پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۱۷
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
اگر اطلاعات طبقه‌بندی شده مستقیم یا غیر مستقیم از ناحیه یک مسئول فاش شود، سقوط صلاحیت مسئولی است که در آن پست قرار گرفته است
شعارسال: وزیر کشور از دستگیری یک گروهک تروریستی در دو شب گذشته در منطقه شرق کشور خبر داد.

عبدالرضا رحمانی فضلی روز پنجشنبه در نشست فصلی «خانه احزاب» با بیان اینکه «در تحقیقات دو شب قبل در شرق کشور با تونل 40 متری با عمق 20 متری مواجه شدیم که به صورت زیرزمینی قصد انفجار و عملیاتی را داشتند»، گفت: در این ارتباط 40 نفر دستگیر شده‌اند. وی درباره اینکه این گروهک به کجا وابسته بودند و اینکه مکان کشف تونل کدام استان بوده است، اشاره‌ای نکرد.

* در معرض تهدیدهای جدی هستیم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، وی در ادامه به شرایط داخلی کشور اشاره کرد و گفت: در شرایط داخلی ما از نظر امنیتی بسیار باثبات هستیم و کشورمان امن است؛ اما این به معنای آن نیست که خیال‌مان راحت باشد؛ چرا که ما در معرض تهدیدهای جدی هستیم اما با تلاش حافظان نظم و امنیت کشور در شرایط امن قرار داریم. وزیر کشور با یادآوری شرایط ویژه استان‌های شرقی کشور تأکید کرد: در خراسان جنوبی 20 سال است خشکسالی وجود دارد و حتی آب خوردن را در برخی روستاها با تانکر تأمین می‌کنیم. فقر عمومی که در آنجا اتفاق می‌افتد، بر حوزه امنیتی ما تأثیرگذار است، من به عنوان وزیر کشور نمی‌توانم فقط با تکیه بر ساختار انتظامی و با سلاح آنجا را نگه دارم بلکه باید به فکر اشتغال مردم و آب آشامیدنی آنها نیز باشم.

*درخواست از مجلس برای مدیریت فضای مجازی

وزیر کشور در ادامه گفت: در فضای مجازی شاهد اتهامات، نسبت‌های ناروا و احیاناً انتشار اسناد محرمانه هستیم که به هیچ عنوان قابل قبول نیست و بنده به عنوان وزیر کشور ده‌ها مورد را که مرتبط با امنیت بوده، پیگیری کرده‌ام. رحمانی فضلی افزود: تک تک ما در حوزه کاری خود با اسناد محرمانه‌ای مواجه هستیم که با آبروی افراد گره خورده است اما نباید این اسناد منتشر شود؛ چرا که امانتداری اولین شرط است.

اگر اطلاعات طبقه‌بندی شده مستقیم یا غیر مستقیم از ناحیه یک مسئول فاش شود، سقوط صلاحیت مسئولی است که در آن پست قرار گرفته است؛ در مجموع مجلس باید بحث مدیریت فضای مجازی را دنبال کند.

*مجوز کنترل فضای مجازی را داشتیم اما اقدام نکردیم

رحمانی فضلی همچنین با یادآوری دو انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، به برگزاری انتخابات بدون «تنش» و «تلفات» اشاره کرد و با بیان اینکه «در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری قدرت رسانه‌ها در فضای مجازی قابل مقایسه با سال 92 نبود» گفت: با وجود اینکه مجوز کنترل فضای مجازی را داشتیم، اما هیچ وقت این کار را انجام ندادیم؛ چرا که لازم ندیدم و همه در مجموع قانون را رعایت کردند.

وزیر کشور با اشاره به تلاش‌های مجموعه تحت مسئولیتش برای تأیید صلاحیت‌ها و تعامل با شورای نگهبان افزود: تنها در حوزه انتخابیه اصفهان موردی داشتیم که در این زمینه تمامی راهکارهای قانونی را دنبال و اعلام کردیم. تفسیر ما با شورای نگهبان متفاوت است. اما براساس قانون نظر همزمان هیأت اجرایی و شورای نگهبان برای صدور اعتبارنامه مهم است.

وی ادامه داد: حتی به رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه نامه نوشتم و وی نیز با نظر من موافق بود و نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشته شد که در نتیجه این موضوع از سوی معظم له به شورای حل اختلاف قوا ارجاع داده شد. این شورا نیز در جلسه‌ای بدون حضور وزارت کشور موضوع را بررسی و نظر شورای نگهبان را تأیید کرد. رحمانی فضلی تأکید کرد: در حال حاضر در حال تدوین قانون جامع انتخابات هستیم که در این قانون همه ایرادات و اشکالات را می‌بینیم و قطعاً جایگاه شورای نگهبان، یک جایگاه قانونی ویژه است اما باید وظایف همه روشن و همه نهادهای دخیل مسئولیت‌پذیر و پاسخگو باشند.

وزیر کشور همچنین گفت: در موضوع انتخابات تمام الکترونیکی نیز تلاش زیادی کردیم؛ ولی با وجود آمادگی کامل و برگزاری جلسات کارشناسی با شورای نگهبان، در بحث نرم‌افزاری نتوانستیم آنها را اقناع کنیم. رحمانی فضلی همچنین به موضوع انتخابات سال 1396 اشاره کرد و اظهار داشت: ما در سال آینده سه انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی و میاندوره‌ای 4 حوزه انتخابیه مجلس را برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: انتخابات سال آینده حتماً از پیچیدگی‌های قانونی بیشتر برخوردار خواهد بود و برای وزارت کشور تلاش بیشتری را می‌طلبد.

*کمک قانونی به احزاب را دریغ نمی‌کنیم

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم حمایت از احزاب و تحزب در کشور تأکید و اعلام کرد: از هر نوع کمک قانونی از سوی وزارت کشور یا نهادهای مردمی به احزاب دریغ نمی‌کنیم تا مشکلات آنان حل شود. او با بیان اینکه «احزاب فاقد هرنوع حمایت‌های مالی در شرایط کنونی هستند» ادامه داد: نه در بودجه کشور و نه در سایر فصول مالی هیچ گونه امکان حمایتی به احزاب نداریم.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در جایی که به کلیت احزاب برمی‌گردد، باید کمک‌هایی به آنها داشته باشیم، منظور از کلیت این است که وقتی ما خانه احزاب درست می‌کنیم، حتماً باید مکانی و منابعی داشته باشند تا کار مطالعاتی و پژوهشی انجام دهند و به ما کمک کنند.

وزیر کشور با بیان اینکه فقدان منابع مالی، احزاب را در انجام کارهای کلان حزبی دچار اشکال کرده است، گفت: به احزاب پیشنهاد دادم اگر لازم است کمک شود باید در قالب بودجه سنواتی و ردیف‌هایی که در بودجه است دیده شود و به عنوان وزیر کشور این موضوع را تأیید و پیگیری می‌کنم.

رحمانی فضلی افزود: تا زمانی که آن شرایط ایجاد شود، به کمک برخی از دوستانی که به صورت قانونی امکان کمک به احزاب را دارند تلاش کردیم مکانی برای احزاب تهیه شود که در اختیار آنها گذاشته شده و باید تجهیز شود. وزیر کشور در حاشیه مراسم در پاسخ به سؤالی درباره آغاز برخی خیزهای انتخاباتی توسط احزاب گفت: احزاب بوجود آمدند تا انتخابات را برگزار کنند و هیچ اشکالی ندارد که احزاب بسترسازی اجتماعی و سیاسی کنند تا بعداً در انتخابات از آن بهره ببرند و هیچ منع قانونی ندارند.

رحمانی فضلی افزود: اما ایجاد شرایط رقابت انتخاباتی با ذکر مصادیق نامزدها در شرایط کنونی قبل از موعد قانونی است و حتماً وزارت کشور برخورد می‌کند.

با اندکی اضافات و تلخیص بر گرفته از روزنامه ایران، صفحه 2، تاریخ انتشار: شنبه 2 مرداد 1395، شماره 6267.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین