدون مناقصه در سالهای ۹۵ و ۹۶، مناقصه خرید تجمیعی ولو و سیفتی ولو با براورد تقریبی بیست میلیارد تومان، تمام قراردادهای مرتبط با تعاونی شرکت چون نقش آفرینی تعاونی در موضوع زمین کرج ( خریداری شده از پتروشیمی آبادان ) و تغییر کاربری آن و همچنین موضوع برون سپاری کارکنان تعمیرات و بسته بندی به دقت رصد شود .

از سویی دیگر برخی از کارشناسان اعتقاد دارند در خرید خط بسته بندی جدید از شرکت ایتالیایی بگ لاین خریدی منصفانه انجام شده اما جمع آوری شتابزده خط بسته بندی قدیم به رغم مخالفت برخی از کارشناسان موجب گردیده که به منظور جلوگیری از توقف حتی یک روزه خط جدید به دلیل فقدان خط جایگزین قدیم ، حجم قابل توجهی از قطعات یدکی و پشتیبانی که در انحصار شرکت بگ لاین می‌باشند به این شرکت به صورت غیر رقابتی سفارش داده شوند ! این در حالیست که خط جمع آوری شده قدیم هم در گوشه ای از کارخانه در حال مستهلک شدن است . این بماند که به دلیل عدم تناسب مشخصات فنی خط جدید با اقلیم ماهشهر، خط مستمرا دچارمشکلات اوپریشنی می‌شود . از طرفی خط جدید هزینه تولید را بالا برده که این امر برای محصولی مثل پی وی سی با حاشیه سود پنج درصد نگران کننده است . به گفته این کارشناسان، به نظر می‌رسد برای اقداماتی از این دست در غدیر مطالعات کارشناسی هزینه فایده صورت نمی‌گیرد و غالبا شخص مدیرعامل راسا تصمیم گیرنده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نفتی ها، تاریخ انتشار:11شهریور1398 ، کدخبر: 16483: www.naftiha.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین